Blev han ikke udvist fra England og sendt/ flyttede herhen?
Han er vidst en være digter prins
-
-
Originally posted by shahid_2dk
Blev han ikke udvist fra England og sendt/ flyttede herhen?Udvist fra De Forenede Arabiske Emirater såvidt jeg kan se og forhåbentligt snart udvist fra Danmark...
Ahmad Abu Laban er født i Jaffa, der nu er en del af Israel, i 1946. Han er imam i det islamiske trossamfunds moske på Dortheavej.
Hver fredag leder Abu Laban fredagsbønnen for op til 1.000 muslimer,
og han prædiker på engelsk, hvilket han ofte er blevet kritiseret for. Abu Laban tilhører den generation af islamiske intellektuelle, der voksede op i kølvandet på kolonitiden, som søgte efter muslimske rødder og en muslimsk identitet uden at finde kvalificerede svar hos den ældre generation af islamkyndige. derfor vendte tilbage til rødderne, til koranen, for selv at definere troen og præmisserne for dens udbredelse.Abu Labans familie emigrerede til Egypten, da han var barn, og han
er uddannet ingeniør i Cairo. Siden arbejdede Abu Laban i olieindustrien
i Kuwait og i De Forenede Arabiske Emirater, sideløbende med at han fik en uformel uddannelse som imam ved at følge studiekredse om islamisk teologi hos en række fremtrædende, lærde muslimer.I 1978 blev Abu Laban imam for en menighed i Abu Dhabi, hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater. I 1982 blev han udvist, fordi han havde udtalt sig kritisk om regimet i Syrien og navnlig om Saddam Hussein, som landene omkring Irak frygtede. Derefter opholdt han sig igen i Egypten og i Nigeria, til han kom til Danmark med sin familie i 1983. Abu Laban kom, fordi han blev kontaktet af en gruppe muslimer fra Danmark, der havde fået ham anbefalet af hans venner i Kuwait. Der var brug for en dygtig imam, der talte engelsk.
"Hvis jeg havde haft et land, Palæstina, havde jeg måske dyrket oliven i dag. Det var aldrig planen, at jeg skulle havne i Danmark, men sådan er det blevet, og jeg er glad for at være her. I modsætning til langt de fleste imamer har jeg været længe i Danmark, og det kvalificerer mig til at løse en række opgaver på en god måde. Jeg forsøger at bygge bro mellem Danmark og det muslimske samfund, men der er mange andre opgaver. Imamen er en altmuligmand," siger Ahmad Abu Laban.
Godt nok en underlig måde at gøre det på.