Irak og DK tortur!

  • Vedrørende "Jeg mener det hele kommer an på én ting.. er Genevekonventionen overholdt eller er den ikke." => Jeg er enig. Konventionen skal overholdes, så længe den er grundlaget. Man kan imidlertid nok diskutere, om konventionen er tidssvarende, eller for den sags skyld, om den er rimelig i alle situationer.
    For kort tid siden blev en oberstløjtnant (Poul Dahl, tidligere chef for Jægerkorpset) afskediget fra Forsvaret, fordi han i pressen tillod sig at stille spørgsmål til konventionen. Jeg må indrømme, at jeg et stykke hen af vejen er enig med oberstløjtnanten.


    Jeg finder at et moderat pres i visse situationer burde kunne tillades. (Endnu engang - jeg ved, at det ikke er ikke tilladt nu, og det er derfor indiskutabelt forbudt at anvende - også i Irak).
    Det er svært at komme med eksakte spilleregler for situationer, hvor man (IMO) burde kunne ty til moderat pres. Et bud kunne være, hvis man sad med et medlem af en terrororganisation, som man har en kraftig mistanke om, at han ligger inde med informationer, der vil kunne sætte en i stand til at pågribe flere terrorister fra hans gruppe, eller forhindre et terroranslag. Her burde man IMO i kortere perioder, og f.eks. under tilsyn af lægeekspertice, kunne nægte personen søvn, mad (men ikke vand) o.s.v., ligesom andre stressfaktorer kunne tages i anvendelse (høj musik 24/7, mange gentagne forhør o.s.v.). Altså "værktøjer", som ikke vil give unødige traumer eller men.
    For mig at se burde en evt. kommende konvention dog stadig sætte grensen ved f.eks. fysisk vold, og psykisk tortur som f.eks. trusler mod den afhørtes familie, ligesom der skal være streng kontrol med det pres, den enkelte pålægges.


    Og så til: "Det eneste rigtige må vel være at sende officerene hjem, så det kan blive undersøgt "rigtigt" - det ville jo være forkert hvis de 4 officerer skulle undersøge en sag som de selv har en aktiv del i." HER ER JEG HELT UENIG! - En hjemtagelse på det i pressen fremlagte grundlag er helt ude i skoven. Også, når man tager i betragtning, at de 4 (5) officerer skulle hjemroteres planmæssigt blot 14 dage senere. Irakere læser da også aviser. Hvilken signalværdi tror du at denne hjemtagelse har i området - og herhjemme for den sags skyld? Nu er det heller ikke sådan, at en undersøgelse ville have været kørt af de 4 pågældende officerer, og at de ville have mulighed for at kunne påvirke denne. Undersøgelser af en sådan karakter varetages af en uafhængig instans (Auditørkorpset), og de er da klart i stand til at gennemføre "rigtige" undersøgelser et hvilket som helst sted. Jeg finder, at de pågældende officerer i den grad er blevet hængt ud af deres højeste chef (Forsvarschefen) og forsvarsministeren. Det er helt ude af proportion! Hvis der imidlertid er mere "kød" på, burde man da smide det på bordet, så man kunne forholde sig til det. En mand, der har været tørstig i en time, mens han sad på et gulv - altså helt ærligt - Genevekonvention eller ej!

  • Men forsvarsministeren kan IKKE lade det gå hen..
    fx. da en "fange" skulle have skidt (.. ja, en kage) i bukserne, under et forhør. hvilket er i mine øjne er klar psykisk tortur m.m.


    De 4 officerer blev jo hjem sendt efter de havde aflagt rapport omkring situation, og derpå mente forsvarsministeren at de skulle hjem indtil en "nærmere" undersøgelse var færdig.
    Logisk nok efter min mening, hvis der nu er / var problemer så kunne det havde skadet den siddende regering.

  • Quote

    Det ville være rigtigt rart om de, der kommenterer på et indlæg, holder sig til at skrive om noget, de ved noget om, og ikke fylder æteren med bawl... - Det forhindrer dog ikke at nogen kommenterer efter behag, men udtaler man sig om fakta, eller kommer med postulater, så skal man så vidt muligt have ret.


    Kors i røven - Kom da lige ned fra din høje hest. Der er sgu da vist ingen tvivl om at du er i en eller anden gren af forsvaret - med den arrogante og latterlige attitude - gud fader bevares... :roller:

  • Jeg kan simpelthen ikke forstå alle jer som siger at krig er noget af det værste der findes og at det simpelthen ikke burde finde sted og lign. Selvfølgelig ville det være optimalt hvis det ikke fandt sted! er helt enig, men når østen og vesten er så forskellige er det uundgåeligt! og at den mand er blevet "tortureret" er da en bagatel! der er flere 1000 mennesker som er blevet slået ihjel dernede! og hvad med den amerikaner som fik skåret halsen over ? vi skal ikke bare vende den anden kind til, men vi bør sætte dem på plads en gang for alle!

  • Hejsa


    de har det sku da for næmt de irakere de ved sku da godt at vi ikke må gøre en skid hvis de bliver fanget


    nej hvis vi kom der ned med samme granser som de har så var det sku noget andet...


    nej vi betaler en masse penge for at se godt ud over i usa og sender nogle folk der ned for at vise flaget og ja vi må ikke gøre en skid af ligevæl men som en anden skrev så doper og skære de bare hovet af folk i tv og hvad gør vi? vi fanger dem og siger vil du ikke nok fortælle mig hvem der gjore det ellers kigger jeg på dig hele natten !!!! :roller:


    nej fis i en horn lygte det der nede !!!!! :))

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Som flere har sagt en stor gang bæ.
    Efter min mening skal man bruge tortur i bestemte situationer.
    Hvis min datter blev kidnappet ville jeg ikke tøve med at bruge alle midler på at få vedkommende til at tale.
    Men tilbage , det er da synd at han ikke fik vand i den ene time som han skulle afhøres , minder meget om min datter når hun skal i seng , bruger alle midler for at trække tiden.
    Typisk medier at blæse en fjer op til 10 høns.



    The_Unforgiven

  • The_Unforgiven - du har ret i det sidste - der er ikke nogen af os der ved en skid om, hvad der virkelig er foregået. Men det er da sjovt, at høre på alle dem, som tror de ved noget. Særligt på dem som virkelig tror el. mener, de ved en hel masse. :))
    Jeg vil ihf. ikke udtale mig om en problematik, som jeg ikke ved særligt meget om. Det der kommer frem i medierne, gi'r jeg ikke en disse for !!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin
    The_Unforgiven - du har ret i det sidste - der er ikke nogen af os der ved en skid om, hvad der virkelig er foregået. Men det er da sjovt, at høre på alle dem, som tror de ved noget. Særligt på dem som virkelig tror el. mener, de ved en hel masse. :))
    Jeg vil ihf. ikke udtale mig om en problematik, som jeg ikke ved særligt meget om. Det der kommer frem i medierne, gi'r jeg ikke en disse for !!


    Du skal bare dividere det med ligeså mange fjer som der er på 10 høns .. *G*


    Jeg synes nu ikke det har virket specielt voldsomt det der nu har været fremme i medierne indenfor de sidste par dage .. Har godt nok ikke set fjernsyn, men har da læst aviser .. Så må man bare håbe de rette folk finder ud af hvad der er foregået, og hvad der skal ske, men må indrømme jeg tvivler ..