OC 1900 og brugen af ATI TOOL????

• (Det i fed er til den dovne, der blot vil skimme og forstå)

Ati tool er ikke det mest gennemarbejdede og intuitive program, der har set dagens lys – og det kommer fra én der handler med software til dagligt!

Jeg har prøvet at finde max på mit 1900xtx via Ati Tool beta 14 ved hjælp af de 2 knapper, der tester Core og Ram.

Da programmet kun viser 2D, når man åbner det, satte jeg et spil i gang, tastede ATL-TAB for at komme tilbage til Ati Tool, der nu viser 3D.

Hernæst testede jeg max og fik voldsomme 790 core og 945 mem. (Den er luftkølet på standard blæser og jeg har ikke pillet ved volten).

Og det er jo alt sammen meget godt, men hvordan indstiller jeg så clocken, så det bliver en permanent overclock??

Jeg forstår bare ikke det med at gemme profilen. Når man tester kører den frekvensen op indtil den crasher. Når jeg så går ind igen, fortæller den mig, den sidste frekvens som den kørte på. Men den står jo stadig i 2D, så det nytter ikke blot at skyderen op og gemme…

Skal jeg starte en 3D applikation så ALT-TAB for at komme tilbage til ATI tool, hvor den hér viser 3D frekvensen. Så flytte skyderen op til max, som den kunne køre lige inden den crashede og så gemme profilen?

Og her presser sig et nyt spørgsmål på; Hvor meget under max skal jeg sætte clocken. Billede begyndte at flimre en smule da Rammen kom højt op. Skal jeg gå efter fx. 750 core og 900 mem.?

Hvilken temperatur skal jeg stile efter? 70 grader på core, eller 80 grader? Man kan jo indstille FAN kraften for at opnå en bestemt grad - men man gider jo ikke at høre på noget, der ligger alt for meget over 50% udnyttelse af fanen.

Hvad er jeres erfaringer – hvor højt er jeres core og ram, og ved hvilken temperatur og med hvor kraftig en fan udnyttelse?

Hvis I bruger alternative luftkølerløsninger, hvilke er disse og hvad finder der på markedet – der vel at mærke IKKE blæser den varme luft ned på bundkort, eller for dens sags skyld ind i kabinettet?

Guys - a litttle help - jeg ved det var mange spørgsmål :cheers:

(Dele at denne tråd stammer fra 1900-tråden, men følte at den havde behov for en selvstændig tråd, så jeg kunne uddybe problemstillingen – og få den rette hjælp fra forummet.)

ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.

• Jeg vil lige prøve at leve en miniguide og komme med de små tips jeg har indsamlet mens jeg har haft kortet. Deriblandt udrydde nogle misforståelser.
    jeg kender uden tvivl ikke alle tricks, men lige det du efterspørger kan fixes.

For det første. Hvis der skiftes clocks når atitool kører er der noget galt. Det skal gerne holde 2d-clocks. Sådan har han lavet det fordi atis skiften fucker ens overclocks. Dette kan dog nemt fixes via følgende miniguide:

1: Start med at gemme stadard 2d-clocks i en clockprofil i atitool:
    [Blocked Image: http://img139.imageshack.us/img139/5891/15ue2.th.jpg]
    Når du har gjort dette så gem den igen - kald det denne gang blot 3d eller hvad man nu lyster. Der skal bare være to. og jeg ved godt de er ens nu ;)

2:
    gå ind i settings, klik rullegardinet ned og vælg voltage control.
    Gem de settings der er her til den profil du vil have under 2d:
    [Blocked Image: http://img320.imageshack.us/img320/9671/23xr.th.jpg]
    Sæt herefter spændingerne op.
    De optimale spænidnger må man lige lege lidt med. Stock 3d er vist for begge korts cores ca 1.425v eller så.
    Rammene er lidt tricky. X1800 kan ofte godt lide at man sænker spændingen fra stock, så clocker de bedre. At prøve sig frem.
    Når man har valgt sine spændigner gemmer man dem igen, denne gang til den profil man har kaldt 3d.

Når dette er gjort loader man 3d-profilen og begynder at clocke, hvorefter man gemmer den.

3:
    Gå igen ind i settings. Vælg 3d-detection.
    slå det til. Under "when 3d application is detected klikker man det nederste flueben, altså "load profile:" og vælger ens 3d-profil.
    Tilsvarende gøres med 2d-profilen under "when 3d-application is closed"

Jeg har ikke rigtig selv kørt med dette. Mens jeg rodede lidt med mine profiler under skrivning af guiden crashede min computer - så det kan godt være at nogle kort ikke synes det er sjovt. Ellers er det fordi jeg havde rodet for meget rundt og den slet ikke vidste hvad den skulle stå på :)
    Men det burde virke sådan her.

• Takker for indsatsen SlackeR - tror det var en stor hjælp. :9xo

Jeg er væk fra min comp de næste par dage, men fredag tester jeg din guide ud.

