temperature vender forkert?

• DAUUUU

nu har jeg såen opfattet det med pc'er... at processoren er det der bliver varmest, hvis man ser bort fra nogle grafikkort...

men mine temperature ved vandkøling Idle: CPU 23° og northbridgen/chipset er 28 ved idle...!

ved load kommer CPU ikke engang op på 30°, men NB ligger og fumler rundt i den høje ende af 30'erne!

er dette normalt?

• Sådan er det også med mit set, og jeg tror, at det skyldes, at temp. måleren der hedder "MB" slet ikke måler northbridgen, men et andet sted på bundkortet, og derved afspejler kabinettets temperatur.

Oprindeligt indlæg af Toften
    sidder:
    pump->CPU->NB->radiator->pump..... osv

Min opsætning er stort set magen til, bortset fra at jeg lige har et GFX og resivior mellem NB og radiator.

Eftersigende skulle MB termometeret sidde omkring AGP porten :crazyeyes:

• tjaa... jeg ved nu ikke... jeg sendte engang for laaaang tid siden en mail til asus...
    og jeg fik sQ svar tilbage

Dear Customer:
    Thank you for contacting ASUS Customer Service.
    My name is Flynsnow, and I would be assisting you today.
    For motherboard temperature , the tem-probe is under the northbridge or integreted in the northbridge . That's why there is the radiator above the northbridge chipsets.
    Thank you for using ASUS products and services!
    Flynsnow
    ASUS Customer Service Center (Shanghai,China)

så jeg ved ikke om den holder helt? men de kan vel også tage fejl...

• "Under the northbridge" er også forholdsvis tæt på AGP proten. Ellers kan det jo være, at den bare er så varm, fordi kølehovedet ikke er så godt igen. Jeg synes bare at 30-33 grader lyder som en del.

• ja ik?
    det var også det jeg tænkte... men jeg gider ikke til at skifte kølehoved, der er der for meget døj med...

hvor varm må NB'en maks blive?

Oprindeligt indlæg af Bullfaegter
    "Under the northbridge" er også forholdsvis tæt på AGP proten. Ellers kan det jo være, at den bare er så varm, fordi kølehovedet ikke er så godt igen. Jeg synes bare at 30-33 grader lyder som en del.

Jeg tror ikke det skal forståes på den måde. Jeg tror han mener at temp-føleren enten sidder lige under chippen - altså mellem bundkort og chip - eller integreret i chippen.

• Hejsa

min com siger at min system temp ligger på 32C er det da meget ???

sorry for at jeg blander mig ;)

PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3

Oprindeligt indlæg af Toften
    ja ik?
    det var også det jeg tænkte... men jeg gider ikke til at skifte kølehoved, der er der for meget døj med...

hvor varm må NB'en maks blive

Jeg har en passiv Zalman køler på NB, på mit gamle MSI bundkort. Den er da ofte oppe på 60 grader eller mere, målt med ekstern føler. Det er der ingen problemer med.

Oprindeligt indlæg af The Hans

Jeg har en passiv Zalman køler på NB, på mit gamle MSI bundkort. Den er da ofte oppe på 60 grader eller mere, målt med ekstern føler. Det er der ingen problemer med.

Det vil jeg nu ikke give dig helt ret i Hans :D jeg havde problemer med min NB på 32gr kontra 30gr ved min p4 3.0c @ 3.9, men hvis du ikkr oc´er er der ikke nogen problemer ved det

cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR