Fortrydelsesret. Ja eller nej?

• Hej

Jeg har idag modtaget en helt ny Asus bærbar. Jeg satte den til, tastede navn osv. og ligger først, inden i windows, mærke til at der er en død pixel.

Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med på en bærbar til 13.000 kr! ASUS' garanti dækker desværre ikke, så mit spørgsmål går på om jeg kan benytte fortrydelsesrettet.

Getmore's betingelser lyder således:

FORTRYDELSESRET:
    NÅR VAREN RETURNERES OG FORTRYDELSESRETTEN UDNYTTES KAN DETTE KUN SKE,
    SÅFREMT VAREN RETURNERES I VÆSENTLIG SAMME STAND OG MÆNGDE SOM DA DU
    MODTOG DEN. DU MÅ GERNE PAKKE VAREN UD OG BRUGE DEN, SÅ LÆNGE DU KAN
    RETURNERE DEN I VÆSENTLIG SAMME STAND OG MÆNGDE. FORTRYDELSESRETTEN
    BORTFALDER DERFOR, HVIS DU BRUGER VAREN PÅ EN MÅDE, HVOR DET ER HELT
    ÅBENBART AT BRUGEN FORMINDSKER VARENS SALGSVÆRDI VÆSENTLIGT. NÅR DU
    UDNYTTER FORTRYDELSESRETTEN SKAL DU SELV BETALE FOR FRAGTEN, NÅR DU
    RETURNERER VAREN. HVIS DU HAR KØBT EN VARER VIA INTERNETBUTIKKEN HOS OS,
    HAR DU OFTEST RET TIL AT FORTRYDE KØBET. DU KAN RETURNERE VAREN TIL OS VED
    AT NÆGTE AT MODTAGE VAREN NÅR DEN LEVERES. DU KAN OGSÅ RETURNERE VAREN TIL
    OS SENEST 14 DAGE EFTER DU HAR MODTAGET DEN.

Jeg har skrevet en mail til dem, hvor jeg har forklaret dem situationen. I deres betingelser beskriver de faktisk bare hvad der står i købeloven. At produktet skal være i væsentligt samme stand, som da jeg modtog det. Umiddelbart vil jeg sige, at det er det, og derudover så kan man vel heller ikke rigtigt prøve sit produkt uden at komme helt ind i windows?

Hvad siger i?

• Du kan sagtens bruge fortrydelsesret, kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne bruge det :)

MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

• sidder lige og læser på forbrug.dk

Der står:

Lyd- eller billedoptagelser og edb-programmer
    Fortrydelsesretten ophører, når en evt. forsegling - herunder også tekniske plomberinger - af lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer brydes. (§)

Det er en forudsætning, at forbrugeren er oplyst tydeligt herom. (§)

Den første er jo lidt uheldig, men der står så at jeg skal være tydeligt oplyst herom. Det vil jeg da vove at påstå at jeg ikke i deres købsbetingelser!

EDIT:

Der stod lige lidt mere på deres hjemmeside, end i den mail de sendte til mig. Jeg går ud fra at det er fordi mit produkt ikke hører under disse betingelser:

- LYD- ELLER BILLEDOPTAGELSER ELLER EDB-PROGRAMMER, SÅFREMT DU HAR BRUDT FORSEGLINGEN.
    - TJENESTEYDELSER OG VARER, DER SKAL FREMSTILLES ELLER TILPASSES EFTER FORBRUGERENS INDIVIDUELLE BEHOV SÅFREMT UDFØRELSEN, FREMSTILLINGEN ELLER TILPASNINGEN ER PÅBEGYNDT. DET GÆLDER DOG KUN, NÅR DU FORINDEN HAR GIVET SAMTYKKE TIL, AT GETMORE A/S KUNNE BEGYNDE UDFØRELSEN M.V. INDEN FORTRYDELSESRETTENS UDLØB.

---
    Så indtil videre vil jeg altså sige at jeg har retten på min side. Bliver spændende at høre hvad de har at sige!

Oprindeligt indlæg af SjQLunD
    Du kan sagtens bruge fortrydelsesret, kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne bruge det :)

Det skulle være fordi salgsværdien er mindsket! Jeg ved ikke om det er blevet det, og om det er et problem at nulstille computeren igen...

Men som sagt, så mener jeg bestemt ikke at jeg er blevet oplyst om at dette vil få fortrydelsesretten til at bortfalde!

Oprindeligt indlæg af Aerodale
    Hmm du har jo fået den og installeret xp på den så det må jo være en rma sag...

Der var XP på da han fik den, han skriver han tastede navn osv...!

• Hmm hader at læse love... Plejer at få hovedpine af dem.... Men prøv at ring til og hør dem hvad de siger... Men fejlen har jo været fra fabrikens side så sådan som jeg har forstået loven kan du godt sende den tilbage... For så har fejlen været der allerede inden du fik den....

