Jeg ved at i Holland lå alting ca på det samme da de fik den - undtagen fødevarer der var steget helt sindssygt i pris... fik jeg at vide at en ekspedient i en butik der nede..
Euro
-
-
Det gør den jo heller ikke - og jeg tror squtte I skal regne med at ALLE priser stiger gevaldigt - bare fordi spilleautomaterne koster et par kroner ekstra at bruge, i Frankrig :]
Måske ikke - men som andre har sagt - så kan du æde din gamle hat på at prisen ikke reguleres til vores fordel. Tror man på det - så er man sgu for naiv..
- For min skyld kan de beholde deres lorte mønt - jeg er Dansker og har det helt fint med at bruge danske penge i Danmark..
-
- Færre udgifter ved rejser til eurolande
Øøøøøh - eftersom jeg bruger et visacard - HVORDAN er mine udgifter så lige blevet færre..??
Quote- Billigere og nemmere overførsler af penge til andre lande
Øøøøh nej - banken tager stadig det samme for at overføre penge - uanset hvilken møntfod de skal overføre. De trækker sgu stadig DKR på din konto. Du skal ikke bilde mig ind at du tror på de vil gøre det billigere fordi de en gang i fremtiden skal overføre Euro.
Quote- Lavere priser og inflation, pga. øget konkurrence
Igen noget du har hørt i skolen - og ikke noget du rent faktisk ved med sikkerhed. Sålænge vi har svage lande som grækenland og tjekkiet med - sammen med stærke lande som tyskland - så kommer det sgutte til at hænge ordentligt sammen - i hvert fald ikke pga. den fælles møntfod. De oplever f.eks. et gevaldigt "boom" i tjekkiet i disse år - men det er sgu på grund at af de får en masse penge fra EU - og ikke fordi de har indført euro (som de faktisk helst ikke vil bruge de fleste steder)
Quote- Ingen vekselrisiko, ved handel tværs over grænser til eurolande
Den har du ret i - ingen tvivl om det. Men igen - når man har et plastik kort - hvem fanden veksler så penge ved grænsen.
Quote- Lave rentesatser, pga. Øget konkurrence blandt banker
Yeah right. Det eneste der kan få bankerne til at sætte renten ned - det er at vi får nogle flere internet banker - som ikke opkræver gebyrer hver gang vi gør det ene eller andet. EU og fælles mønt laver sgutte om på det. Hvis østbanker f.eks. åbnede i vest - så kom der måske konkurrence - men det er ikke Euroen der gør det - det tror jeg sgutte på.
Quote- Bedre jobsikkerhed, grundet flere jobs
Endnu en påstand som lyder lidt for meget som om den er taget lige ud af en EU tilhængers valg program. Hvordan er det nu lige at vi DK får bedre jobsikkerhed - pga. fælles mønt - for ikke at snakke om åbne grænser og fri adgang for øst europæere.
QuoteSom sagt: Du udtaler dig om noget du ikke aner et klap om - fordi det koster 2 kr ekstra at spille billiard, betyder det jo ikke at alting bliver MEGET dyrere - vel ?
Hvis ellers du gad læse hvad han skriver - så siger han jo absolut intet om at alt vil stige vel - han kom med et relevant eksempel - det er jo faktisk mere end du selv gør. Du sidder bare og plaprer alt muligt læsestof fra en eller anden skole bog/time af. Hvis man har rejst bare en lille smule i europa - og oplevet priser både før og efter Euroen - så VED man at stort set alle steder der er priserne steget - ikke lige meget alle steder - og ikke vildt alle steder - men generelt er de altså steget - OG det var faktisk det forfatteren af tråden spurgte om...
- (mere eller mindre i hvert fald).
-
Oprindeligt indlæg af WizzarD
Måske ikke - men som andre har sagt - så kan du æde din gamle hat på at prisen ikke reguleres til vores fordel. Tror man på det - så er man sgu for naiv..
