For varm?

• Har en Prescott 3,4Ghz CPU som yder fint, men bliver ca. 65-70 grader ved full load. Idle er den ca. 54 grader.

Har smidt sådan en fætter her på: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=111904

Kører uden regulatoren så kører full speed på blæseren hele tiden.

Har haft blæseren af og på igen med ny kølepasta (et ultra tyndt lag), men temperaturen er stadig lige høj.

Hvad kan jeg gøre? Det skal lige siges, at jeg ingen form for kabinetkøling har. Lægger i øvrigt meget høj vægt på en computer der ikke larmer og jeg skal ikke OC.

Hardwaremæssigt har jeg:

3,4Ghz P4 Prescott CPU (socket 775)
    ASUS Extreme AX800XT
    1024MB Kingston DDR2 RAM (2 x 512)
    200GB Seagate SATA harddisk
    NorthQ 400W PSU

• For at få temp'en bare en lille smugle ned,er du nød til at sætte noge blæsere i dit kabinet,så der kan komme air flow,du kan bare sætte en i fronten (blæs ind) og en bagi (blæs ud) ;)

• Kan godt være, at det er dumme spørgsmål, men here goes :)

Mit kabinet har kun plads til en blæser og det er bagi lige ved CPU køleren. Når nu jeg monterer en blæser der skal jeg så sætte den til at blæse varmen ud eller trække kold luft ind?
    Hvad er mest optimalt?

Er det i øvrigt godt nok med en 12db Papst blæser?

Oprindeligt indlæg af trin
    Kan godt være, at det er dumme spørgsmål, men here goes :)

Mit kabinet har kun plads til en blæser og det er bagi lige ved CPU køleren. Når nu jeg monterer en blæser der skal jeg så sætte den til at blæse varmen ud eller trække kold luft ind?
    Hvad er mest optimalt?

Er det i øvrigt godt nok med en 12db Papst blæser?

Jeg mener selv det er bedst når en blæser suger den varme luft ud der...

Men tror ærlig talt ikke en Pabst 12dB kan gøre det... De er lydløse, ja... Men de flytter så tilgengæld nada luft...

• Ok... Takker... Hvilken blæser kan så gøre det hvis den samtidg skal være så lydløs som muligt?

Oprindeligt indlæg af CheezEDippaH

Men tror ærlig talt ikke en Pabst 12dB kan gøre det... De er lydløse, ja... Men de flytter så tilgengæld nada luft...

Lydløs, nej.. Støjsvag, ja ;)

De flytter skam nok luft.

Hvis du kun har den ene blæser, så skal den suge luft IND. Ellers bliver der et undertryk i kabinettet, og du vil få støv i dine optiskedrev fordi der bliver suget luft ind den vej.

Derved giver det også lidt hjælp til PSUen som ellers har klaret det selv.

• Selvfølgelig mente ja støjsvag... Havde bare ikke regnet med at nogle folk tog det så bogstaveligt...

Men ang det med undertryk... Du har måske ret, men jeg mener samtidig at den "mængde" støv der kommer ind LIGE ved de små sprækker i de opstiske drev er så begrænset at vi her begynder at snakke om bagatelisereing... Selv mine forældres Medion har klaret "kun udsug"-metoden i 2½ år nu... uden nogle form for problemer...

• Nu købte jeg en Pabst 19DB som skulle rykke lidt mere luft og satte den til at suge ind....

Må indrømme, at det ikke har givet den store forskel... Skal jeg prøve at få den til at puste ud istedet? Vil det give lidt mere evt.?

Hvis nu ikke det giver den store forskel heller hvad er jeg så ude i?

Kunne egentlig godt tænke mig noget der virkelig virker... Økonomien er ikke et problem så er der måske evt. en herinde man kunne leje et par timer til lidt indkøb på Falkoner Alle efterfulgt af lidt kyndig montage? :)

• jeg ville gå igang med at bore huller i siden og i toppen med det samme så man kan få et airflow i kabinettet.......en boremaskine, et kølegitter og nogle blæsere er alt man skal bruge.......

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Iføge Zalmans hjemmeside, skal der, så vidt jeg kan se, køre med fuld skrue på din CPU-køler, når der er tale om en prescott....Desuden, vil jeg mene du skal sætte den enlige blæser, til at suge varm luft ud, da dette klart er det mest effektive. Der bliver ikke dannet undertryk, medmindre du har sat tætningslister i dit kabinet og det er altså den bedste måde at få bare en smule airflow i dit kabinet.
    Prøv i øvrigt lige at kigge næmere efter, evt. bag din HDD, der kan som regel godt gemme sig en monteringsplads til en blæser...

• VRØVL! den skal blæse ind, da zalman prøver at trække luften til sig.....den varme luft vil automatisk bevæge sig opad og blive suget ud af din psu........

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af CheezEDippaH

flytter nada luft?
    mine 2, de tager sQ godt med luft ind... så der vil jeg lige rette dig;)