Alu eller kobber til kølehoved(vand)

• jeg står og skal til at bygge et kølehoved sammen med en ven og vi har fået lov til at låne et metal værksted med en masse gode maskiner og nu står jeg med et problem, der er en maskine kaldet en "gnistrer" :rolleyes: (ka' ik' huske det rigtige navn) som kan arbejde i alu meget precist, men den kan ikke arbejde i kobber, så skal vi lave kølehovedet i alu hvor lamellerne/ribberne er 0,9 mm tykke og sidder med 0,9 mm mellemrum eller skal vi lave det i kobber hvor de bliver 1 mm tykke og sidder 3 mm fra hinanden, og hvordan ville det være bedst at bygge sit kølehoved op???

på forhånd tak

newb modder af 1. grad
    er i gang med mit 4 mod.

Conroe E6700
    2 GB corsair ram
    Gigabyte 7950gx2 grafikkort

• Kølehoveder kan laves både i kobber og alu, kobber er selvfølgelig nummer 1, men alu er ikke dårligt og kan også bruges.

Edit: Kan huske at "J2O" lavede både kobber og alu.

• hmm her tænker jeg ikke på pris men mere på effektivitet problemet er at jeg ikke kan bruge "gniteren" til kobber men skal bruge en fræser og så bliver der 3 mm mellem lammelerne/ribberne, men vist jeg bruger alu kan jeg lave dem 0,9 mm tykke og med 0,9 mm mellemrum og de kan laves meget dybe(ved ikke om det er en fordel)

men kan man ikke lave en kobber bundplade med en 1-2mm alu plade med ribberne på????

newb modder af 1. grad
    er i gang med mit 4 mod.

Conroe E6700
    2 GB corsair ram

• yup har nogle meter pakning liggende som burde ku gøre det men det er kun den øverste sammensætning som skal være vandtæt da det andet bare er en kobber plade sat på bunden af aluminiums pladen med ribberne på

newb modder af 1. grad
    er i gang med mit 4 mod.

Conroe E6700
    2 GB corsair ram

Oprindeligt indlæg af newbmodder
    yup har nogle meter pakning liggende som burde ku gøre det men det er kun den øverste sammensætning som skal være vandtæt da det andet bare er en kobber plade sat på bunden af aluminiums pladen med ribberne på

Du skal i hvert fald "samle" top og bund med en O-ring i midten. Prøv at sende en PM - til Johnny - det er ham vi kalder Mr. J20 - han har lavet nogle rigtig fede kølehoveder....

BTW: Kobber er selvfølgelig at foretrække - MEN kan du få noget kvalitets alu - (ikke noget østeuropæisk blandings produkt bras) - så kan du sagtens - med den rigtige udformning/tykkelse/design på hovedet - få et godt resultat.. ;)

• jeg vil prøve at sende en PM

men grunden til at jeg vil lave en kombi er at jeg kan lave utroligt mange og tynde ribber i alu det kan jeg ikke i kobber så en tynd kobber plade men en meget tynd alu plade med ribberne på og så et kobber låg øverst er hvad jeg har tænkt mig

newb modder af 1. grad
    er i gang med mit 4 mod.

Conroe E6700
    2 GB corsair ram

• Hey jeg er lige her ;)
    Med de muligheder du har sat op så ville jeg vælge alu, dog så er den anden løsning den jeg har brugt til mine kølehoveder.
    Mine temps er med prototypen af J2O i alu.

Jeg tror du får dårligere temp af at sætte en kobberplade på aluen da forøger godstykkelsen og laver en risiko for luft i samlingen

Mht de billeder du har lavet så får du ikke noget ud af de riller som hullerne ikke går ud over da vandet ikke vil strømme igennem.

Håber du kan bruge det til noget ellers er du velkommen til at spørge igen

cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

• takker mange gange johnny

så mangler jeg "bare" det sidste i design og noget råmatriale så må vi se hvad det bliver til :T

der kommer nok et par billeder når jeg er kommet i gang da jeg lige har fået købt mig et digital camera :P

newb modder af 1. grad
    er i gang med mit 4 mod.

Conroe E6700
    2 GB corsair ram