2 år og mdr for trafikdrab

  • Som en artikel på forsiden af MetroXpress i dag fastslår, så tror jeg ikke på, at en lang fængselsstraf vil have nogen indvirkning på "gerningsmanden" eller en præventiv effekt på fremtidige trafiksyndere. Hvorimod øget kontrol på vejene, nok vil virke endnu mere, fordi det er kontant afregning hvis man laver en lovovertrædelse uden at det får konsekvenser for andre mennesker.


    For de forbrydere der ikke er vane-forbrydere, så er en fængselsstraf nok en meget destruktiv oplevelse. Jeg vil tro en masse oplever at miste det netværk de har haft hele livet, og mange arbejdsgivere kræver en ren straffeattest for at ansætte folk i dag, og sådan vil den dårlige cirkel bare fortsætte til alt er gået helt galt. Dette skyldes nok også, at fængselsvæsnet i samarbejde med kommunerne, ikke gør nok for folk der skal udsluses fra fængslerne og så er det nok "nemmere" at blive i det dårlige miljø.


    Selvom det logisk hænger sådan sammen, så er der naturligvis også et følelsesmæssigt perspektiv, og i den sammenhæng, så ville jeg også gerne, at samtlige forbrydere fik maksimal straf fordi jeg mener menneskeliv er mere værd end penge, det vil bare aldrig nogensinde ske, og det vil have ekstreme omkostninger for samfundet. Rent logisk er jeg helt enig med Martin_R.