Retrocomputere Del 2.1: På eventyr i OS/2-land

  • Et lille sidespring til Del 1 og 2 i serien, hvor jeg tager et kig ned i Windows' historiske "bror". Artiklen handler mest om OS/2, men har også lidt hardware i sig :D


    Jeg skrev sidst i Del 2 om mine to IBM thinkpads, en X60s og en T30.
    På T30'eren havde jeg oprindeligt overvejet at bruge den som mobil Windows 98-maskine, både på grund af muligheden for bedre hardware-kompatibilitet og bedre driver-understøttelse.


    Dog fandt jeg ud af at der også var udgivet drivere til OS/2, og det fik mig til at tænke at jeg aldrig har prøvet at lege med dette sagnomspundne styresystem, der startede som et samarbejde mellem Microsoft og IBM. Efter at have læst lidt om styresystemet og dens omtale, fik jeg lyst til at prøve hvad der ofte blev omtalt som "Et bedre DOS end DOS" og et bedre Windows end Windows.
    OS/2 har været vidt brugt indtil ca. 2010 i mange billet- og banksystemer verden over. OS/2 Warp 4's support sluttede i 2006, men er siden blevet videreudviklet under navnet eComStation og siden 2015 under navnet ArcaOS. Seneste version af ArcaOS er 5.0.3 fra August 2018, og indeholder bl.a. kompatibilitet med UEFI og andet moderne hardware.


    Jeg vil gerne se om rygterne taler sandt, og se om OS/2 kan være en mulighed for retro-gamere. Hardware-understøttelsen til OS/2 er dog ret begrænset, men uden at vide det har jeg haft denne skat af en laptop liggende, hvor de vigtigste drivere findes til OS/2


    Hardwaren:
    CPU: Intel Pentium 4-M 1.9 Ghz
    RAM: 256 MB DDR PC2100
    Bundkort med Intel 845MP chipset
    HDD: 20 GB 4200 RPM
    GPU: ATI Mobility Radeon 7500 med 16 MB grafik-RAM


    IBM Thinkpad T30 udkom i Maj 2002, og var for sin tid tænkt som en desktop replacement maskine. T30'eren har også mulighed for at bytte DVD-drevet ud med bl.a. et floppydrev, en ekstra harddisk eller et ekstra batteri, og den kan sættes i en dockingstation.


    Jeg fortalte sidst i Del 2 at computeren virkede ulideligt langsom; en 4200 RPM harddisk forklarer rigtig godt hvorfor. Efter at have været forkælet med SSD diske i et par år efterhånden, kan en 7200 RPM harddisk med rigelig cache lige gå an... men 4200 RPM skal min spolerede tålmodighed lige vænne sig til igen :D
    Nyere Windows-udgaver inklusive XP er rigtig glade for hurtige harddiske, da de ofte pager og cacher til dem i baggrunden, så jeg håber at OS/2 er lidt bedre på det punkt.


    En gennemgang af en række forskellige test (bl.a. PC_CHECK) fra Hirens Boot Disk, viste dog ikke tegn på at harddisken eller hardwaren havde lidt skade gennem computerens lange liv.


    RAM-upgrade
    For at offloade en del af arbeejdet fra den langsomme harddisk, tænkte jeg at sætte en ekstra stang RAM i maskinen. Heldigvis fik jeg for mange år siden en god stak 128 MB IBM DDR SO-DIMM stænger med kasser og det hele, sammen med en masse kabler og andet hardware. :D


    Det er ofte ret nemt at opgradere RAM på en laptop, da der for det meste er direkte adgang til dem fra bunden.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/nLXCCpNg/IMG-20190509-012042.jpg]
    dækslet fjernes og RAM pakkes ud


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/kG4ZdY2Q/IMG-20190509-012324.jpg]
    RAM lines op med soklen og sættes i på skrå


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/5tXSbcgN/IMG-20190509-012345.jpg]
    Tryk derefter RAM'en forsigtigt ned, til den klikker på plads. For at tage RAM ud, skubbes de to paler i hver ende af RAM-klodsen forsigtigt udad indtil RAM-klodsen springer op fra sin sokkel.


    Fremgangsmåden er den samme på langt de fleste laptops.


    Herefter testes der om computeren vil boote med de ekstra RAM, nogle maskiner fra æraen vil kun have bestemte RAM og nægte at POSTe og boote med "fremmed" RAM. Da jeg bruger originaldele fra samme producent, er det dog meget sansynligt at maskinen vil boote.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/nzCF32nW/IMG-20190509-012812.jpg]
    Billede fra HwInfo på Hiren's boot disk, nu med 384 MB RAM

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Rejsen til OS/2-land
    Versionen af OS/2 jeg installerer her er version 4.52, den sidste og mest opdaterede version som er udgivet af IBM.


    Der skal enten bootes fra en boot-cd eller en floppy-disk. Da laptoppen ikke har et diskettedrev, er jeg nød til at lave en boot-cd.
    Boot-cd'en indlæser en række drivere til at installationen kan fortsætte. Efter disse drivere er indlæst, beder installeren brugeren om at lave en trefinger-salut (ctrl-alt-del). Herefter er det tid til at installere styresystemet. Boot CD'en indeholder også ekstra features man kan vælge efter installationen. bl.a. Java.


