OC af Intel P4 2.66GHz: Ny CPU-køler og PSU?

• Jeg har tænkt mig at overclocke min Intel P4 2.66GHz til minimum 3GHz, men har ingen erfaring på området. Den seneste måneds tid har jeg p.t. fået lavet følgende lavbudgetsopgraderinger af mit system (primært for at kunne klare de nyeste og i-nær-fremtid-kommende FPS-spil med rimelige 1024x768 og middle high-end grafikdetaljer, framerate, billedkvalitet og hastighed) :

GFX:

NVIDIA GeForce FX5200
    ->
    NVIDIA Galaxy 6600GT@568MHz/1.04GHz

Mobo:

ECS P4S5A-DX+ (SiS645DX)
    ->
    ASRock P4V88 (VIA PT880)

RAM:

Samsung 512MB PC2700 DDR333
    ->
    GeIL 2 x 512MB PC3200 DDR400 Dual Channel (SPD: 2.5-3-3-6 & 2.0-3-3-5)

PSU:

CODEGEN 300 WATT (+3.3V/20A, +5V/30A,, +12/13A)
    ->
    CODEGEN 400 WAT (+3.3V/20A, +5V/25A, +12/16A)

Mht PSU: Har ladet mig fortælle, at 16A på +12 er alt for lavt på en 400W strømforsyning. Jeg er komplet i vildrede på det marked. Kan nogen skære igennem og fortælle, hvad man egentlig har brug for? Især set i forhold til mit nuværende system, som jeg ikke opgraderer foreløbig med andet end en ny CPU-køler og eventuel anden PSU (kun hvis det er absolut nødvendigt til CPU-overclockingen) .

Altså, køber jeg en PSU med 26A på +12V, hvad det giver det mig så mere i ydelse, end min nuværende 16A på +12V, hvis jeg går hen og overclocker CPU til lad os sige 3.2GHz?

Er min CODEGEN 400 WATT ikke nok, kan nogen så anbefale en anden strømforsyning i prisklassen 250-400kr, som leverer varen? Der er jo åbenbart stor forskel på producenternes oplysninger og hvad skidtet reelt set leverer. Jeg er ikke interesseret i decideret modding af PSU'en.

Mht ny CPU-køler:

Jeg har tre standard-kølere (GFX, CPU og Kabinet). Det er vel åbenlyst at jeg ikke kan bruge stock-CPU-køler til mit 3-3.4GHz mål:

Nuværende:

GlacialTech (ca 3125RPM)

Potentielt køb:

Zalman CNPS7700-ALCu (1000-2000RPM +/-10%, Maks MHz Intel: All Speeds)

Ifølge Overclockers.com CPU Database er en Intel P4 2.66GHz clocket op til 3.7GHz med en Zalman 7000-ALCu og et Abit IC7 bundkort. Tror dog næppe sådan et system er stabilt i længere tid ad gangen. Kan godt leve med et 3.2GHz 100% stabilt system og lige clocke lidt mere, hvis jeg skal game noget krævende.

Lyder det helt tosset med en Zalman 7700-ALCu eller kan jeg nøjes med en 7000-ALCu til formålet?

Anyways, tak for eventuel hjælp på området ;)

• Hvad med en Zalman CNPS7700-CU? den ville jeg gå efter ;)

16A på 12v linien er ikke meget nej, men det er svært at finde noget der er meget bedre i den prisklasse....

Jeg har før haft en codegen psu, og den kunne godt bruges til oc i et vist omfang, så det kan jo være det går... Så jeg vil sige at så snart du har køleren skal du bare prøve at gå i gang med oc, og se hvordan det udvikler sig...

• Har 7700-CU i kikkerten, tak. Så er den jo også med kobber, og det vil så sige en betydelig bedre varmeafledning end 7700-ALCu? Eller hvordan er det lige? Hvor mange grader vil man kunne spare ved at clocke cpu'en med kobber-udgaven? Eller det måske ikke til at sige sådan lige...

Ifølge denne Power Supply Calculator bruger mit system omkring 284 Watt under max stress (hvis man ellers kan regne med beregningen), uden overclocking på andet end RAM (nok nærmere tweak må det hedde) og GPU. Så 400W-forsyningen burde række et stykke endnu, medmindre den virkelig er ringe.

Løb dog ind i et varme-problem på CPU'en, og det er første gang, det er sket under benchmarks i primært 3Dmark03/05. Har lavet stresstest med CPU Burn-in (dog er 15 min ikke det helt vilde ;)), og sænket CAS på mine nye RAM fra SPD 2.5 til manuelle 2.0, hvor jeg lod frekvensen på 200MHz være (2.0 krævede ellers nedjustering til 166MHz iflg SPD'en, men der har ikke været problemer endnu...).

