Flaskehalsen?

• Jeg spekulerer på, hvad er flaskehalsen i mit system?

Jeg har ikke oc'et noget som helst (se sig.)

Jeg går nemlig og leger med tanken om at overclocke, hvilket jeg aldrig har gjordt før - i givet fald, hvad vil være det mest fornuftige af overclocke?

Hvis f.eks. cpu'en er flaskehalsen, ville det da ikke være uden effekt at overclocke f.eks. grafikkortet?

Edit:

Jeg tror ikke at mit mobo er det bedste til at overclocke, men er det ikke sandt, at det er ligegyldigt når vi snakker gfx?

• Der er ikke noget der er en væsentlig flaskehals iforhold til resten.
    Måske E6600 ikke helt kan følge med 8800GTS.

E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

• flaskehalsen i dit system er din cpu! dog er dit bundkort også en flaskehals da det ikke overclocker serlig godt dog kan du nok ramme omkring 3ghz på cpu hvis du er heldig

Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

Originally posted by Karse

flaskehalsen i dit system er din cpu! dog er dit bundkort også en flaskehals da det ikke overclocker serlig godt dog kan du nok ramme omkring 3ghz på cpu hvis du er heldig

Så stor en flaskehals er CPU'en heller ikke...

Originally posted by Karse

flaskehalsen i dit system er din cpu! dog er dit bundkort også en flaskehals da det ikke overclocker serlig godt dog kan du nok ramme omkring 3ghz på cpu hvis du er heldig

Seriøst? Uden fare for at jeg brænder noget af - havde sku ikke regnet med så meget performance med det bundkort. Det vel omkring 20% mere end stock. Synes jeg sku er meget..

• Men er mobo'et ligegyldigt, når det kommer til at oc gfx? Hvad med ram osv - er det alt sammen afhængigt af mobo?

edit: hvor meget mere performance vil i skyde på at jeg kunne hente, ved at overclocke mobo'et til 2,8 - 3,0 ghz?

• Jeg er ikke helt med, OC mobo? Du mener vel OC CPU.

Og når det kommer til OC af GFX/Grafikkort så er mobo ligegyldigt, men når du OC'er CPU/Pocessor betyder det noget.

Originally posted by nano
    Jeg er ikke helt med, OC mobo? Du mener vel OC CPU.

Og når det kommer til OC af GFX/Grafikkort så er mobo ligegyldigt, men når du OC'er CPU/Pocessor betyder det noget.

sorry er lidt træt - mente selvfølgelig cpu'en....

ok, lyder godt - hvad vil du skyde på, jeg kan oc cpuen til med det mobo... har læst mig til at det er ok til oc pris taget i betragtning, kan dog kun finde reviews hvor de har clocket lille- og storebroren... :(

edit:

kan se der er en bruger herinde fra der har clocket sin cpu til 2,7 med samme mobo som jeg..

• Du kan i hvert fald få 2.7 vil jeg mene, nu har jeg ikke selv erfaringer med Conroe, men stort set alle trækker 3GHz+ og den jeg har set der clocker mindst clocker 2.6.

Så jeg vil skyde på du kan ramme en, 2.7 - 3 stykker.

Originally posted by nano
    Du kan i hvert fald få 2.7 vil jeg mene, nu har jeg ikke selv erfaringer med Conroe, men stort set alle trækker 3GHz+ og den jeg har set der clocker mindst clocker 2.6.

Så jeg vil skyde på du kan ramme en, 2.7 - 3 stykker.

Fedt, tak for dit svar! Vil jeg prøve... Nu skal jeg bare først sætte mig ind i det, hvilke programmer bruger man til at oc en cpu, ved at man bruger fx. atitools når man clocker gfx'et - men med cpu'en er det noget man gør inde i bios eller hvordan`?

Originally posted by Huba_99

Fedt, tak for dit svar! Vil jeg prøve... Nu skal jeg bare først sætte mig ind i det, hvilke programmer bruger man til at oc en cpu, ved at man bruger fx. atitools når man clocker gfx'et - men med cpu'en er det noget man gør inde i bios eller hvordan`?

Man bruger BIOS'en til CPU'en...

Btw så har jeg prøvet kun at ramme 2,7GHz med min Conroe fordi mit P5W DH Deluxe sagde stop det hjalp da jeg fik nyt mobo...

Originally posted by Svan

Man bruger BIOS'en til CPU'en...

Btw så har jeg prøvet kun at ramme 2,7GHz med min Conroe fordi mit P5W DH Deluxe sagde stop det hjalp da jeg fik nyt mobo...

Ok.. så ved jeg ikke hvor meget jeg skal håbe på, da P5W DH Deluxe er et 'lidt' dyrer bundkort..

Originally posted by Huba_99

Ok.. så ved jeg ikke hvor meget jeg skal håbe på, da P5W DH Deluxe er et 'lidt' dyrer bundkort..

Nej ikke helt for mit P5W DH Deluxe var bare monster dårligt, men de kan jo være dit vil mere fx 2,8 eller 3,0 så men det gælder om at prøve sig frem stille og roligt ikke smaske den op på 3,0GHz fra starten fx;)

Nej ikke helt for mit P5W DH Deluxe var bare monster dårligt, men de kan jo være dit vil mere fx 2,8 eller 3,0 så men det gælder om at prøve sig frem stille og roligt ikke smaske den op på 3,0GHz fra starten fx;)

Hehe, jaah - det vil nok ikke være sådan en god idé. Men nu må jeg se, om jeg overhovedet kan finde ud af det. Er ikke vildt meget inde i BIOS, må jeg sige :boxed:

Tror du har været mere end lidt uheldig med det P5W DH.
    Vi købte jo "alle" sidste år og ramte min. 3.1GHz. 3,33 med en skæv CPU hos mig.

• den der skriver D i gjort han skal ha sin hale smurt...

ja jeg vil da næsten tro at det kan være fordi du har fået en af de nye steppings som jeg nu var så uheldig at få. men prøv du at hæve volten lidt

• Ja 2.7GHz er max med det mobo @300FSB, men mange af dem vil slet ikke oc. Mit kunne ikke oc en eneste fsb.

Så det eneste der er at oc på et gfx, men der er da også en del fps at hente i spil. Du bør snilt kunne oc til 600/1800 fx. ved hjælp af nyeste ATITool

HVordan er den bedste måde egentlig at teste hvad der er flaskehals af gfx og cpu?

|GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

Rettet en gang, sidst af Søndergård ().