Nye Sony videokameraer - eller andet?

• Jeg har lige set at Sony smider nye videokamerear på markedet i marts måned. Specielt er jeg meget interesseret i DCR-SR32E og DCR-SR52E.

Er der nogen med forstand, der kan forklare mig den helt store forskel på de to? Det er IKKE vigtigt at det kan tage gode stillbilleder, da det ikke vil blive brugt til det.

Det er derimod meget vigtigt at det kan optage godt i dårlig belysning, da jeg skal bruge det meget til at optage koncerter, mm. Jeg kan se at DCR-SR32E har en minimumsbelysning på 3 lux, mens DCR-SR52E har en på 4 lux. Har det meget at skulle sige?

Hvem kan hjælpe? Hvilket skal jeg købe? Eller skal jeg måske slet ikke købe Sony?

• Du kan ikke regne med de lux betegnelser der kommer fra producentens side. Jeg har ikke tid til at kigge på dem lige nu, men smid et par links til specs, så skal jeg nok se på det.

Hvad er dine krav til et kamera? For nogle af de bedste lowlight kameraer i consumer/prosumer klassen er nogle år gamle, men selvfølgelig kun SD (standard opløsning ikke High Def).

Så altså skal det være HD, hvad skal de optage på og ja prisklasse.

• Hej Lector,

Her er hva Sony selv angiver:

DCR-SR32E

DCR-SR52E

Jeg er som sagt ligeglad med hvor gode fotos det tager. Prisklasse må være op til ca. 7000 kr. +/- (internet pris!). Jeg har som skrevet både kig på Sony, men også JVC.

Det skal være et harddisk kamera, og skal optage i DVD kvalitet (MPEG-2 hedder det vidst?). Det har ikke den store betydning om det er i HD kvalitet, da det vel alligevel skal komprimeres, hvis det skal ned på en DVD?

Men det skal som skrevet bare være godt i dårlig belysning, da jeg skal bruge det meget til at optage koncerter, mm. Den indbyggde mikrofon skal også være, så lyden ikke overstryres. Har netop haft et Sanyo Xacti HD1 kamera, som var en MEGET stor skuffelse, da lyden både overstyrede, og optagelser i dårligt belyste lokaler var ubrugelige ...

• DVD er SD ja. Så er det lige meget med et HD kamera med mindre du vil have noget, som også holder helt til Blueray og/eller HD-DVD bliver standardmediet. Men så skal du op og betale mange penge, hvis du vil have noget ordentligt.

Nåh men til de kameraer.

DCR-SR32E
    [Blocked Image: http://productimages.sony-europe.com/SR42_32_IM.jpg]

Det skal du ikke vælge. Det har kun en enkelt censor i og så er den kun 1/6 tomme stor. Hvis du skal lave nogle ordentlige billeder, vil jeg foreslå dig 3CCD (altså 3 ccd censorer) på 1/3 tomme. Altså dobbelt så store som dem i det kamera her.

DCR-SR52E
    [Blocked Image: http://productimages.sony-europe.com/SR62_52_IM.jpg]

Ja men det er fuldstændigt det samme som det andet kamera. Lige så stor censor, og så er resten faktisk lige meget.

Jeg må indrømme jeg lige lidt halvberuset, da vi er på vej i byen, så jeg kommer ikke lige med nogle konkrete bud lige nu. Men jeg kan fortælle dig, at du nok bliver nødt til at købe brugt, hvis du både skal have god lyd og et godt kamera. Sony's VX2100 / PD150 (den proffe version) er et rigtigt godt bud umiddelbart. De har begge fantastisk god lux.

Kort om lyd, så får du ikke et kamera med en brugbar onboard mikrofon, når du skal optage koncertlyd. Desuden stiller den også et krav til at dit kamera har manual justerbar lyd - det har næsten ingen consumer cams og ikke alle prosumercams. Men du bliver nødt til at investere i en ekstern mikrofon, og de er altså ikke helt billige. Jeg har selv købt en Røde Videomic. Røde er et af de største producenter af kameramikrofoner, og de har valgt lave end til prosumermarkedet. Den koster 1200 over ebay ca.

EDIT:

Ja så sidder jeg sgu ved computeren igen hehe. Glemte at spørge dig om, om det ikke er muligt at få et direkte feed fra lydmandens mixer i stedet for at skulle optage det med din kameramikrofon.

Publikumslyden kan du så fra din mikrofon men det kræver ikke nær så meget af den, som at fange god akustik.

• Hej igen.

Tak for dit svar!

Mener du at de to kameraer fra Sony faktisk er ens?

Mht. mikrofonen, så er det vigtigste bare at lyden ikke overstyre. Jeg har en kammerat som har en JVC M21 tror jeg det hedder. Købt i Merlin for under 4000 kr. Her overstyres lyden ikke ved koncertoptagelse, og man kan rent faktisk se hvad der sker ...

Det ville selvfølgelig være fedt hvis man kunne tage lyden direkte fra mixeren. Det har jeg mulighed for, da jeg selv er arrangør på de ting jeg filmer.

Det Sony kamerra du skriver er for stort., Jeg skal have en lille et, som også kan bruges privat. Så et stort prof. kamera er jeg ikke ude efter. Det skal bare kunne klare koncertoptagelser med et OK resultat.

Hvad med JVC's Everio modeller i forhold til Sonys?

Måske dette:

http://www.jvc.dk/product.php?id=GZ-MG505&catid=100085

Eller:

http://www.jvc.dk/product.php?id=GZ-MG77&catid=100085

Sammenligninger af JVC:

http://www.jvc.dk/site/da/g_series/lineup.html

• De JVC kameraer har, så vidt jeg husker, fået kritik for at være FOR små, da man mister stabilitet. Selvom det dog på papiret lyder lovende med så store censorer på nogle af dem.

Ellers kig på panasonics 3CCD i den prisklasse. De laver fortræffelige kameraer, men det er dog kun 1/6".

Men altså det er meget op til dig selv nu. Du ved, at du skal have 3CCD, du ved det skal være handycam størrelse, du ved det skal være lysfølsomt. Så er det simpelthen bare at gå i gang med at kværne reviews.

Og hvis du så bagefter stadigt ligner et stort spørgsmålstegn så vend tilbage.