- For min skyld kan de beholde deres lorte mønt - jeg er Dansker og har det helt fint med at bruge danske penge i Danmark..
Naturligvis er der en minimal chance for at de reguleres til vores fordel, men at priserne på varer stiger markant, tror jeg sq ikke på.
Om du vil stemme for euro bestemmer du naturligvis helt selv - vi er jo af forskellige overbevisninger - Personligt der jeg flere fordele i at få euro, end at forblive ude af det... -
Naturligvis er der en minimal chance for at de reguleres til vores fordel, men at priserne på varer stiger markant, tror jeg sq ikke på.
Om du vil stemme for euro bestemmer du naturligvis helt selv - vi er jo af forskellige overbevisninger - Personligt der jeg flere fordele i at få euro, end at forblive ude af det..Næææ - jeg tror nu heller ikke de markant vil stige over hele linien - men pool eksemplet er nok meget sigende - for hvad/hvor de enkelte firmaer/butikker kan/vil tillade sig. Varer generelt vil nok få et lille hop op.
Ang. euroen - så kan jeg ikke se hvad vi skal med den....
-
Næææ - jeg tror nu heller ikke de markant vil stige over hele linien - men pool eksemplet er nok meget sigende - for hvad/hvor de enkelte firmaer/butikker kan/vil tillade sig. Varer generelt vil nok få et lille hop op.
Ang. euroen - så kan jeg ikke se hvad vi skal med den....
Der er jo også andre aspekter man skal kigge på, end blot de umiddelbare "forbruger-fordele" - fx går vi glip af et endnu tættere samarbejde indbyrdes med eurolandene - og så længe vi har ERM2 og de snævre udsvingsbånd der medfølger, så har vi heller ikke nogen særlig rig indflydelse på euroen - ja faktisk har vi så godt som ingen...
Men går vi med - så vil vi få langt mere indflydelse....BTW. For lige at slå en ting på plads her - Der er ikke noget af førnævnte som jeg "...bare har hørt i skolen" - Euroen er et emne, som jeg lige har skrevet SSO i - og derfor er tingene noget som jeg har kilder på. Jeg har kun haft faget International Økonomi siden august 2004, så derfor kan jeg jo ikke ligefrem udråbes til at være nogen ekspert på området. Så tage fejl - det kan jeg jo, menneskeligt nok, godt komme til...
-
BTW. For lige at slå en ting på plads her - Der er ikke noget af førnævnte som jeg "...bare har hørt i skolen" - Euroen er et emne, som jeg lige har skrevet SSO i - og derfor er tingene noget som jeg har kilder på. Jeg har kun haft faget International Økonomi siden august 2004, så derfor kan jeg jo ikke ligefrem udråbes til at være nogen ekspert på området. Så tage fejl - det kan jeg jo, menneskeligt nok, godt komme til...
Siden du har noget så fancy som international økonomi - så burde du også vide at der arbejdes meget stærkt hen imod at små lande - som danmark - vil få meget mindre at skulle have sagt end f.eks. tyskland og frankrig. Det er pt. ikke sådan - men man skal vist være mere end naiv - hvis man tror at lande som har ti gange flere indbyggere bliver ved med at finde sig i at lille danmark dikterer dags ordenen i EU. Danmark får allerede idag trukket den ene dårlige løsning efter den anden ned over ørene - og jo mere integreret vi bliver i det lort - jo mere vil blive dikteret centralt - og der er fandeme ikke nogen der skal bilde mig ind at f.eks. engelske regler om hvad maling må indeholde - eller spanske regler om sprøjtning er til vores fordel. Jeg ved med 100% sikkerhed at min ven maleren - som har jobbet i UK - han hellere end gerne vil tjene lidt mindre - hvis han undgår olieholdig maling - som er forbudt i DK - men 100% tilladt i UK.
En ting er europæisk samarbejde - en anden snak er sgu centrale regler med laveste fællesnævner som standard - og EU samarbejde nødvendiggører i mine øjne absolut ikke en fælles mønt.....
