Uskyldig henrettet

  • Quote

    Originally posted by Malone



    Det er 2 helt vidt forskellige ting. At tage et andet menneskes liv er noget meget meget større end fængsel.



    Undskyld mig, men er det ikke også at ødelægge en persons liv at smide ham/hende 20 år i Hotel Gitterly?


    Og nu ligger landet jo sådan at fx. USa ikke bare henretter til højre og venstre.. Langt de fleste kriminelle i USA får en fægselsstraf lige så vel som her hjemme..


  • Nej, det synes jeg ærlig talt ikke, men det er jo bare min mening. Men ja selvfølgelig ved jeg at de ikke gør det, men bare at henrette folk er så skide primitivt.

    This post has been edited 1000 time(s), it was last edited by Malone on 02-19-2006 15:27.

    Rettet en gang, sidst af Malone ().

  • Quote

    Originally posted by SeePee
    Undskyld mig, men er det ikke også at ødelægge en persons liv at smide ham/hende 20 år i Hotel Gitterly?


    Og nu ligger landet jo sådan at fx. USa ikke bare henretter til højre og venstre.. Langt de fleste kriminelle i USA får en fægselsstraf lige så vel som her hjemme..


    og så er der jo lige det med at dømte der sidder på dødsgangen godt kan sidde der i maaaange år inden de ryger i stolen ... eller hvilken metode den pågældende stat nu bruger. Hvis de overhovedet har dødsstraf. Det er jo ikke just alle stater der har det i USA. Det er faktisk "kun" 38 af staterne der har dødsstraf. I 4 af disse stater har der ikke været udført nogen henretning siden 1976.


    Siden 1976 er der faktisk kun blevet henrettet ca. 1000 mennesker i USA. Siden 1973 er der blevet løsladt 122 mennesker fra dødsgangene fordi det er blevet bevist at de er uskyldige.


    Modsat hvad nogen måske skulle tro, så er 58% af dem der er blevet henrettet hvide ... og 34% sorte.


    Noget andet der er lidt "interessant" er at ca. 35% af alle som er endt i "stolen" har været i Texas (355 henrettelser). Som har henrettet ca. 377% flere end "nummer 2" på listen (Virginia) der har henrettet 94 mennesker siden 1976.


    Talne fra sidste år alene er at Texas henrettede ca. 64% (23) af alle i USA (36) ... Så pas på næste gang du skal til Texas ... :))


    Lige pt. sidder der 3415 mennesker på dødsgangene i USA.
    (46% hvide, 42% sorte) ca, 19% af dem er i Californien som har flest mennesker siddende på dødsgangen lige pt. Det er ca. 64% mere end den stat med næst-flest siddende på dødsgangen.


    (Tal fra 18.11..2005 ... så rimelig up-to-date er de jo)



    ... Ud over det ...


    Folkets mening (Gallup-undersøgelse) :
    - I oktober 2005 støttede 64% af befolkningen dødsstaf. I 1994 var det 80%.
    - I Maj 2004 ville 50% af de adspurgte fortrække at få dødsstaf frem for livsvarigt fængsel (uden mulighed for prøveløsladelse). 46% fortrak at tilbringe resten af deres liv bag tremmer frem for at få en dødsstaf.

  • Quote

    Originally posted by Malone


    Nej, det synes jeg ærlig talt ikke, men det er jo bare min mening. Men ja selvfølgelig ved jeg at de ikke gør det, men bare at henrette folk er så skide primitivt.


    Hvad ville du sige til at blive smidt, ja lad os sige 15 år i fængsel fordi de liiige tog fejl.. ville det ikke ødelægge dit liv ret meget? Ville din straffeattest ikke gøre at du ville blive afvist pænt mange steder - ville det egentlig ikke sige at dit liv ville være mere eller mindre ødelagt?

  • [/quote]Hvad ville du sige til at blive smidt, ja lad os sige 15 år i fængsel fordi de liiige tog fejl.. ville det ikke ødelægge dit liv ret meget? Ville din straffeattest ikke gøre at du ville blive afvist pænt mange steder - ville det egentlig ikke sige at dit liv ville være mere eller mindre ødelagt?[/quote]



    Det ville da helt sikkert have ødelagt mit liv fuldkommen, men det er da vel ikke ret meget bedre at man dræber personen. Der er altså chancer for folk at starte et nyt liv efter fængslet, selvom de ville blive afvist mange steder er der stadig muligheder.



    Man kommer nok aldrig til at få et normalt liv igen, men fordi man er blevet dømt for noget man ikke har gjort, betyder det ikke at man skal sidde i sin celle og bare tude.


    Man må ligesom gøre noget, man må ligesom lave nogle handlinger. Man må planlægge hvordan man har tænkt sig at leve resten af sit liv. Vente på dagen man dør eller gøre noget kreativt.

    This post has been edited 1000 time(s), it was last edited by Malone on 02-19-2006 15:27.