Elektriske køleelementer

• Hejs
    Ligger inde med et dejligt vandkølingssystem legemligtgjort i et Zalman Reserator 1 sæt. Har gode køleresultater til husbehov, har pt min AMD 2500+ oppe på 2,2 GHz og nyder den lydløse maskine.
    Eksperimenter mig frem og tilbage med væsker (nogen der btw kan anbefale en god blandingsvæske/algefjerner til systemet?), MEN:

Er på jagt efter et køleelement med almindelig 220v-tilslutning.
    Ideen er at elementet skal sænkes ned i det halvmeterhøje radiator-vandtårn og så kunne køle væsken endnu mere end tårnet i sig selv formår.
    Tænker på noget i stil med indmaden i en camping-køleboks, men kan ikke rigtig finde noget på diverse camping-sider.
    Måske nogen derude der har en idé eller ved hvor man kan købe sådan et køleelement (altså med elektrisk tilslutning) - hvis altså det overhovedet findes?

guldborg

• Den camping køleboks du omtaler, benytter højest sandsyneligt et peltier element til nedkøling, og dette kan man ikke just kalde ideelt, idet den ene side bliver varm og den ande kold (derfor ikke så genial at sænke ned i vand) ;)

• Hvis du tænker på et TEC / Peltie, så er det ikke muligt, da du jo skal have fjernet varmen, du kan ikke bare få den til at forsvinge ud i ingenting... - Tilmed skaber sådan et element også varme i sig selv, og kan næppe tåle nedsænkning..

Det du kan gøre er at sætte noget phasechange ned i, altså lave waterchilling, dyrt og støjende når kompressoren osv. kører... - Men rigtig effektivt, however tror jeg du skal holde dig til almindeligt vand, er et par ting du skal tage i betragtning hvis du går over til de lidt hårdere metoder..

• Du kan måske finde en laboratoriechiller. De er nok bare lige halvdyre hvis du ikke er EKSTREMT heldig. Men de køler sådan et hovede ned som man smider i væsken.
    Problemet er at der vil komme kondensvand. Og at det som sagt nok ikke er billigt.

Originally posted by SlackeR
    Du kan måske finde en laboratoriechiller. De er nok bare lige halvdyre hvis du ikke er EKSTREMT heldig. Men de køler sådan et hovede ned som man smider i væsken.
    Problemet er at der vil komme kondensvand. Og at det som sagt nok ikke er billigt.

Billigeste er 500 USD - brugt, og er næppe billigere i DK :P

Eller var hvad jeg kom frem til.