Lov omkring kopiering/ ripping osv

  • Her er de kolde facts omkring emnet.


    Da Tweak IKKE på nogen måde skal kædes sammen med warez-snak osv - bedes I følge disse regler.
    Vi vil slette / lukke tråde hvor disse regler ikke bliver overholdt.



    Er det tilladt at kopiere en DVD-film, så man har et eksemplar til sommerhuset?

    Ja det er.
    I mange år var reglerne sådan at man populært sagde, at rettighedshavernes muligheder for at indskrænke hvad folk kunne gøre ”stoppede ved gadedøren”. Den gamle regel står stadig i OHL §12, stk. 1: ”Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug... ”
    Men reglen gælder ikke mere for fremstilling af eksemplarer i digital form. Det bliver fordbudt i §12, stk. 2, nr. 5, der dog tilføjer: ”med mindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”.
    Fremstilling af eksemplarer i digital form er altså ikke tilladt til privat brug længere - kun til personlig. Ændringen af loven er stærkt inspireret af den amerikanske Copyright Millenium Act og skete efter pres fra musikindustriens lobbyister i hele EU i slutningen af 2002. Danmark har dog været ”foregangsland” på området, da vi fik regler der forbød digitalkopiering allerede i 1995.
    For normale mennesker kan det virke ordkløverisk at skelne mellem privat og personlig brug, men lobbyisterne er glade for ændringen. Udover det sproglige betyder ændringen nemlig også at retten til at fremstille digitale eksemplarer fra at være en selvfølgeligt formuleret positiv ret (stk. 1) nu fremstår som en undtagelse til et generelt forbud (stk. 2, nr. 5). I kraft af denne ændring håber lobbyisterne at have fået et redskab til at presse på for en stadig snævrere opfattelse af, hvad der udgør tilladt personlig brug. Den teknologiske udvikling har fejret triumfer ved at muliggøre gratis fremstilling af nye eksemplarer af digitale værker. De vestlige landes reaktion på de fantastiske muligheder der dermed åbnes for har været - at forbyde det!
    Der er tale om en ny lov, så der er megen usikkerhed angående hvad der udgør personlig brug, men der er ingen tvivl om at du har ret til at fremstille eksemplarer til bilen og sommerhuset og det er jo af stor betydning: Industriens advokater presser på for at skabe en opfattelse af at enhver kopi-dvd eller -cd er ulovlig, men det passer altså overhovedet ikke: Du har fuld ret til at kopiere alle dine cd’er og dvd’er, den eneste undtagelse er at man ikke må fremstille digitale kopieksemplarer af databaser (stk. 2, nr. 4) og som udgangspunkt heller ikke af computerprogrammer (stk. 2, nr. 3).


    Lidt kuriøst må folk der ikke er fra ”husstanden” ikke hjælpe dig med at lave kopierne - det står i §12, stk. 4. Og du skal huske at du hvad kommerciel musik og kommercielle film angår altid kun må lave kopier af ”købeeksemplarer”.

    Må jeg forære en kopi af en cd eller DVD til mine venner? Må jeg låne min original eller kopi til dem?

    Som nævnt i svaret ovenfor er det endnu uklart hvad der kan anses for personlig brug og dermed for lovlige formål med fremstilling af kopieksemplarer. Af bemærkningerne til loven fremgår dog at det ikke er tilladt at lave kopier til brug ”udenfor den enkelte husstand”.


    Dette medfører formodentlig at du ikke må forære kopier til folk ”udenfor husstanden”. Du må formodentlig heller ikke fremstille kopier med det formål at låne dem ud.


    Men vor vurdering er at du godt må låne et kopieksemplar du fremstillet til at høre i bilen eller på computeren til dine venner: det er absurd at tænke sig at du skulle være forpligtet til at tømme bilen eller computeren for musik før du lånte dem til en ven; og selvom pengemændenes advokater ikke viger tilbage fra absurditeter ved de godt at de aldrig kan få domstolene eller politikerne med på at forbyde den slags.


    Men efter omstændighederne kan svaret på udlånsspørgsmålet være anderledes. Generelt er der på EU-plan blevet indført en tre-trins-test angående disse spørgsmål, så man kun har lov til at låne en kopi-cd ud
    - i visse specielle tilfælde tilfælde
    - der ikke strider mod den normale udnyttelse af værket
    - der ikke indebærer urimelig skade for rettighedshavernes legitime interesser.


    Det står alt sammen i det såkaldte InfoSoc-direktivs artikel 5(5). Efter vor vurdering betyder det, at f.eks antallet og varigheden af eller systematikken i måden folk låner til hinanden måske kan gøre at det ikke er tilladt, men det behøver normale mennesker næppe at bekymre sig om.


    Og du må altid forære eller udlåne ”originale” cd’er eller dvd’er, også efter at have kopieret dem.

    Må jeg lave en kopi af en cd eller dvd jeg har lånt eller lejet?


