-25 til -30 graders væske, vil 226W pelt være effektivt?

  • Vil et peltier med den varme side ved -25 til -30 grader have en god effekt?? - Eller vil det ikke give koldere temperaturer på den kolde side... ??? - Jeg ved godt det bruger noget mere strøm under kolde forhold, men har 24a på 12V, som kan blive til 24a @ 14.4v "tilgængeligt"...


    Det er udelukkende med formål at køle GPU, men vil det kunne give et boost så idle ryger ned på f.eks -60 grader??


    Håber på noget fed featback, jeg er selv lidt lost hvad peltier under disse forhold angår...

  • Et 226W peltier element af afsætte 226W på den varme side, og flyttet fx lige omkring 200W hvis det modul du har er med en nytte værdi på 90%.


    Uanset hvor kold den varme side bliver/holdes, kan elementet kun flytte dets nytte værdi, som fx kunne være 90% eller ~ 200W. Ved ikke hvad nytte værdien er for dit modul.


    Jo koldere man kan holde den varme side, jo nemmere er det for modulet at holde den kolde side kold, eller med andre ord at komme af med de 200W der bliver flyttet fra den kolde til den varme side.


    Du vil ikke få -60 grader ved at køle det med -25 eller -30 grader på den varme side.


    Hvis det er kompressor køling du tænker på med de -25 -30 grader så tror jeg du vil opnå et bedre resultat med kompressorkølingen alene i forhold til at placere et peltier element imelle.

  • Pokkers også..


    Tænkte på waterchilling, det jeg anveder...


    Når jeg skal bruge tøris kontainer på yonah, kunne det være lidt sjovt med et peltie på grafikkortet, hvor det så blev kølet af min "normale" køling ved de -25 til -30 grader... - Men hvis peltiet ikke trækker det videre ned kan det jo være det samme...
    - Ville bare være noooget billigere at købe en PSU af 450kr + peltier element af 500? - End at købe en rotary phase change fra Overklokk i norge til en lille sum af 6000 kr, eller hvad han tager for dem (-70 graders idle, -68 grader load @ GFX)

  • Faktisk falder et pelts ydelse med temperaturen så vidt jeg lige kunne se i et datablad.. 71w ved 27 grader, 66C deltaT. ved 3x grader 74W og 68C. Og der er stort set ingen linearitet ved dem, så det er nok voldsomt fra 0 og nedefter, mindst.
    Derudover trækker de jo mere strøm. Jeg så en der brændte ledninger over fordi han smækkede et under en kompressorkøler ;)