DSLR. Hvor meget skal jeg bruge?

• Hey,

Vil gerne have mig et DSLR på et eller andet tidspunkt. Behøves ikke være toppen af poppen, men jeg vil have noget ordentligt glas. Jeg har keine forstand på objektiver, så hvilke har jeg brug for og hvorfor? Jeg vil gerne have et kamera, der fylder lidt. Ellers skal der ihvertfald være mulighed for at købe et vertikalt grib, så der er noget at tage fat i.

Kunne man med fordel købe brugt?

Jeg forestiller mig et budget på 10.15.000. Er det for lidt, hvis jeg også vil have nogle ordentlige objektiver?

• Jeg vil mene at 10k er nok!

Jeg har selv lige kæbt et Canon EOS 10D /m vertikal greb brugt for 4.5k! Dertil brugte jeg 500 på et dane-elec 1GB CF kort :) Og 5k vil jeg mene du får et godt objektiv for, kommer an på hva du ska bruge kameraet til

• Jamen jeg vil gerne have glas til lidt af hvert. Jeg vil gerne kunne tage reportagebilleder (fester, begivenheder, bilshows, feriebilleder), naturbilleder (både macro og landskabs) og evt også portræt.

Men har som sagt SLET ingen forstand på hvilke objektiver, jeg skal bruge til hvad. Eventuelt nogen, der kender til noget info omkring emnet? Kunne godt tænke mig at vide lidt mere, da jeg føler mig fuldstændigt blank på netop det område.

• Find et brugt 20D med bat. greb så har du et godt kamera som også har lidt størrelse og noget at holde ved. Burde kunne findes brugt til omkring de 7k hvis du er lidt heldig.

Objektiv... tjaa skal det være helt godt skal du jo købe Canon L objektiver men der løber prisen også hurtigt.

Hvis du satser på kvalitet og gerne vil have L glas. Så kig efter en 24-70L F2.8 Virkelig et godt objektiv ny prisen ligger på godt 8k i tyskland. Så hvis du går den vej er pengene brugt.

Alternativt kan du vælge at tage Canon EF-S 17-55 F2.8 IS som er på vej på markedet nu. Virkelig et lækkert stykke glas ligger i samme prisleje men hedder ikke L da det er et EF-S objektiv som kun kan bruges på 300D, 350D, 20D og 30D samt kommende kamera i den klasse.

Ellers kan du købe et objektiv som Sigma 24-70 F2.8 EX DG MACRO også et rigtig godt glas. Kopi på canon's og har rigtig høj kvalitet. Ulempen er lidt støj ved focusering, dårligere bygge kvalitet ( dog stadig god ) og et front element på 82mm, gør filter pris lidt højere.

Hvis du vælger denne løsning kan du få en Canon 70-200L F4 tele med også og ligge i samme pris område som en af de andre.

Hvis du er lidt ny i dslr området vil jeg klart anbefale sidste løsning da du for dækket et stort område en af glas i god kvalitet.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Okay What lyder altsammen fint, men talbetegnelser og L glas siger mig intet. Så er der ikke et site et eller andet sted, der forklarer lidt om det? :D

EDIT: Hvad mener du med støj ved fokusering? Altså snakker vi støj som i støj man kan høre eller støj man kan se?

• Vi snakker om støj man kan høre ikke ret meget men en svag brummen når objektivet stiller skarpt, skyldes motoren i den.

L glas er canon's høj kvalitets serie hvis du kigger lidt på http://www.canon.dk kan du læse noget om de forskellige objektiver.

Priser på de forskellige ting kan du tage fra http://www.ac-foto.com en tysk side svært at finde bedre priser en de tilbyder og de har kanon god service.

Du kan læse anmeldelser af objektiver her...

http://www.fredmiranda.com/reviews/

Hvis du har nogle har nogle spørgsmål må du jo skrive... skyder selv med 20D, 24-70L, 70-200L IS og EF-S 10-22 har så en 580ex flash og et sæt kenko tubes.

• http://www.the-digital-picture.com/Default.aspx

Der står meget om stort set alle Canons linser.

What is the Canon "L" Lens Series?

Good question - and many answers exist, but it is Canon's professional line (though used extensively by non-professionals) of EOS EF autofocus 35mm SLR and DSLR still camera lenses. Some say L stands for "Low Distortion" - achieved by the UD lens elements found in these lenses. But, the true answer is probably the one in Canon's Lens Work III Book - "L" is for "Luxury".

Det gør det også på akamera.dk

• Ja men hovedspørgsmålet er talbetegnelserne på objektiverne. Hvad betyder de helt præcist, og hvad har det af betydning for objektivet og det endelige billede?

Du kunne eventuelt forklare forskellen på dine tre objektiver, og hvad du bruger dem til? :)

• mm talet afgør hvilket zoom område objektivet har. Jo højre jo mere tele. Generelt bør man undgå objektiver med mere end 4x zoom. det regnes ud ved at dividere tallene.

F tallet er blænden jo lavere tal jo mere lysstærkt er objektivet. Det er klart en fordel men koster desværre og objektivet bliver større og tunere efter som F tallet bliver mindre. Prisen stiger også en del ved lavt F tal.
    Et lavt F tal = stor blænde. Højt F tal = lille blænde.
    Hvis F tallet er opgivet som F3.5-4.5 skyldes det at objektivet har variable blænde. Dvs. jo mere du zoom ud jo højre bliver blænden.

Så er der et andet mm tal for at forvire lidt mere det er filter diameteren, den er typisk 55, 58, 72, 77, 82 og stor normalt opgivet som diameter på filter eller lignende.

Originally posted by mrflashbag
    d200 er klart det bedste køb på markedet pt. men det er self nogle flere penge vi snakker om her.

Vil ikke sige det er bedste køb på markedet nej det bedste køb på markedet afhænger af hvor mange penge man har at gøre med. De penge som han snakker her er D200 ikke aktuel.

Men D200 er et udemærket kamera har skudt nogle skud med den og testet den lidt. Den skal bare lige en 3k ned i pris før den bliver noget ved.