Prof. digitalkamera

• Hejsa

Ja, jeg har måske en en lidt længere forespørgsel på et kamera.

Jeg skal til sommer lave nogle interviews i Rusland, og derfor skal jeg have anskaffet mig et professionelt videokamera, så evt. interesserede kan se mine interviews på et niveau, som kunne nå TV- standard (lokalnyheder o.l.)

Men mit kendskab til kameraer er så at sige, ikke eksisterende!

Jeg vil gerne have et digital kamera:

- Brugervenligt
    - filme længe (god hukommelse)
    - holde batteri længe
    - det skal være muligt at koble kameraet til en PC
    - og så behøver det ikke at koste "spidsen af en jetjager".
    - det må også gerne være brugervenligt.
    - tilmed skal der være mulighed for at købe diverse udstyr til kameraet - altså mikrofon og stand etc.
    - præsentabelt

Er der evt. nogen som har nogle forslag til, hvad man burde investere i?

Ha' for øje, at jeg er studerende :)

• 3ccd linsen er jo klart at foretrække.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126555

Dog koster den også en hel del.

Det kamera jeg linker til her undersrtøtter HDTV ( altså high defination tv )

hvilket er en fordel for den kommende teknologi.

http://www.jakeludington.com/p…3ccd_dv_cam_shootout.html

her kan du se forskellen på 3ccd teknologien og ccd teknologien.

Hvis du vil kigge på et kamera i den billigere ende er der self canons:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12688

• Hvis jeg har +/- 10.000,- til rådighed inkl. stativ, taske og "bånd".

Tillægsspørgsmål - hvordan virker det med hukommelsen (bånd). Køber man en slags bånd eller?

Dengang jeg legede med kameraer, der puttede man et helt VHS bånd i - og det var topmoderne - så det er lang tid siden

• http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-HCR-HC1-Review.htm

lidt læsestof omkring det nævnte Vkamera.

onclusion
    If the HDR-HC1 is a sign of the future and subsequent Sony HDV consumer camcorders are made this well, Sony will be able to recapture the passion of serious video consumers which they’ve seemed to have lost in recent years. The camcorder performs excellently in normal light and very well in low light. In addition, the image is about 3x sharper, with 3x more pixels than a MiniDV signal. The video produced from the HDR-HC1 is gorgeous. It's some of the best video we've seen out of any camcorder on this market. You just can't get that much quality for that few dollars anywhere else. Nothing comes close and the HDR-HC1 even challenges Panasonic's PV-GS400 for the position of best value on the market today.

The HDR-HC1 is an example of how Sony knows how to make high-end camcorders. The DCR-VX2100 with its excellent low light performance, the HDR-FX1 which produces stunning images and is built like a rock, and even the DCR-DVD403 which is a DVD camcorder that even a camcorder nerd can love--the HDR-HC1 will join this group of higher-end Sony camcorders as a great model. Sony was smart to include a focus / zoom ring, the exposure dial, the advanced audio options as well as the ultra crisp viewfinder. Add all that to the fact that the HDR-HC1 is a high definition camcorder producing stunning images, and you have a camcorder that is one of the best on the market today, and certainly the best buy in its price range.

• Hvis du skal op en kvalitet der ligner den du ser i lokal nyheder osv så skal du op og smide de 25k plus for kameraet alene.

Kan fortælle så meget at et kamera som bliver brugt til en nyheds udsendelse på dansk tv. Er udstyret med et fornuftigt men ikke specielt godt objektiv da farver osv ikke er sygeligt vigtigt som ved film produktion.

Men et sådan kamera med optik, batteri pakke, og link til trådløs microfon koster lige omkring 1 million og det er selvfølgelig plus moms.

Du skal altså ikke regne med at komme tæt på den kvalitet hvis du kun har 10k. Så ved du lidt om hvor du står.

Skal da dog siges at et kamera som det sony eller tilsvarende canon levere en flot kvalitet som sagtens kan bruges.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Forslag: gå ind til din fotohandler og få råd. Han kan også guide dig igennem hvis du får problemer inden turen. Og så kan du til forskel fra Net- shops få direkte hjælp med det samme!
    Køb f.eks. et lille og godt SONY Digicam, lille og smidigt- derovre.
    OG brug det for guds skyld et par uger før du tager afsted, så du lærer det at kende inden turen!!.

[SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

• Hvis du har tænkt dig at sælge dine indslag til TV er 3CCD et krav, hvis du optager i SD. Inden for HDV (Ikke HDTV som en bruger fejlagtigt har skrevet - man optager i HDCAM og HDV), så kan du godt klare dig med en enkelt CMOS censor, som nogen faktisk ser som fremtiden inden for HDV.

Anyways. HDR-HC1 benytter en CMOS censor. Alene dette skal ikke være det, der afholder dig for at købe kameraet. Men kameraet er og bliver et amatørkamera. Det er ikke særligt stort, og har derved en dårlig stabilitet. Derudover foregår næsten alle controls via en onscreen menu, hvilket er fuldstændigt uacceptabelt, hvis man vil lave professionelle indslag. Det går simpelthen for langsomt.

Personligt skal jeg inden for de næste par uger ud og investere i et HDR-FX1. Det er storebroren og har en 3CCD chip. Det ligger i cirka 26.000. Ellers kan du få et VX2100 som optager i SD til omkring de 19. Personligt synes jeg dog det er dumt at bruge penge på, nu man kan få HDV for "kun" 7000 kroner mere.