BTW: Det er sgutte kun Holger og konen - der si'r NEJ til Unionen.....
-
Siden du har noget så fancy som international økonomi - så burde du også vide at der arbejdes meget stærkt hen imod at små lande - som danmark - vil få meget mindre at skulle have sagt end f.eks. tyskland og frankrig. Det er pt. ikke sådan - men man skal vist være mere end naiv - hvis man tror at lande som har ti gange flere indbyggere bliver ved med at finde sig i at lille danmark dikterer dags ordenen i EU. Danmark får allerede idag trukket den ene dårlige løsning efter den anden ned over ørene - og jo mere integreret vi bliver i det lort - jo mere vil blive dikteret centralt - og der er fandeme ikke nogen der skal bilde mig ind at f.eks. engelske regler om hvad maling må indeholde - eller spanske regler om sprøjtning er til vores fordel. Jeg ved med 100% sikkerhed at min ven maleren - som har jobbet i UK - han hellere end gerne vil tjene lidt mindre - hvis han undgår olieholdig maling - som er forbudt i DK - men 100% tilladt i UK.En ting er europæisk samarbejde - en anden snak er sgu centrale regler med laveste fællesnævner som standard - og EU samarbejde nødvendiggører i mine øjne absolut ikke en fælles mønt.....
BTW: Det er sgutte kun Holger og konen - der si'r NEJ til Unionen.....
Det som JEG har lært i dette "fancy" fag - er derimod at vi, som det står nu, ikke har et klap at sige om vores egen økonomi, fordi vi bare har at følge de andre - uden vi har noget at skulle sagt! Så hvis du vil snakke om at Danmark ikke skal være magtesløs, så burde du i den forbindelse NETOP gå ind for Euroen, som jo bliver styret af ØKOFIN (Økonomiministrenes Finansråd) - Det er rigtigt at vi på EU-området er voldsomt undermineret, og på det område er jeg 110% enig i at det er noget lort, at vi ikke har noget at skulle have sagt - men sådan foregår det altså ikke med euroen - alle lande har lige meget indflydelse - i hvert fald så vidt jeg har læst mig til, diverse steder...
MEN nu hvor du jo på forhånd har meldt ud at "Ingen skal bilde dig noget ind" - Så kunne jeg jo faktisk lige så godt have droppet at skrive alt det her... (kommer jeg i tanke om)
-
Det som JEG har lært i dette "fancy" fag - er derimod at vi, som det står nu, ikke har et klap at sige om vores egen økonomi, fordi vi bare har at følge de andre - uden vi har noget at skulle sagt! Så hvis du vil snakke om at Danmark ikke skal være magtesløs, så burde du i den forbindelse NETOP gå ind for Euroen, som jo bliver styret af ØKOFIN (Økonomiministrenes Finansråd) - Det er rigtigt at vi på EU-området er voldsomt undermineret, og på det område er jeg 110% enig i at det er noget lort, at vi ikke har noget at skulle have sagt - men sådan foregår det altså ikke med euroen - alle lande har lige meget indflydelse - i hvert fald så vidt jeg har læst mig til, diverse steder...
MEN nu hvor du jo på forhånd har meldt ud at "Ingen skal bilde dig noget ind" - Så kunne jeg jo faktisk lige så godt have droppet at skrive alt det her... (kommer jeg i tanke om)
Ang. hvad jeg har meldt ud - så var det måske en ide at læse hvad jeg skriver det i forbindelse med - og så iøvrigt lade vær med at tage det ud af sammenhængen - især når det jeg skriver det i forbindelse med - er noget som du absolut intet ved noget om - nemlig danske kontra engelske regler omkring maling. Det jeg skrev var at ingen skal bilde mig ind at engelske regler på det område er til vores fordel - og det er sgu fakta at de IKKE er.......
Ang. Euroen - ja ja.........Boller fra Kohberg - andet er der vist ikke andet at sige om det.....