    Nej - det er endnu et af de forbud industrien fik indført med InfoSoc-direktivet. Forbudet står i den danske lovs § 12, stk. 3, men gælder altså kun kopiering uden ophavsmandens samtykke. Hvis nogle af dine venner f.eks. spiller i et band og de låner dig en cd fra deres øverum må du godt kopiere den, hvis de ellers er med på det. Men du må ikke kopiere ting, hvor du har grund til at tro at ophavsmændene ikke samtykker til kopieringen.

    Må man sælge et kopieksemplar?

    Her er der for en gangs skyld et klart svar: du må ikke sælge kopieksemplarer. Men du må som sagt godt sælge ”originalen”.

    Har det nogen betydning om en kopi man laver er digital (dvd, cd) eller analog (vhs, kasettebånd)?

    Ja! man må lave analoge kopier til privat brug, men kun digitale til personlig. Læs også svaret på om det er tilladt at kopiere en DVD-film, så man har et eksemplar til sommerhuset.


  • Er det tilladt at lægge en version af noget musik eller en film jeg har købt ud på internettet, så andre frit kan downloade det?


    Nej. Det betragtes som en offentlig fremførelse og det skal man have rettighedshavernes samtykke til.

    Er det tilladt at lægge en version af noget musik eller en film jeg selv har lavet ud på internettet, så andre frit kan downloade det?


    Ja, klart, go ahead! Det er en af grundene til at man kan finde så mange fede og originale ting på nettet. Men du skal være sikker på, at der ikke er nogen med-rettighedshavere til det, du har lavet, der er imod at det bliver lagt på nettet.

    Er det tilladt at downloade film og musik fra nettet?

    Ja, klart! I lang tid var det sådan at det blotte forhold at noget var tilgængeligt for download nærmest var ensbetydende med at du kunne gå ud fra at det var okay at downloade det. I dag er der strammet noget op, så vær opmærksom på om der er noget der tyder på, at rettighedshaverne ikke har givet deres samtykke til at værket gøres tilgængeligt for download, for så må du ikke downloade. Det kan selvfølgelig være en svær vurdering, når man surfer rundt på diverse hjemmesider eller fildelingsprogrammer, så husk at slette filer, hvis du efter at have downloadet dem opdager
    - at de rummer beskyttet indhold
    - at rettighedshaverne ikke har givet samtykke til downloading


    Det kan f.eks. være kommercielt fremstillet musik. Hvis du gør det behøver du til gengæld ikke at være paranoid mht at komme til at gøre noget forkert når du surfer rundt - du kan læse mere om den retlige situation her.


    Men vær opmærksom på at folk der gør deres materiale tilgængeligt på nettet som udgangspunkt kun antages at være indforståede med at du downloader det til personlig brug. Hvis du vil benytte materialet på andre måder (i særdeleshed hvis du vil benytte det kommercielt) skal du sikre dig ophavsmændenes eksplicitte tilladelse.

    Er det tilladt at brænde egne cd’er med musik eller film fra nettet?


    Ja, klart! Men der skal selvfølgelig være tale om materiale som ophavsmændene har været indforståede med blev gjort tilgængeligt for download. Se svaret på spørgsmålet om det er tilladt at downloade film og musik fra nettet.

    Må jeg sælge en cd jeg har brændt med musiknumre jeg har købt fra et betalingsdownloadsite?


    Nej, det må du ikke! Der er en væsentlig forskel på at købe kommerciel musik via nettet og så old school køb af musik på cd, derved at du ikke får nogen som helst ret til at videroverdrage den musik du køber via nettet. Du må altså hverken sælge den eller låne den ud. Det står i punkt 29 i præamblen til InfoSoc-direktivet at det er sådan, og der er garanteret tale om en ændring af loven som ni tiendedele af de danske politikere ikke aner et klap om at de har sagt ja til. Ligesom med kopispærringer er der tale om et forsøg fra industriens side på at udhule den ret man før i tiden fik ved at købe et eksemplar af et værk. Endnu et godt argument for at salg af musik på nettet ikke vil slå igennem.

    Er der nogen filtyper, der gælder særlige regler for (databaser og computerprogrammer)?


    Ja, der gælder særlige regler for digitale databaser og computerprogrammer. Digitale databaser må du ikke fremstille digitale kopier af - ikke engang til personligt brug. Dette gælder dog ikke, hvis det er nødvendigt ”for, at [du] kan få adgang til databasens indhold og gøre normal brug af dette”. Det står i §36, stk. 2.


    Det samme gælder som udgangspunkt for computerprogrammer, men her er det dog tilladt at
    - fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage sådanne ændringer i programmet, som er nødvendige for, at du kan benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,
    - fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er nødvendigt for benyttelsen af det, og
    - besigtige, undersøge eller afprøve edb-programmet for at fastslå, hvilke ideer og principper der ligger til grund for de enkelte elementer i programmet, hvis dette sker i forbindelse med sådan indlæsning, visning på skærm, kørsel, overførsel, lagring eller lignende af programmet, som vedkommende er berettiget til at udføre.