Derudover skal du have en XLR-adaptor fra Beachtek, så du kan køre to lydspor i stedet for normal stereo. Og ja så skal du have en ny mikrofon til kameraet. Den der sidder der, er ikke videre god og virker desuden ikke sammen med XLR adaptoren. Der er en intelligent tilbehørssko på kameraet, som passer til mange forskellige shotgun mics. Yderligere skal du være opmærksom på, om du vil benytte mics der har brug for phantom power eller ej. De professionelle mics benytter dette. De er self også dyrere, og XLR-adaptoren med phantom power er også en del dyrere.

Men som jeg bliver ved med at sige til folk. Gå ind og opret dig på http://www.dvinfo.net - det er et community for professionelle OG amatører. Der sidder journalister, kameramænd og teknikere fra NBC, ABC, CBS osv., der ved alt om alt - og de er glade for at hjælpe. Det er et suverænt forum, hvis du vil have kvalificeret hjælp.

Jeg regner selv med at bruge små 30.000 ex moms på mit udstyr.

EDIT: Det forslag med at gå ind til en fotohandler... ja.. altså, der er sgu så godt som ingen fotohandlere i danmark, der handler med udstyr i kvalitet over HDR-HC1. Og deres viden strækker sig også dertil desværre.

Originally posted by LecTer
    Hvis du har tænkt dig at sælge dine indslag til TV få HDV for "kun" 7000 kroner mere.

EDIT: Det forslag med at gå ind til en fotohandler... ja.. altså, der er sgu så godt som ingen fotohandlere i danmark, der handler med udstyr i kvalitet over HDR-HC1. Og deres viden strækker sig også dertil desværre.

Tja, du har nok ret i at mange forhandlere ikke har kendskab nok til det grej de sælger. Men fordelen ved at handle med en regulær butik i nærheden er, at du kan få service og ombytning hurtigere og nemmere end du kan med et netfirma. For mange net firmaer fusker rigtig meget med både service og kvalitet og tit er det åbenbart for nemt for dem at løbe fra sit ansvar over for kunden. Mere derfor! I de baltiske lande og Rusland m.fl. sker der også mange røverier blot pga. at man har noget godt grej med sig!
    Er man alene eller kun to så vil jeg anbefale et mindre kamera som kan tages med ind på resturant m.v. uden at vække opsigt( og det kan også bruges her inde). Og her taler jeg af megen erfaring.....

[SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

• Hvis man dog bare kunne leje sådan noget grej i et par måneder :-)

Det er nogle super forslag i kommer med!

Vil lige informere om, at du nok ikke kan komme et sted på denne klode, hvor du føler dig som en større fattigrøv end i byen Moskva.

Da jeg var deovre første gang, der var jeg bange for at blive overfaldet og få bøffet telefon og pung.

Det gik hurtigt op for mig, at jeg var den med færrest penge på lommen, rigeste telefon og gik i det billigste tøj :-)

Rusland har ændret sig - men ja, man kan få stjålet sit grej, men risikoen er vel at smamenligne med de sydeuropæiske lande.

Nå, jeg sad ellers og kiggede på et Canon XM2 med diverse tilbehør, men mit eneste problem er nu, at jeg ikke kender noget til lyden.

Ville det være tosset at investere i sådan et?

• XM2 er et udmærket kamera. Men ville personligt vælge et Panasonic AD-DVC30 som også er et 3CCD i samme klasse. Koster 2k mere, men er også dét bedre. Mht til lyd, så er der ingen af kameraerne i denne klasse som kommer med en god stock mikrofon. Og problemet er at de ikke fra starten af har XLR audiojacks og kun en stereomikrofon. Du kan altså kun optage lyd fra én lydkilde, hvilket ikke er nok, når du skal lave interviews osv (en til lav/mikrofon og en til realsound). Yderligere så får du ved så godt som alle kameraer støj fra maskineriet ind når du bruger oncam mic'en. XM2 er især slemt på det punkt.

Så det bliver altså hurtigt dyrt, fordi du skal have kamera, xlr adaptor (2000-3000), shotgun mikrofon og shockmount, lav og/eller håndmic. Men med det Panasonic kan du få en XLR-adaptor (dog uden phantom power) og en mikrofon for rimeligt penge. C/AV har et ret godt tilbud lige pt, som du kan se her (priserne er uden moms):

http://www.cav.dk/sw2406.asp

Firmaet udlejer forøvrigt også cams - men har desværre ingen pannys hjemme til udlejning lige pt. Men prøv at ring til dem og hør. Måske du kunne leje et af de store med 1/2" CCD's. Det er sgu kram!

Personligt er jeg gået væk fra projektet om at købe et prosumer 3CCD pt, da det løber op i enormt mange penge med alt det udstyr man skal have. Så i stedet køber jeg Panasonics GS400, som også er et 3CCD, men kun koster 10.000. Under normale lysforhold er billedet det producerer næsten på niveau med DVC30, men på 20 lux og lavere kan det ikke følge med.

Senere vil jeg nok købe den professionelle pendant til HDR-FX1, der har indbygget XLR, black stretch og andet godt. Og så får man pro support fra Sony, hvilket er en ret vigtig ting. Eller måske gå en helt anden vej. HD er stadigt meget nyt på prosumer markedet.

PS. Jeg har undersøgt HDR-HC1 nærmere siden sidst jeg skrev i denne tråd, og det er altså ikke værd at smide 13k for. Det at kameraet kun har én cmos chip gør, at det slet ikke får samme niveau af farver, som GS400, XM2 osv. får ind på båndet. Derudover, foregår alt manuel kontrol som sagt på den 2,5" touchscreen, kameraet har.