Hey folks...
Har lige brug for lidt hjælp her. Er der nogle der kan give mig en ordforklaring på ordet "Tyrani" ?
Ville hjælpe meget...
Hey folks...
Har lige brug for lidt hjælp her. Er der nogle der kan give mig en ordforklaring på ordet "Tyrani" ?
Ville hjælpe meget...
Ikk bare for at sige Google it, men hvis du sætter "define:" foran et ord, finder Google definitionen af det søgte ord
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrant
Er det ikke lidt nemt at finde ud af? Jeg mener...burde det ikke være oplagt at søge på google?
Tyranni [tyrHZniO] sb. -et, -er, -erne
En styreform der ledes af en tyran = VOLDSHERREDØMMME ¯ diktatorens tyranni· en undertrykkende og hensynsløs behandling ¯ hele familien led under faderens tyranni · underkaste sig modens tyranni
AFLEDNING: tyran · tyrannisk
Tyran [tyZrHOn] sb. -nen, -ner, -nerne
En grusom og undertrykkende enehersker = DESPOT, VOLDSHERSKER ¯ ned med tyrannen!· en herskesyg og hensynsløs person = DESPOT ¯ i sit hjem var han en ren tyran · hun er kun tre år, men hun er en rigtig lille tyran der regerer hele familien
ETYMOLOGI: fra græsk tyrannos 'hersker, herre'; opr. en enehersker i en fri stat i oldtidens Grækenland
Tak for den oplysning med Define - vidste jeg ikke!
Prøvede Google, uden hjælp !!
Thanks
Det er altid godt at have Politikens Retstavnings - og Ordbog
QuoteOriginally posted by tAshDa
Prøvede Google, uden hjælp !!
Søg på Tyranni og tryk jeg føler mig heldig Det er faktisk et enormt godt link du får
QuoteOriginally posted by KarGa
Søg på Tyranni og tryk jeg føler mig heldigDet er faktisk et enormt godt link du får
Som det måske fremgår af min overskrift stavede jeg det kun med ét n, og da jeg bruger FF bruger jeg også den automatiske google-funktion i højre øverste hjørne, så "Jeg føler mig heldig!" er ikke tilgængelig Men ellers tak!
Hehe okay, var også mere for at give dig linket
Tyran:
ORDKLASSE: substantiv (intetkøn)BØJES: A: A'et, pluralis A'er, A'erne; a: a'et, pluralis a'er, a'erne1. = første bogstav i alfabetet2. har man sagt A, må man også sige B = man må fuldføre det man har påbegyndt3. fra A til Z = fra først til sidst d han kender sit fag fra A til Z4. = noget som er det bedste d huset er fredet i klasse A · A-hold5. = (i musik) node, tone i nodesystemet d A-dur · a-mol
Tyranni:
ORDKLASSE: substantiv (intetkøn)BØJES: tyranniet, pluralis tyrannier, tyrannierneDELES: ty-ran-ni1. = grusomt herredømme d besættelsesmagtens tyranni
QuoteOriginally posted by BukkeMand
Det er altid godt at have Politikens Retstavnings - og Ordbog
Erhm, den forklare vel ikke så meget andet end hvordan det staves ?
Tror nu Nudansk ville være lidt smartere
QuoteOriginally posted by Macimuz
Erhm, den forklare vel ikke så meget andet end hvordan det staves ?
Tror nu Nudansk ville være lidt smartere
Det gør den skam - den viser betydningen, stavelsen, bøjningen og hvilken ordklasse ... 1-0 til mig