Temperaturer ? Help Me :-(

  • Hej


    Har følgende config :


    Windows Vista Business
    Coolermaster kabinet, med blæser bagerst.
    480 Watt Xilence PSU
    ASUS M2N32 Deluxe bundbræt
    Athlon64 - X2 - 5200 CPU
    Freezer 64 Pro CPU Køler.
    2x160 GB Samsung HDD (RAID)


    Mit problem er nu, at iflg. SpeedFan, og ASUS PCProbe II, der kører mit system...ret varmt.


    Idle :
    CPU ca. 49 grader når den er QFan kontrolleret, og 40 grader når Freezeren kører for fulde gardiner (u.QFan).
    MB er derimod endnu varmere, hele 49 grader...


    Dette er lidt voldsomt varmt ville jeg mene.


    Overvejede lidt om mit paste på CPU skulle fornyes, men dette berør jo ikke motherboard.
    Et andet issue kunne være, at sensorerne viste skod ?

  • Hvis du måler med ASUSprobe, så skulle du da få vist den rigtige temperatur.


    jeg kender ikke freezer64 køleren af egen erfaring, så jeg kan ikke sige hvor effektiv den rent faktisk er. Du skriver på den anden side heller ikke om det er idle eller load temps.


    ang. chipsettet (MB i de fleste programmer), så er alt fra 40-60 grader meget normalt. her skal du ikke panikke medmindre temps går over de 65-70grader.


    Desuden, hvis ikke du har bemærket det, så er det ved at blive sommer udenfor, hvilket betyder at du skal gøre en del for at forbedre airflow of sænke temperaturer i dit kabi

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • 1. proberne der bliver brugt til den slags er af en særdeles ringe kvalitet så allerede DEr er der rig mulighed for fejlvisning....derudover er der så softwaren der tolker målingerne......sålænge den er stabil ville jeg ikke bekymre mig.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    1. proberne der bliver brugt til den slags er af en særdeles ringe kvalitet så allerede DEr er der rig mulighed for fejlvisning....derudover er der så softwaren der tolker målingerne......sålænge den er stabil ville jeg ikke bekymre mig.


    Skrev at primær temp. var IDLE.
    Og
    Er ikke en ny til faget.
    Nok om det.


    Problemet er, at jeg ikke kender til den hardware, og varmen..blev ret paf, da jeg første gang målte på det.


    Har taget siden af, disabled QFan, og skubbet kabinet ud fra under skrivebord, og ja, temp. ..gik ned...CPU gik til 40 grader, men bundkort er stadig 48...


    Køleren på CPU, er kold faktisk...hvis man lægger hånd på selv metallet hele vejen ned...og jeg mener KOLD...


    Skal siges...selv under LOAD på NFS Carbon....BF2...osv...så har jeg ikke oplevet mærkelige ting.

  • du aner jo ikke hvor den måler de 48 grader...det er sikkert nede ved chipset og har ikke en hujende fis at gøre med cpuen....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    du aner jo ikke hvor den måler de 48 grader...det er sikkert nede ved chipset og har ikke en hujende fis at gøre med cpuen....


    Forsøger at være mindre bekymret nu.
    Især da jeg selv slæbte kabinet låget af, og rørte (normalt et dybt NO NO) på køler tårnet på Freezer64 tårnet...samt prikkede både på 7950GT køleren, samt på al kobber kølerelementer på M2N32...alle var nærmest "kolde"....er bare semi dybt forvirret...

  • Den chip der måler på M2N-serien, sidder helt oppe i højre hjørne af bundkortet og du kan ikke bruge temps. til en skid..


    Vil gætte på at dit chipset er omkring 50-55 grader da det er passivt kølet. Alt afhængig af om din CPU er en Brisbane eller Windsor, BURDE den ligge på en 35-40 idle med en AC Freezer 64 ved laveste rpm!


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Originally posted by Tarantula
    Den chip der måler på M2N-serien, sidder helt oppe i højre hjørne af bundkortet og du kan ikke bruge temps. til en skid..


    Vil gætte på at dit chipset er omkring 50-55 grader da det er passivt kølet. Alt afhængig af om din CPU er en Brisbane eller Windsor, BURDE den ligge på en 35-40 idle med en AC Freezer 64 ved laveste rpm!


    Det er WINDSOR...

  • Quote

    Originally posted by Aardvark


    Det er WINDSOR...


    Nu kan du se at jeg har samme køler som dig.. Prøv at mærk på de heatpipes der sidder på køleren - Er de varme, er der kontakt. Mærk derefter på kobberet nede ved soklen, er den varm, er der god kontakt. Det eneste du skal være lidt efter, er chipsettet! 570/590 chipsne, bliver VIRKELIG varme - Taler af erfaring!


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Originally posted by Tarantula


    Nu kan du se at jeg har samme køler som dig.. Prøv at mærk på de heatpipes der sidder på køleren - Er de varme, er der kontakt. Mærk derefter på kobberet nede ved soklen, er den varm, er der god kontakt. Det eneste du skal være lidt efter, er chipsettet! 570/590 chipsne, bliver VIRKELIG varme - Taler af erfaring!


    Pipes er kolde, og har efterhånden tanken at mit system i princippet er koldt.
    Og KAN tåle den varme der bliver rapporteret.
    Gassede op i går med NFS Carbon...
    Og ting kørte bare...
    Uden at bryde i brand eller været specielt varme bagefter..