Cascade køling

  • Kort og godt: hvad er det? Hvordan fungerer det og hvordan er det opbygget i forhold til normal kompressorkøling? Hvilke gasser/væsker bruges der og sådan...

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • kort forklaring eller kæmpeteknisk?
    den korte følger, der kan spørges ind:
    I jagten på bedre kølemidler kan man ikke komme meget længere på konventionel vis - som vi fandt ud af i den anden tråd har alle gasser et kritisk punkt hvor man ikke kan presse dem til en væske.
    Netop væskefasen er det man udytter i kompressorkøling, da fordampning af en væske kræver varme.
    De gasser man kan kondensere på noormal vis koger omkring en 50-60 grader for de bedste, og de er ikke nemme at arbejde med.
    en cascade går ud på at man via et almineligt køleanlæg køler gassen på det andet trin ned til et punkt hvor det kan kondensere - altså 2 kompressorer.
    dette åbner for nye gasser som koger ved lavere temperaturer, med 2 trin er Tom Holcks -130 det laveste jeg har set.
    FUGGER har netop fået en med 3 trin, også ca -130, men der er stort potentiale i den, og den har meget højere kapacitet.
    Det kræver selvfølgelig nogle nye ting i ens køler og er ABSOLUT ikke billigt eller ufarligt at arbejde med, for det første er det enorme tryk vi snakker om, for det andet er de 2. trins kølemidler vi bruger eksplosive.
    hvis du absolut vil kende gasserne kan jeg fortælle at den mest brugte kombination, -100 kombinationen som også tom h bruger så vidt jeg ved er r507 og r1150.
    men det er ikke noget man skal tænke på før man har prøvet at lave singlestage units.

  • Så altså, går ud fra at min kompressor indeholder freon. Så kompressoren skaber tryk og gør gassen flydende(change of phase) men hvor ryger den flydende freon så hen?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Gæt 2 gange.. :D

    Evaporator? :))

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Freon er bare et varemærke.
    i din vapo er der, hvis det ikke er en XE, r134a.
    det er en afløser for det folk kalder freon, som hedder r12, og er en CFC-gas. den er farlig fr ozonlaget.
    anyways, din kompressor presser gassen sammen til et højt tryk, hvilket varmer den op. den bliver pumpet videre til kondonsoren, den lille radiator, hvor den kommer ind i toppen. Under turen ned gennem den vil den så kondensere til en væske.
    Denne væske går gennem et tyndt rør, kapilærrøret, hvis formål er at kompressoren skal have noget at skubbe imod - det bestemmer hvor meget kølemiddel der flyder og hvor let man mister væsken, for kort kapilærrør, og du mister nemt væske og temperaturen stiger, med langt rør mister man temperatur i bunden men har altid væske. det vil sige at det skal passe med det load ens processor laver.
    dette kapilærrør sprjter væsken ud i fordamperen, kølehovedet, hvor der er et svagt vacuum i forhold til det tryk det var under før, det er kompressoren der suger dette vacuum.
    Dette gør at gassen koger, køler blokken ned og suges ind i kompressoren.

  • Hvordan kan man justere kapilærrøret? Det er jo ikke lige sådan at svejse et nyt på :))

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • ja eller hvis det er for kort kan man klemme det lidt - det gjorde dabit når han testede.
    på cascades bruger man sædvanligveis TEV på den lave side, det er en ventil hvor man kan justere flowet på en skrue.
    De skal bare have væske hele tiden ellers får man problemer.

  • ikke ud over det er ret tyndt med en lille indre diameter ;)
    nok ret svært at lave sel, men det er noget jeg har set i specialbutikken som gasudstyr.
    jeg ved dog ikke lige hvad størrelsen var. men det er værd at se på.