Hej.
Min far og jeg legede et lille leksikon spil om hvem der vidste mest, det gik helt fint indtil spørgsmålet 'Hvordan virker en telefon?' kom frem, det var der ingen af os der kunne svare på. Er der nogen af jer der ved det og kan give en begrundelse på det?
Hvordan virker en telefon?
-
-
Det virker faktisk med induktion i en mikrofon - en spole bevæger sig ved en magnet. Den er meget fint følende, og lydbølgerne fra tale eller andet, får membranen til at svinge frem og tilbage, og dette giver så en svag elektrisk spænding.
Denne information om spændingen sændes så videre til modtageren og afspilles i højtaleren i telefonen.
Simpelt, men smart
EDIT: En hamrende god side er denne: http://electronics.howstuffworks.com/telephone.htm
Jeg kan se at det kun er lidt ældre telefoner der virker som jeg har beskrevet - nyere er blot to plader der skaber kontakt.. af hvad jeg lige hurtigt læste.
-
Originally posted by Happy^
Det virker faktisk med induktion i en mikrofon - en spole bevæger sig ved en magnet. Den er meget fint følende, og lydbølgerne fra tale eller andet, får membranen til at svinge frem og tilbage, og dette giver så en svag elektrisk spænding.Denne information om spændingen sændes så videre til modtageren og afspilles i højtaleren i telefonen.
Simpelt, men smart
EDIT: En hamrende god side er denne: http://electronics.howstuffworks.com/telephone.htm
Jeg kan se at det kun er lidt ældre telefoner der virker som jeg har beskrevet - nyere er blot to plader der skaber kontakt.. af hvad jeg lige hurtigt læste.
Tak for linket, siger det lige til min far
Men hvad betyder membram og induktion? -
Originally posted by Nalia
Tak for linket, siger det lige til min far
Men hvad betyder membram og induktion?Du ved, det der flytter sig på en højtaler - det er membranen. Induktion er når en magnet flyttes gemmem en spole - dette skaber en elektrisk strøm.
-
Originally posted by Happy^
Du ved, det der flytter sig på en højtaler - det er membranen. Induktion er når en magnet flyttes gemmem en spole - dette skaber en elektrisk strøm.
Det kan godt være jeg spørger meget dumt men hvad er det der flytter sig på en højttaler?
-
happy du skal starte lidt længere tilbage i elektronikkens verden og forklare hende
-
Originally posted by ExobiT
happy du skal starte lidt længere tilbage i elektronikkens verden og forklare hendeHende? Troede det var en han.. står der i profilen.
Nalia --> Fyr op for dit, din mors, din fars eller bare et eller andet anlæg, og så kig på den største højtaler og se den bevæge sig
-
Originally posted by ExobiT
happy du skal starte lidt længere tilbage i elektronikkens verden og forklare hendeHende? Hvem i alverden snakker du om?