    Det står i §36, stk. 1. Det er endvidere ifølge §37 tilladt at lave nye eksemplarer af et edb-programs kode og at oversætte kodens form ”når dette er en forudsætning for at skaffe de oplysninger, der er nødvendige for at tilvejebringe interoperabilitet mellem et selvstændigt udviklet edb-program og andre edb-programmer”. Nogle betingelser skal dog være opfyldt så kodefreaks opfordres til at læse §37 inden de går i gang.

    Jeg har fået en regning/et erstatningskrav fra Antipiratgruppen. Hvad skal jeg gøre?


    Det afhænger af de nærmere omstændigheder i dit tilfælde. Vores opfattelse er, at APG’s bevismateriale i almindelighed er meget svagt, og at de godt selv ved, at de ofte kun får penge ud af folk fordi de er opskræmte. Du kan læse vores vurdering her. Men det kommer jo an på omstændighederne i din sag, hvad det er bedst du gør... Vi hører gerne fra dig; også anonymt. Vi arbejder på at finde advokater, der vil hjælpe med at sørge for at APG ikke får mere ud af deres tilfældige regningstyranni end hvad de kan bevise at have krav på. Hvis du vil i kontakt med os i den her anledning, så skriv til piratgruppen(at)piratgruppen.org

    Må jeg scanne bøger og artikler, så jeg har dem på computeren.


    Du må gerne scanne bøger og artikler til personligt brug. Læs også spørgsmålet om du må kopiere en DVD til sommerhuset.

    Må jeg linke til andres hjemmesider?

    Ja klart, hvis du gør det loyalt. Men du må ikke deeplinke til beskyttet materiale hvis du ikke kan regne med at ophavsmændene til materialet - f.eks. ved at de har lagt materialet ud på nettet - har samtykket i at du deeplinker til det

    Hvis man betaler erstatning til antipiratgruppen, hvem får så disse penge?


    Pengene går formelt til rettighedshaverne - hvad musik angår vil det sige at næsten ni tiendedele (88%) går til pladeselskaberne og 12% til kunstnerne.


    Det koster industrien langt mere at betale for APG’s kampagner, end de får ind på erstatningskravene, så man kan også sige at pengene går til at finansiere Antipiratgruppen. Jo mere de får ind, jo større er sandsynligheden for at industrien vil blive ved at finansiere deres hetz.

    Hvordan kan antipiratgruppen bevise at titlerne på mine filer rent faktisk indeholder, det som titlen påstår?


    Domstolene tager stilling til alle momenter i sagen når de afgør om en bevisbyrde er løftet, så der er tale om en helhed hvor f.eks. også din eventuelle manglende evne til at forklare hvorfor filerne hedder som de gør, hvis titlen ikke er retvisende. APG tager desuden stikprøver af dine filer for at styrke deres sag. Læs vores vurdering af spørgsmålet her

    Jeg har en gammel plade som ikke er udkommet digitalt. Må jeg lægge den ind på min computer og høre den på min MP3?


    Ja, hvis du har gear til det. Du må lave eksemplarer til personlig brug - se også svaret på spørgsmålet om man må kopiere en dvd til brug i sommerhuset

    Microsoft har selv gjort det muligt at bruge deres software uden at registrere det. Er det ikke det samme som en tilladelse til at kopiere det?


    Nej - din adgang til at kopiere computerprogrammer er ret begrænset (se svaret på spørgsmålet om særlige filer). Når Microsoft har muliggjort personlig brug af deres programmer uden registrering er det
    - dels fordi folk som er fortrolige med et MS-program fra hjemmecomputeren formentligt vil insistere på at benytte samme program på arbejdet
    - dels fordi det er en umulig opgave at forhindre personlig ikke kommerciel brug af programmerne - fik I den APG?
    - dels fordi der findes gratis alternativer til MS-programmerne i form af f.eks. linux eller open office. Brug dem!!!

    Må jeg lægge mine CD’er ned på computeren, og høre dem via computeren?


    ja - Læs også svaret på spørgsmålet om du må kopiere en dvd til brug i sommerhuset..

    Må jeg konvertere denne musik til MP3 for at spare plads?


    Ja bestemt.

    Må jeg tage min computer med til en fest og spille musikken fra den?

    Du må godt spille din musik til en privat fest (også selv om du ikke er vært), men du må ikke spille den kommercielt eller for ”almenheden”.

    Hvordan kan Antipiratgruppen forlange så store erstatninger som de gør?


    Det har også undret os! Domstolene har indtil nu accepteret en beregning som siger, at folk ville have investeret i samtlige musik- eller filmfiler som alternativ til at downloade dem. Vores gæt er, at domstolene har været urealistiske på dette punkt. Dels fordi dommere næppe forbruger musik som os andre, og dels fordi de reelt har ønsket at straffe den dømte og ikke blot at udmåle et erstatningskrav.


    Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler et erstatningskrav?


    Det kommer an på din sags omstændigheder. Som du kan læse her, vurderer vi at apg’s ”beviser” ofte er temmelig tynde. Hvis det er tilfældet i din sag risikerer du jo ikke noget, men tjek lige med en advokat.


    Medhjælp


    Det er IKKE tilladt at få hjælp til kopiering, hvis denne hjælp er uden for egen husstand.