Melder herefter tilbage med status - og ser om jeg kommer igennem det uden problemer.

Dog vil jeg gerne have input fra andre mht. temperatur, fan hastighed etc. og deres 24/7 frekvens på core og mem.

ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.

• XTX kommer med 1.1ns ram. Så de er rated til 900 mhz. Det er først derover rammene virkelig bliver pressede.
    Angående temp er min erfaring at det nemmeste er ikke at pille ved det fanværk. Så kører det fint.

• Angående temps, så begyndte jeg at pille lidt ved dem, idet jeg syntes at core blev lidt for varm, når den kommer over 90 grader, men det var jo kun når jeg ledte efter max.

Det kan sagtens tænkes at når først man har fundet det rette clock, at man kan gøre med standard fan settings.

Dog clocker kortet vel bedre, jo koldere det er, så spørgsmålet er vel at finde bedste clock vs. larm/køling. Så her skal der nok fires lidt frem og tilbage... men den bør vel ikke komme over 90 grader 24/7?

Originally posted by Warlord Zorg
    Angående temps, så begyndte jeg at pille lidt ved dem, idet jeg syntes at core blev lidt for varm, når den kommer over 90 grader, men det var jo kun når jeg ledte efter max.

Det kan sagtens tænkes at når først man har fundet det rette clock, at man kan gøre med standard fan settings.

Dog clocker kortet vel bedre, jo koldere det er, så spørgsmålet er vel at finde bedste clock vs. larm/køling. Så her skal der nok fires lidt frem og tilbage... men den bør vel ikke komme over 90 grader 24/7?

nej ved omkring 90 begynder det vist at gå langsommere igen, så den bør man holde den under. Det er også lige deromkirng mit x1800 har ramt, men det er som sagt ikke testet max. Find max-dimserne virker vist ikke på x1800, de fejlede ihvertfald da jeg prøvede :(
    Men jeg synes bare den larmer for meget når den går over de 40-50% som du også nævner. Ellers overrasker dens stillehed mig faktisk.

• Ja, den larmer ikke så meget som jeg frygtede.. Hvilket ville være dumt, når man nu har alt andet i stilhed.

Jeg var dog næsten ved at græde, da jeg startede maskinen op for første gang med 1900-kortet i, for den sagde som en støvsuger!!

Smilet kom dog hurtigt igen, da jeg fandt ud af, at den kun lød sådan, idet den ved første load uden software kører 100% på fan.

Endnu engang tak - og som sagt jeg vender tilbage når jeg har testet og ser om jeg har brug for at plage dig mere ... :))

• hehe til den tid har jeg måske også fået leget lidt mere med mit hvis skolen tillader det.

• Mathias, de fleste gfx ram kører ikke hvad de er rated til..

Hipro5 kørte 1003, hvor PCB var seriøse minusgrader...

Good luck med kortet, de 750/900 er reeet højt, især med luft, tvivler på du rammer det, om ikke andet er det meget flot med vand..

Originally posted by M.Beier
    Mathias, de fleste gfx ram kører ikke hvad de er rated til..

Hipro5 kørte 1003, hvor PCB var seriøse minusgrader...

Good luck med kortet, de 750/900 er reeet højt, især med luft, tvivler på du rammer det, om ikke andet er det meget flot med vand..

Ratingen bør de fleste kunne køre.. Men ofte ikke ret meget mere. Det er ihvertfald min erfaring.

• Kortet gik jo først ned ved 790 core og 945 mem. Men måske har du ret Beier - at jeg skal lidt længere ned end 750/900. Men kun forsøg vil kunne afklare dette.

På et eller andet tidspunkt bør jeg jo også få en bedre køling, men jeg er mest til luft, og Accelero x2 har ikke gennemtænkt hvor luften blæser hen.

Kortet gik jo først ned ved 790 core og 945 mem. Men måske har du ret Beier - at jeg skal lidt længere ned end 750/900. Men kun forsøg vil kunne afklare dette.

På et eller andet tidspunkt bør jeg jo også få en bedre køling, men jeg er mest til luft, og Accelero x2 har ikke gennemtænkt hvor luften blæser hen.

Jo, et lille rum mellm bundkort og gfx hvor henover chipset er eneste udvej - endnu en genistreg fra AC :boxed:

• std. blæseren er jo egentlig ok tænkt mht. til overall varme og airflow i kabinettet, hvis den da bare var blevet lavet lydsvag.

std. blæseren er jo egentlig ok tænkt mht. til overall varme og airflow i kabinettet, hvis den da bare var blevet lavet lydsvag.

Ja, er det bestemt!!!
    Men var det suicide skud eller noget den kunne køre i 3D apps, og sikker på den ikke har loadet stock i 3Dapps? For virker meget voldsomt, men så igen, hvis det er x1900XTX fra sapphire købt i DK indenfor den sidste månedes tid, så er der måske chancer ;)