• well jeg har skrevet til dem. Og de har lukket nu, så ikke så meget at gøre.

Men altså problemet er at det ikke regnes for en fejl! I papirerne fra ASUS står der, at de accepterer op til 6 lyse pixefejl. Og det er der jo langt fra!

Så det er altså fotrydelsesretten der skal i brug.

• Så vidt jeg ved så dækker fortrydelses retten ikke imod pixel fejl... de har fulde ret til at sende dig den samme PC da den intet fejler... der skal være op til 7 pixel fejl på en skærm før du kan endten bruge RMA eller fortrydelses retten... jeg havde selv samme problem med min bærbar tilbage i tiden og der er intet at gøre...

leder lige efter link skal nok poste det når jeg lige finder det igen

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

• http://www.forbrug.dk/klage/re…26/eksempler-paa-mangler/ Hmm på forbrugerstyrelsens hjemmeside skriver de: "Det er normalt ikke en mangel, hvis den forkerte eller vildledende oplysning er rettet senest ved indgåelse af købsaftalen. Det er heller ikke en mangel, hvis sælgeren - inden købsaftalens indgåelse – har gjort køberen opmærksom på en bestemt fejl. Det er sælger, der skal bevise, at en forkert oplysning mv. er blevet rettet." Det er jo en fejl på bærbaren så der burde væe no probs med det

EDIT: Da der var en fejl på bærbaren inden du fik den og sælgeren ikke gjorde dig opmærksom på denne fejl kan du godt sende den tilbage

Oprindeligt indlæg af jK^
    Så vidt jeg ved så dækker fortrydelses retten ikke imod pixel fejl... de har fulde ret til at sende dig den samme PC da den intet fejler... der skal være op til 7 pixel fejl på en skærm før du kan endten bruge RMA eller fortrydelses retten... jeg havde selv samme problem med min bærbar tilbage i tiden og der er intet at gøre...

leder lige efter link skal nok poste det når jeg lige finder det igen

Nu skal fortrydelsesretten jo heller ikke "dække pixelfejl". Jeg kan jo bare vælge at returnere den fordi jeg efter brug ikke brød mig om den.

Oprindeligt indlæg af Aerodale
    http://www.forbrug.dk/klage/re…26/eksempler-paa-mangler/ Hmm på forbrugerstyrelsens hjemmeside skriver de: "Det er normalt ikke en mangel, hvis den forkerte eller vildledende oplysning er rettet senest ved indgåelse af købsaftalen. Det er heller ikke en mangel, hvis sælgeren - inden købsaftalens indgåelse – har gjort køberen opmærksom på en bestemt fejl. Det er sælger, der skal bevise, at en forkert oplysning mv. er blevet rettet." Det er jo en fejl på bærbaren så der burde væe no probs med det

EDIT: Da der var en fejl på bærbaren inden du fik den og sælgeren ikke gjorde dig opmærksom på denne fejl kan du godt sende den tilbage

Prøv nu at læs hvad jeg skriver. Den døde pixel er IKKE EN FEJL ELLER MANGEL. Ifølge ASUS garanti papirer er det IKKE EN FEJL ELLER MANGEL. Hvis det var det, ville der jo ikke være nogle problemer overhovedet.

• Efter hvad jeg har læst af love og bekendgørelser, så har du en fortrydelsret der i dette tilfælde holder.

Det her skal ikke handle om pixelfejl, men om at fortryde et køb. Og efter hvad du beskriver, så har den ikke tabt sin værdi. Bare fordi du logger dig ind på XP. Hvis du har alle original tingene og havd der nu hører med til af emballage - i ordentlig stand. Så skulle der ikke være nogen problemer IMO.

• Jeg går ud fra du har købt den på nettet? I så fald kan du ikke bruge den alm. købe lov til noget ;) Så skal du have fat i købeloven om fjernsalg.

Og da det døde pixel var der fra starten, så er det bare at returnere skidtet.

• Nåh så fik jeg en mail fra Getmore. De siger at det ikke er et problem, så længe jeg ikke har aktiveret Windows, hvilket jeg ikke har. Så det er top dollar! :clap:

Har allerede bestilt en ny fra en anden shop, så hvis jeg er MEGET heldig, kommer den allerede imorgen.

Oprindeligt indlæg af LecTer
    Nåh så fik jeg en mail fra Getmore. De siger at det ikke er et problem, så længe jeg ikke har aktiveret Windows, hvilket jeg ikke har. Så det er top dollar! :clap:

Har allerede bestilt en ny fra en anden shop, så hvis jeg er MEGET heldig, kommer den allerede imorgen.

Herligt at høre - at det går efter "bogen". Go' fornøjelse med den næste (og den næste og den næste . . . ) :))