Velfærdskommisionens rapport

  • Ja nu har der de seneste par dage været en debat i diverse medier angående velfærdskommisionens rapport, og jeg synes det er på tide med en lille tråd her på tweak.
    Rapporten giver et bud på, hvordan vi bør opbygge vores samfund, så det stadig kan være det velfærdssamfund vi kender i dag på trods af lavere arbejdsstyrke og store årgange går på pension. Det kigger ligeledes på områder som integration, uddannelsessystem, osv.


    Der kan her læses en 50-siders udgave.
    http://www.velfaerd.dk/fileadm…s_velf_rd_-vores_valg.pdf


    Hvis man ikke har sat sig ind i hvad det går ud på, anbefaler jeg man gør det før man råber op ;)


    Diverse partier var MEGET hurtigere til at skyde store dele af rapporten ned. Venstre, danmarks liberale parti, afviste at de dele der havde ngoet med skatter og øget brugerbetaling på nogen måde ville blive en del af forhandlingerne. Hvad mener i om dette?
    Jeg synes det er tragisk, at de på den måde kan skyde det ned med det samme. Jeg synes faktisk rapport lyder særdeles fornuftig, og ser gerne mange af forslagende gennemført. F.eks. er systemet hvor invandrere skal score point for at opnå statsborgerskab genial. Disse point skal så tjenes ved at tilegne sig bedre danskkundskaber, bestå eksamener, etc. - super!
    Ideerne omkring skatter er i mine øjne også rigtig gode, lavere skat på arbejde og så lidt mere i ejendomsskatter.

  • Det der lige fangede mig da de omtalte den var det der med at betale for lægebesøg osv. Det syntes jeg da er helt forkert.
    For mig er det da den vigtigste del i et velfærds samfund. Det at alle har adgang til lægehjælp, uanset hvad, er da velfærd.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Det der lige fangede mig da de omtalte den var det der med at betale for lægebesøg osv. Det syntes jeg da er helt forkert.
    For mig er det da den vigtigste del i et velfærds samfund. Det at alle har adgang til lægehjælp, uanset hvad, er da velfærd.


    Jamen jeg tænkte det samme i første omgang, men så igen.
    Det bliver et lille, symbolsk beløb, for at forhindre at man går til lægen med småskavanker. ideen er jo god nok.


    Kan godt se problemet, hvis man er afhængig af regelmæssige lægebesøg - træls.

  • Det med et symbolsk beløb er jeg også med på. Det der pisser mig af, er at man skal være længere på arbejdsmarkedet. Har arbejdet siden jeg var 15 og vil simpelthen ikke arbejde til jeg er 65...

  • Kan godt li at de vil fjerne den hjemmeboende SU, har altid betalt for at bo derhjemme siden jeg startede i gymnasiet.. Men ok, hvis der ikke var hjemmeboende ville jeg nok bare ha flyttet addresse til et andet sted og så trukket udeboende.. Hvilket jeg ikke har gjort ;)
    brugerbetaling syns jeg er et problem, da jeg mener at det er en af de vigtigste ting i vores samfund at man ikke er afhængig af at skulle have penge for at benytte en læge..
    Delen om at udnytte flygtninge og indvandrere med uddannelser syns jeg er udemærket, da vi mangler den arbejdskraft..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Er lidt imod ideen med at betale for lægebesøg .. Ideen (som nævnt) har jo været man skal kunne komme til læge til trods for man ikke har råd ... Nu ved jeg så ikke hvad de har tænkt sig det beløb bør ligge på ...


    Et eller andet sted skal man vel heller ikke tvinge folk til at blive længere på arbejdsmarkedet, men i stedet gøre det attraktivt at blive. Men det bør da stadig være op til den enkelte om man vil blive ... (kan være jeg har misforstået noget her)


    Dertil, synes jeg det er mærkeligt at SU skal gøres mindre for dem som tager et Zappa år efter en gymnasiel udd. Man vil gerne have folk hurtigere ud på arbejdsmarkedet, men ulempen ved at tage al udd. på engang er, at du har mindre erfarring på arbejdsmarkedet. Du er derfor måske alligevel ikke klar til at opfylde opgaverne. Desuden synes jeg det er rart ikke at skulle haste sig afsted med en uddannelse. Tog selv et zappa år efter min HH for at tjene nogle penge til uddannelse ...