valg af operativsys. ved boot (prob)

  • hej


    jeg har haft vista installeret på en ekstra disk som ikke længere er tilsluttet, men den giver mit stadig muligheden for at starte dette op eller vælge tidligere operativsystemer. dette giver den mig 30 sec. til. alternativt kan jeg manuelt vælge indenfor de 30 sekunder at et tidligere styresystem, eksempelvis windows xp mce.


    her giver den mig valget mellem windows xp mce (som pt. er intalleret på c:) og windows xp mce (som HAR VÆRET installeret på d:)


    Jeg kunne godt tænke mig at få renset pcen således at den blot starter uden jeg skal vælge noget. Det er jo entlig kun windows xp mce som er intalleret og som jeg har behov for.


    jeg har idag


    c: + d: som er en disk i 2 partioner og
    e: som er lager og selvstændig disk og
    f: er ikke lægere installeret men var en selvstændig disk.


    er der nogen som kan hjælpe???


    (jeg ved at man i start og genoprettelse kan vælge men jeg vil gerne slette det i autoexe.bat eller hvad det hedder, også for at blive fri for vista valget.


    venlig hilsen


    christian

  • Find c:\boot.ini og slet den linie med det operativsystem der ikke længere er der. Så sku den være fixet... men slet nu ikke den forkerte....

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • hej


    tak for svar, den er sådanne ud


    ;
    ;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
    ;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
    ;
    [boot loader]
    timeout=3
    default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
    [operating systems]
    multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
    multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /FASTDETECT


    giver det nogen mening ? og hvad skal jeg slette???


    vh


    chr

  • Ja det gir mening.


    Slet:
    multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /FASTDETECT

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \


  • hvad med vista, bcdedit.exe som filen henviser til findes ikke længere på min pc!!! den ligger formentlig på det drev vista lå på og som ikke lægere er tilsluttet.


    Nogle råd??


    venlig hilsen


    christian

  • sæt det drev i igen.......eller geninstaller windows.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • du kopierer de filer den skal bruge over på den hdd hvor windows ligger...og så skriver du 100 gange på tavlen "jeg har aldrig andre hdd i min pc end den jeg skal installere på, før installationen er komplet"

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    du kopierer de filer den skal bruge over på den hdd hvor windows ligger...og så skriver du 100 gange på tavlen "jeg har aldrig andre hdd i min pc end den jeg skal installere på, før installationen er komplet"


    hej


    jeg er vist ikke helt med


    hvilke filer skal kopieres?


    iøvrigt så har jeg kørt med windows xp mce i et halvt år, da microsoft lagde vista ud tænke jeg at det var interessant.
    jeg smed en ekstra disk i og installerede på denne. så jeg har ikke byttet hdd halvejs i en installation. (hm... du mente med windows xp mce, ok jeg finder kridtet frem)


    vh
    chr