Airflow - Hvordan?

• Jeg skal have smidt alt mit hardware over i et andet kabinet. For det jeg har nu er et meget gammelt kabinet uden sider.

Så jeg vil lave et rigtig godt airflow i det nye kabi, men hvordan gør jeg det?

/ OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

• Jeg mener altid at man skal havde blæsere der tager luft ind i fronten for neden, og så nogen der tager den ud igen for oven i bag, eller blæsere i hele bagpartiet.

Men det kommer vel meget an på hvilket kabinet man har.

E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

• Her er et groft billede af min computer set fra siden:

[Blocked Image: http://casperholden.dk/mojo/airflow.jpg]

Har tegnet pile der hvor jeg kender retningen af airflowet, altå ved cpu køler psu osv.

Der hvor jeg har sat røde ringe, er steder hvor jeg har mulighed for at placere en blæser.

kan selvfølgelig bare smide en blæser på alle stederne, men det er jo lige hvordan de skal vende...

• PS. pilen under "chipset" er ikke en airflow pil, den peger bare på hvor chipsettet sidder. :)

PPS. min internet explorer går ned når jeg trykker edit, derfor jeg ikke bruger edit.

• Som sagt ind nederst i fronten og ud øverst (PSU + evt øverste mulige montering til blæser).

Du skal altid huske at undgå at forsøge at modvirke det naturlige flow (varm luft op). Ryd godt op i kabinettet så der ikke hænger for mange kabler over alt og generer.

Mange blæsere er ikke nødvendigvis bedre - du risikerer at skabe for meget turbolens som ikke går noget godt for airflowet.

/ask

• Kan godt se hvad du mener.
    Men har kigget på det og tænkt over det.
    Den blæser der kommer til at sidde øverst til højre kommer til at suge luft ind i kabinettet, da den skal være der for at køle en eller anden chip som ellers bliver for varm når jeg OC'er.

Og ifølge min logik ville det være godt hvis der kom frisk luft direkte til CPU og GFX+Chipset.
    Dvs. for mig ser det smartest ud at de to blæsere til venstre suger frisk luft ind.

Men kan godt se at så får det svært ved at komme ud igen... :rolleyes:

• Du skal da være velkommen til at prøve, men prøv lige begge metoder og sammenlign. Dit setup kommer til at skabe en masse tubulens og vil give en meget ineffektiv køling.

Hvis du sætter blæseren lige under psu til at blæse ud og den i fronten (nederst) til at suge ind, vil du også guide frisk luft hen forbi CPU og jeg tror at det vil være mere effektivt. Det er iøvrigt altid smart af have flere der suger end blæser. Dette vil skabe et lille overtyrk i kabinettet og minske mængden af støv der kommer ind.

/ask

• Det med overtrykket er en god pointe.. tak for den :cheers:
    Tror osse du har ret i de andre ting du siger.

Men jeg prøver mig frem og ser hva der giver bedst resultat.

Takker