Parameterfremstilling

• hej allesammen

jeg er lige igang med en blækregning og har fået en opgave, hvor der bliver nævnt begrebet "prameterfremstilling". Vi har ikke rigtig haft om det før, og kunne godt tænke mig at vide hvad det egentlig er. Har prøvet at søge på google, men kunne ikke rigtig finde noget jeg kunne bruge. Kender I nogen sider hvor jeg kan få noget viden om parameterfremstilling?

På forhånd tak :D

• kort fortalt er en parameter fremstilling et udtryk der beskriver en linie vha vektore.

Men der står helt sikkert noget i din matematikbog. Ellers hvis du ligger inde med matematisk formel samling (den blå der) så tag et kig på side 11 i den - under afsnittet linje i planen beskrevet ved vektore.

Håber det hjalp for jeg er selv lidt rusten i det - lidt tid siden jeg har brugt det sidst.

Mvh Stubkier

• Jeg kan sige så meget når vi fremstiller trekanter (1. g gymnasie), bruger vi parametre. Dvs vi definere alle linjestykker, som så senere kan ændres.

ASUS A8N SLI
    AMD Athlon 64 @ 4000+
    GeForce 7800GT
    1024mb ram
    320GB Maxtor harddisk

Razer Copperhead @ Func F10.S

• Altså jeg skal finde ud af om linje l og m er vinkelrette, og linje m er givet ved parameterfremstillingen:

x = -2 - 2s
    y = 10 + 3s

og s tilhører de reelle tal R. Hvordan er det så jeg finder ligningen for linjen m? og gerne med en begrundelse hvorfor man gør det på den måde ;)

Originally posted by Poco
    Altså jeg skal finde ud af om linje l og m er vinkelrette, og linje m er givet ved parameterfremstillingen:

x = -2 - 2s
    y = 10 + 3s

og s tilhører de reelle tal R. Hvordan er det så jeg finder ligningen for linjen m? og gerne med en begrundelse hvorfor man gør det på den måde ;)

Skal prøve at forklare hvordan jeg vil gøre det.

Første finder du heldningen på din kurve m denne er givet ved: -2/3

Så bruger du reglen om at hvis to linier skal være vinkelrettet på hinanden skal det gælde at deres hældninger ganget med hinanden er lig -1.

altså -1 = (-2/3)*c , hvor det er c du skal finde

Er det til at forstå?

Mvh Stubkier

• altså, jeg tror jeg har glemt at oplyse noget: man kender godt linje l's ligning:

-x + 2y + 2 = 0

så det er ikke noget med, at jeg skal finde ligningen for linje l. Det jeg har brug for at finde ud af er, om hvordan man omskriver parameterfremstillingen

x = -2 - 2s
    y = 10 + 3s

til en normal ligning.

• ok, here you go:

I et koordinatsystem i planen er linjen l givet ved ligningen

-x + 2y + 2 = 0

og linjen m er givet ved parameterfremstillingen

x = -2 - 2s
    y = 10 + 3s

hvor s tilhører de reelle tal R.

Undersøg, om l og m står vinkelret på hinanden.

Bestem en ligning for den linje n, der er parallel med m og går gennem punktet P(-1,3).

Det var så opgaven. Men altså det eneste som jeg ikke forstår (eller rettere sagt ved) er hvad parameterfremstilling er og hvordan jeg kan omskrive det til en normal ligning. Håber at det her er mindre forvirrenden! :D