Thermalright XP90C kobber køler til AMD og Intel

  • en er nu dejlig

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Den test er en sprogmæssig -og ikke mindst teknisk katastrofe!


    Jeg kan finde flere eksempler (udover de sproglige):


    "Hvis vi kigger på de 2000MHz og finder en delta temp (forskel) fra idle til stress. Så ligger den på MIST på 6 grader og på Papst på 5 grader, hvilket er ganske imponerende."


    Nu ved jeg godt, at "delta", som bare betyder "forskel", men her mener jeg nu, at termen benyttes helt forkert!


    En såkaldt delta-temperatur vil normalvis være forskellen fra rumtemperatur til en evt. load/idle-temperatur. Dette giver også mere mening når man opstiller temperaturstigning som funktion af den afsatte effekt [K/W], hvilket giver mere mening når man nu skal til at vurdere om den pågældende køler rent faktisk ville kunne klare jobbet i ens egen pc. Hvilket må siges at være det meste interresante ved at læse en test.


    Har man ikke adgang til et godt testmiljø, så tag bundkortet, placér det midt i stuen, og uden kabinet omkring! Mål rumtemeraturen, og beregn så temperaturstigning som funktion af tid. På den måde slipper man også for at skulle have fat i diverse differentialligninger for at tage højde for at kabinettets temperatur stiger i takt med kølerens.


    På den måde er det også nemt at tage sit eget kabinets ambient-temperatur og lægge oven i funktionen.


    Ovenstående er bare ét af mange eksempler hvor teknikken er blevet misforstået af skribenten.


    --------
    "Thermalright har tænkt lidt på at på bundkortet nær CPUen, er det ikke kun CPUen der bliver varm. vi har også nogle mosfet*****


    Derfor er XP90C, gjort lidt længere så hvis man montere profilen rigtigt, vil noget af blæserens luft ramme ned på mosfetsne."
    -----


    Det kommer da i høj grad an på HVOR disse spændingsregulatorer er placeret på bundkortet, vil jeg da sige.


    Betragt ovenstående som en hjælp til næste gang!

  • KimHRasmussen:


    Jeg er faktisk lidt uenig med dig der - ikke for at beskytte Axel eller noget - men Delta-T som der arbejdes med her, angives jo til at være forskellen mellem idle og load temperaturen. Dette giver imo et indtryk af hvordan køleren klarer en større effektafsættelse. Jo mindre forskel, jo bedre klarer den det jo.


    Ang. mosfets, så er langt de fleste placeret på den højre eller venstre side af CPUen, men i sidste ende er det selvf. afgørende om de sidder der eller et helt tredje sted.

  • Hej Kim


    Jamen da altid rart med lidt kritik.


    men hold da op, har selv haft fysik på høj niveau så tror nu ganske fint jeg kan bruge deltatemp idenne sammehæng.


    Men jeg er da "ked" af at mine statistikker ikke lever op til det du laver, men ja så må du jo klage til min statistik forelæser her på ingeniør studiet.


    Og hvis det går helt galt, kan du jo umiddelbart bare kigge på selve grafen, så er der vidst MEGET lidt der kan misforsåes.^
    Det er trods alt kun en suplerende text.


    Ang mosfet.


    Så sidder de ofte lige ved siden af CPUen, da bundkortet ellers ikke har det normale ATX layout.


    og ang rum temp, hvis du nu kendte den CPU jeg bruger, ville du vide at den stort set ikke udvikler nogle watt når den står idle


    hvilket også er TYDELIG afspejlet, i at idle temp på 2000Mhz og 2700Mhz, er stort set identiske.


    Håber det var svar nok!

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Definition på Delta:


    Delta anvendes i bl.a. fysikken om en forskel imellem to værdier.


    Siden vi har med temperatur at gøre, hvilket hører ind und fysikken, har Axel intet forkert gjort i at anvende delta som forskellen mellem to temperaturer.



    Angående testmiljø, så er dette principielt lige meget - så længe samme testmiljø anvendes hele tiden. Om man tager 10 forskellige CPU-kølere og tester dem undenfor i frostvejr, så kan det godt være at CPU-temperaturen er meget lav, hvilket normalt aldrig vil forekomme. Men så længe alle 10 CPU-kølere er testet under samme forhold, vil temperaturforskellen mellem dem stadigvæk være ens i forhold til et andet testmiljø - f.eks. indendørs om sommeren.
    Det er derfor fuldstændigt lige meget, at teste en CPU-køler uden for et kabinet, så længe forholdene er ens.

  • Beklager den lidt hårde medfart.


    Jeg tillader mig ikke at betvivle dine professorers kompetencer. - Jeg er selv ingeniørstuderende, og har derfor også modtaget statistikundervisning.


    Jeg har dog svært ved at se den store anvendelse af netop statistik i din artikel.


    "Delta" kan benyttes i rigtig mange sammenhænge. Det jeg efterspørger er sammenhængen i forhold til:


    E(T) = m*c*dT , T=temperatur


    Hvor man man med rette kan sætte E=P*t , t=tid


    I en sådan test må det være "c" man er ude på at bestemme.


    Det er i øvrigt helt forkert at antage at den CPU ikke afsætter noget, eller tæt på ingen effekt, når den kører idle. Den CPU afsætter så vidt jeg erindrer/formoder et sted mellem 15-30W idle!

  • Jeg kunne godt tænke mig at vide om man skal have mobo ud for at montere den som man skal man med flere af Thermalrights kølere...

    ASUS Rampage Extreme IV motherboard
    3930K @ 4646 Mhz
    GTX 1080
    4 x 4gb Mushkin 2133Mhz cl9
    Windows 10 Pro 64-bit
    Corsair TX850 V2

    Rettet en gang, sidst af supersonic9 ().