Hjælp! problemer med ny computer

  • Hej!


    Har købt en ny computer:


    Dual Core 2.4ghz, 2gb ram, geforce 8800gtx og tilbehør


    Min indkøbsliste kan ses online her:
    Indkøbslisten (detaljer)


    Har efterfølgende også købt en Samsung 226BW monitor.


    Problemet opstår når jeg presser systemet (spil). Når jeg fx kører Test Drive sker det at systemet simpelthen fryser, får en masse grafik pixels i alle regnbuensfarve tværet ud over skærmen, og kan ikke gøre andet end at slukke eller trykke på reset knappen. Har samme problem i Rainbow 6 - Las vegas. Men netop i dette spil crasher den meget oftere, hvis den ikke går ned inden for 15mins er jeg heldig. Ellers kører computeren stabilt i windows kan snildt ha den stående idle hele dagen (internet explorer osv).


    Ting jeg har prøvet:
    Har prøvet at justere på ram settings i bios'en så de istedete for automatisk, bliver sat til de timings som producenten har angivet.


    Har også købt en ny køler (Zalmann) til CPU'en i håb om at det kunne køle cpu'en yderligere. Men temperaturen runder alligevel 50 grader når systemet går ned (checker altid biosen lige efter en crash, for at se hvad temp er på).


    Har geninstalleret Windows XP - da det ikke virkede installerede jeg Windows Vista uden succes.


    Har prøvet at indstille Nvidia's driver til at kører med/uden V-sync - har desuden prøvet at sætte skærmen til at kører med "sorte" bjælker i siden, når en widescreen opløsning ikke var mulig.


    Selv om cpu'en når 50 grader - hvilket i min bog er for varm, så burde den alt andet lige snildt kunne kører med den temperatur uden at crashe? Det eneste jeg efterhånden kan komme på er at PSU som er en 500Watt NorthQ (ved ikke hvor mange amp såen er) er for lille, det er trods alt et stort gfx kort. - Men ville jo være dumt at spendere 800-1500 kr på noget som muligvis ikke hjælper.


    Facts:
    CPU'en har ikke været over 50grader - "Systemet" som er motherboard (vil jeg tro) har ikke rundet 45 grader - og Grafikkortet har ikke været højere end 79grader. (Iflg MSI kan grafikkortet klarer helt op til 137grader). Har desuden flashet biosen og altid kørt med de sidste nye drivers, i både XP og Vista.


    Håber der er nogen, som enten har erfaringer med ligende situation eller har fornuftige foreslag til hvad jeg kan prøve. Al' hjælp tages imod med kys hånd!


    På forhånd tak!


    /Will

  • Hvordan kan du vide at cpu'en ikke kommer over 50grader hvis du først checker efter maskinen har været slukket og tændt igen? Den kan nå at falde meget selvom det måske kun drejer sig om et halvt minut.


    VH Anders

  • Quote

    Originally posted by mazdaz
    Hvordan kan du vide at cpu'en ikke kommer over 50grader hvis du først checker efter maskinen har været slukket og tændt igen? Den kan nå at falde meget selvom det måske kun drejer sig om et halvt minut.


    VH Anders


    Er ofte Reset jeg bruger, så den bliver ikke altid slukket. Men jo du har ret den når sikkert at falde et par grader.


    Et andet program jeg bruger til at måle temperaturen med i Windows, er MSI DualCore Center. Men underligt nok så viser den en helt anden temperatur. Har oplevet at Dualcore Center viser at cpuen er fx. 39grader og når jeg så genstarter for at se hvad den viser i biosen at den kan være 48-50grader.

  • Har prøvet en PSU calculator, som jeg fandt her:


    PSU Calculator


    Iflg til dens "Recommended PSU Wattage" skrev den at jeg burde have/købe en 518W. Så der kan vel godt være noget, om det når min computer bliver ustabil under belastning når dens PSU kun er 500W.