Internettet - Mister man sin identitet eller får man en ny?

  • Læste lige et spørgsmål i min kærestes problemformulering til hendes eksamensprojekt


    Mister man sin identitet eller får man en ny?
    Hva siger i?
    Hvis man virkelig bruger meget tid på sin computer og på nettet, mister man så sin identitet eller får man en ny?


    Jeg vil sige at jeg selv har en helt anden identitet her på tweak for eksempel end rl, men den afspejler sig også lidt i den jeg har generelt irl..


    Hva mener i?

  • Jeg er ikke helt med. :rolleyes: - Hvorfor skulle man dog miste sin identitet, når man sidder ved computeren ? :)


    Langt de fleste opfører sig da en smule anderledes når de skriver på nettet, det er da helt normalt - men det har da intet med identiteten at gøre...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Jeg er ikke helt med. :rolleyes: - Hvorfor skulle man dog miste sin identitet, når man sidder ved computeren ? :)


    Fordi man kun sidder ved computeren... Så den identitet man har irl forsvinder

  • Jeg opfører mig da ens IRL og på nettet. Er mod andre som man vil have de er mod en selv. Vil mene at jeg har nogenlunde den samme identitet IRL og på nettet. Bruger dog et alias istedet for mit navn, men det er nok den største forskel.

  • Jeg vil give Mikkel ret.. Man mister ikke nødvendigvis sin identitet eller får en ny.. I de fleste tilfælde bibeholder man vel sin identitet.. det mener jeg ihvertfald at jeg selv gør..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel


    Det er jo sort snak...


    Faktisk ikke. Der findes faktisk mennesker, hvis sociale liv foregår på nettet. Min gamle nabo havde det sådan. Han sad foran skærmen fra han fik fyraften til han gik i seng. Tror det var Everquest han levede igennem dengang.


    Manden har intet socialt liv, og dermed ingen egentlig identitet blandt andre end dem ham er sammen med online.


    Du skal ikke tage ordet -identitet- bogstaveligt, hvis det er tilfældet.




    Karga:
    Man mister ikke sin identitet IRL ved at bruge internettet som de fleste af os nok gør. Der findes ekstreme tilfælde. Sådan som din poll er stillet op, tyder det på at du mener den generelle bruger. Og der er svaret nej.


    EDIT: Karga. Efter at have læst din poll og indlæg igen, fatter jeg intet. De to valgmuligheder du har stillet op, er sådan set samme svar, ikke? Jeg mener, man mister sin identitet OG får sig en ny, ikke?


    Skulle opstillingen ikke være sådan her?


    1. Man mister sin IRL identitet og får sig en ny
    2. Man bibeholder sin IRL identitet.


  • Tak Torque, jeg ku ikk lige få det forklaret prdentlig :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque


    læst lige mit edt.


    Burde jeg ikk bare lukke den her tråd :P Jeg ka åbentbart ikk forklare mig ordentligt idag...


    Man ka miste sin identitet irl og ikk få en ny, altså man er identitetsløs
    Eller man ka få en ny, man har 2 identiteter

  • Jeg synes du forklarede dig fint, og jeg vil tilslutte mig Torque ang. hans synspunkt.


    Jeg har også oplevet mange personligheder som har svært ved at begå sig på det sociale plan, men viser sig at være en helt anden, når han er logget på. Det kan være grundet spillemani eller fremførelse af en falsk "identitet" og personlighed i chat rooms eller lignende.


    Flere har også svært ved at beskrive ting eller debatere, som på nettet udfolder sig på en helt anden måde.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lasse
    Jeg synes du forklarede dig fint, og jeg vil tilslutte mig Torque ang. hans synspunkt.


    Jeg har også oplevet mange personligheder som har svært ved at begå sig på det sociale plan, men viser sig at være en helt anden, når han er logget på. Det kan være grundet spillemani eller fremførelse af en falsk "identitet" og personlighed i chat rooms eller lignende.


    Flere har også svært ved at beskrive ting eller debatere, som på nettet udfolder sig på en helt anden måde.


    kan ikke være mere enig ;)


  • Din identitet irl er jo også helt bimmelim :)) Men jeg mener nu at der også burde være svarmuligheden "Mster ikke identiteten" Føler da at jeg er nogenlunde på bl.a. tweak.dk ift. irl.. :cheers:


  • Ah ja, det har måske nok været tilfældet - syntes nemlig det lød lidt urealistisk - men det hænger nok også sammen med at jeg ikke helt kender nogen der er SÅ opslugt, at deres liv foregår på nettet.
    blev nu også lidt forvirret af den poll, der efter min mening, var lidt underlig ;)


    På den anden side mener jeg ikke man kan stille det op så sort-på-hvidt - De folk der er tale om her, har vel i det mindste haft en forholdsvis social barndom (børnehave osv.) så lidt identitet, har de vel haft fra starten, og den har vel formodentligt så blevet afspejlet hen ad vejen, og dermed blevet til den "nye personlighed", de har fået gennem det store internetforbrug.


    Men samtidig handler det vel også om HVAD man så laver på nettet, om man spiller eller chatter. Dem som spiller hele tiden, vil sandsynligvis have en tendens til at leve sig mere ind i en evt. character/spilleverden, mens chat-livet foregår mere realistisk, og hvor det mere gælder om at være sig selv.


    I korthed, må svaret vel bare siges at være at man ikke decideret "får en ny identitet" - det handler vel mere om at den hen ad vejen er blevet påvirket. Sådan er det jo med alting - vores personlighed udvikles jo gennem hele livet, alt efter hvad vi oplever og laver. ;)
    Dertil er vi jo, som sagt alle mere eller mindre, anderledes mellem hvordan vi er IRL og på nettet.

  • Fakta er at flere og flere unge mennesker bruger nettet som et skjold til deres kontakt med omverden.


    Feks. er de meget usikre omkring deres fremtræden blandt andre mennesker og kan så leve deres "sociale" liv skjult, dog uden at se det som et problem.
    Og i de tilfælde kan de så udleve den "identitet" som de mangler irl.

  • Jeg har undladt at komme med et svar, men i sin tid brugte jeg ufattelig meget tid på jubiichatten ... Og idag ryster jeg sådan set bare på hovedet af det, forstår ikke jeg brugte så meget tid der ...


    Men det er vel som så meget andet et led i ens udvikling. Vi er alle forskellige osv. osv.