Dog vil nogen måske kalde følgende for et problem: Min CPU begyndte at koge tre gange i løbet af en række intensive benchmarks.

Opkogningen skete efter jeg tog mig den frihed at finde clock-grænsen på 6600GT'eren ud fra mit nuværende system. Jeg har benchmarket før i AquaMark3, 3DMark03 og 3DMark05 med en GFX-overclocking på kernen, 500@555MHz, men ingen på rammen, 1000MHz. I de nylige benchmarks hævede jeg rammen gradvist med 5MHz pr overclock for hver test, både på kernen og rammen (dog først lidt senere på rammen).

Så skete der pludselig noget, jeg først forvekslede med en omgang mild tinitus :| En højfrekvent lyd kom fra pc'en mens jeg fortsat benchmarkede i 3DMark03 (var jo så nået til CPU-testene). Jeg havde EVEREST kørende mht temps, så noget sagde mig, at man burde tage et hurtigt kig i task-linjen (irriterende EVEREST ikke kan bruge noget overlay-noget).

CPU: 85-89 ºC (max - se attach)
    HD: 39 ºC
    GFX: 59 ºC
    MOBO: 38 ºC

GFX overclock: 500@582MHz/1000Mhz.

Lukkede alle programmer og fjernede overclockingen. CPU temp'en var fortsat ca 86 ºC. Slukkede pc og tændte lidt efter igen. Kørte samme test og der var ingenting. Max temp på CPU var nu ca 49-55 ºC under samme load i CPU-testene.

85-89 ºC-belastningen forekom et par gange mere. Den sidste gang var efter nedsækning af RAM CAS til 2.0 og forøgelse til High Voltage i BIOS. Denne gang fik jeg min absolutte max score, 8732 i 3DMark03 og 3696 i 3DMark05. I den sidste hylede CPU'en hele vejen igennem CPU-testene, indtil jeg var færdig med benchmarken og lukkede alt ned, da temp'en fortsat ikke ville falde under hvile.

Endte med en "stabil" 6600GT-overclock på 500@560/1150MHz. Men overclocking af grafikkortet har vel ingen indflydelse på CPU-temperaturen? Det kan jeg ikke få til at stemme. CPU'en stresses jo åbenlyst ikke i GPU-testene, der endte med en load-temp på ca 73 ºC.

Så hvad kan være årsagen til den nævnte CPU-opkogning? For ringe strømforsyning? Det resulterer vel ikke i høje temperaturer, når den ikke kan levere nok energi? Eller jo...nej, ved det ikke :) Det er sikkert noget åbenlyst, jeg ikke kan gennemskue, fordi problemet ligger lige foran én...

• zalmanen er ikke så effektiv som størrelsen angiver desværre......

asetek har lige introduceret en micro....som er ret stor :D

zalman har en 9500 på trapperne...som ser meget ond ud

Thermalright har xp120 og xp90...mener også de fåes til din socket....

og så er der coolermasters hyper 6 og 48

men med luftkøling er det jo vigtigt at du får kabinetblæserne til at få en masse luft ind til cpuen så den har noget at køle med og så får det lukket ud i toppen....

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Har en stock-køler der blæser ud i toppen. Ingen plads i siderne men der et et ledigt gitter på bagsiden. Det var måske smart at sætte det i brug også til at suge noget luft ind ;)

• fat et kopbor og kom i gang med at lave nye huller :)

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Har rigeligt med decibel efter nylig tilføjelse af en 80mm kabinetblæser (ind) på det nævnte bagparti og en 70mm CPU-køler, Cooler Master Vortex Dream (justerbar 2500~4800RPM). Var tæt på at købe Cooler Master Hyper 48, men den er for stor og klodset til nuværende kabinet, og vil egentlig kun være "overkill" - i hvert fald p.t. i forhold til min begrænsede mulighed for overclocking, da BIOS'en ikke tillader volt-justering på CPU-kernen. Én med bundkort og processor magen til mig er kommet op på maks 3.1GHz. Har ikke selv OC'et endnu.

Det skal siges at min forrige CPU-køler var kun 55mm (3200RPM), hvor CPU-temp'en var ca 48C under load og 38-40C ved hvile. Med den nye kabinetkøler til bedre luftcirkulation og CPU-køler er det ca 35C ved load og 27C ved hvile (når køleren er på maksimum 4800RPM, som medfører en uudholdelig larm, jeg kun kan tolerere ved spil eller musik).

Det har ikke ændret ved det irriterende 85-89C-temp problem under load i 3DMark05's CPU-test. Hvilket kun fortæller at den må være gal med CPU'ens temp-monitor. Det må være sket da jeg installerede ny PSU. Men irriterende er det, fordi den højfrekvente tone og temp'en ikke falder tilbage til normal under hvile. Er nødt til at genstarte pc'en...