Produkt ide

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar
    Men det er jo ikke offentligt som jeg vist forstod det blev undersøgt om det var :idea:


    Nej men alle der har hørt det kan jo sådan set offentliggøre det.
    Du skal selvfølgelig også have lidt mere end blot en ide. Reglen siger at de oplysninger du giver om din ide, skal være detaljerede nok til at en fagmand kan producere dit produkt.
    Så hvis du bare har en ide om at det kunne være fedt med biomekaniske gæller, er det altså ikke nok. Du skal vide hvordan det skal laves også, og give den viden videre i dit patent.

  • Når du har en idé til et produkt eller en virksomhed skal du igennem nogle faser før du begynder på at producere prototyper og sådan.


    Du skal for det første se om der er et marked for din idé, det kan du gøre på forskellige måder.


    Dernæst skal du lave en såkaldt SWOT analyse af dit produkt


    Strengths, Weaknesses, opportunities, threats


    Det er her du finder fordelene og ulemperne ved din idé


    S: er her du har dine fordele W: dine ulemper O: mulighederne for produktet, for eksempel hvis der er marked for din ide i udlandet. T: er jo så trusler, det vil typisk være konkurrenter inden for den branche du vil ind i, eller lovgivninger som gør det svært at sælge eller producere dit produkt. Det kan også være ændringer i kulturen i danmark hvis du nu for eksempel "opfinder" en måde man kan lave sin egen pizza på 5 min men forbrugerne heller foretrækker sund mad.


    Efter SWOT er du mere klar over om din idé overhovedet er bæredygtig. Hvis du vurderer ud fra SWOR analysen at din idé kan videreføres skal du til at se på hvem din målgruppe er, du skal altså ud og segmentere. Her er der igen en masse ting der skal tages højde for, demografiske forhold, såsom alder, køn, rådighedsbeløb, livsstil osv.


    Efter dette skal du finde ud af hvordan den skal finansieres, hvordan du regner med at det skal gå med salget af den, altså hvordan den skal distribueres og produceres, uddybe forretningsidéen og sætte dine mål klart.


    Du skal altså udforme en forretningsplan. På linket her ligger der en god guide til hvad en forretningsplan skal indeholde Link


    Håber du blev lidt klogere omkring det hele, hvis du har spørgsmål til det jeg har skrevet så bare skriv, jeg har opstart af nye virksomheder som speciale på min HHX så jeg kender en ting eller to til det :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar


    Men der er en del der synes min ide er fed (kom på ideen i 1.g da vi havde en projekt lignende dag hvor vi skulle kræere noget specielt)


    hehe, nu står jeg faktisk selv i den situation som du er i på hhx og vi skal også finde et produkt som er nyt, men jeg er helt blank deroppe, så hvis der er nogen som har en ide ville det være dejligt hvis i lige ville skrive til mig :)


  • Fik ikke lige set dette før nu takket været Phillipkj :9xo
    Men tak for det, det var en god lille note eller hvad man skal kalde det :P
    :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af D-Zs
    Hehe det er bare i orden Prectar :) håber du har fundet ud af lidt mere omkring din idé nu :) og som sagt hvis der er noget så bare smid en PM :)


    Jo tak :D Og skal nok smide en PM hvis der skulle være noget jeg var i tvivl om :9xo