    Er der flere harddiske eller partitioner på computeren, kan man vælge harddisk eller partition. Installeren forklarer ret grundigt hvad termerne betyder:
    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/1fmkdR1H/IMG-20190509-024329.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Først skal harddisken formateres med et filsystem. Under installationen kan man vælge mellem FAT16 eller OS/2's eget High Performance File System. Da harddisken er over 2 GB, kan jeg kun vælge HPFS. Der er mulighed for en "quick" og fuld formatering.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/GHSbJTTY/IMG-20190509-024348.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Efter formateringen og en genstart, starter næste del af installationen med at man kan vælge land, tastaturlayout og sætte hardware op:


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/2LLN02ZZ/IMG-20190509-025420.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Og man får, meget som på Windows, mulighed for at vælge hvilke komponenter man vil installere, bl.a. fonte, værktøjer og WIN-OS/2 support:


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/5HJv1r9f/IMG-20190509-025552.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Man skal også vælge fx. om man vil have fildeling, browser og TCP/IP stack installeret:


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/VrdNc9tY/IMG-20190509-025646.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Efter bl.a. valg af brugernavn og password, går installationen igang, og OS/2 lægges på harddisken. Computeren vil genstarte et par gange under installationen, som tager ca. 1½ times tid:


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/1tNsZzbR/IMG-20190509-030204.jpg]


    Velkommen til OS/2-land
    Ved første boot, får man mulighed for at vælge en stak ekstra programmer og tilføjelser man kan installere. Der er bl.a. nogle gamle udgaver af Java, en web browser fra IBM, et developer toolkit og den allerførste udgave af Flash Player ^^.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/MXfLrsT9/IMG-20190509-032518.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Man kan se at java-installationen er gammel, for den kører igennem Netscape browseren. De første udgaver af Java var nemlig beregnet til at man kunne køre programmer gennem sin browser, lidt som en "oldefar" til koncepter som ChromeOS, hvor OSet er bygget på en browser, og alt køres igennem den.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/jw3LwxN4/IMG-20190509-033006.jpg]
    Klik på billedet for at forstørre


    Developer Toolkittet indeholder bl.a. programmer til at udvikle i sproget REXX, som også blev brugt meget på IBM system/3x mainframes samt Amiga (siden Workbench 2.0).


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/ZKqjYDJg/IMG-20190509-034630.jpg]


    Efter installationen af tilbehør, bliver man opfordret til at genstarte; og ved næste boot kan vi begynde at installere drivere og sætte systemet op


    Så skulle der installeres drivere til resten af hardwaren, det var bl.a. grafikkort, lyd og netkortet der skulle sættes op... Wifi er desværre no-go på OS/2, men wifi-kortet kan kun forbinde til access points der er krypteret med WEP, så det kan jeg leve foruden.
    Driverne kom som .exe filer, og kunne ikke køres direkte på OS/2 og deres README filer havde ikke noget om hvordan man fik .exe filerne til at virke igennem OS/2; filerne war Windows-executables, og ville ikke samarbejde med Windows 10 heller.
    I stedet brugte jeg 7-Zip på min windows 10-laptop, og den kunne hive driverfilerne ud til grafikkortet og netkortet, som jeg brændte over på en DVD-RW. Herefter kunne jeg følge README filerne og få driverne installeret.
    Driveren til lydkortet var en anden sag... dette var et OS/2 kommando-prompt program som forventede at jeg lavede en diskette med driveren. Da jeg ikke har et diskettedrev, var det no-go.
    Heldigvis fandt jeg et arkiv på http://hobbes.nmsu.edu som havde filerne i udpakket form. Hobbes har også mange andre gode OS/2 ting i sit arkiv, som jeg skal have kigget igennem. :D


    Efter endnu en genstart, som klares meget hurtigt med ctrl+alt+del, spillede OS/2 sin startlyd; lyden virkede fint, og jeg fandt hurtigt ud af hvor "støjende" OS/2 er. Når man lukker eller genstarter OS/2, gemmes alle ens vinduer... og OS/2 har en lyd for hver gang man åbner eller lukker et vindue.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • På opdagelse i OS/2-land
    Det tager lidt tid som inkarneret Windows og Linux-bruger at finde rundt i OS/2, og at bruge fx. skrivebordet. Brugerfladen er ikke helt så poleret som Windows og de fleste Linux Window Managers. For eksempel gøres alt drag & drop med højre musetast, og nye filer og mapper oprettes ikke ved at højreklikke, men i stedet gennem "Templates", der ligger samlet i en mappe for sig. Skal du lave en ny mappe eller fil, dragges den blot ud af "templates" mappen og lægges hvor du skal bruge den, hvorefter du kan give den navn og evt. et nyt ikon.
    Flytning og kopiering af filer og mapper kan ikke gøres med tastaturgenveje (ctrl+x, ctrl+c og ctrl+v) som i Windows og Linux, men gøres i stedet ved at højreklikke.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/87k3zTpC/IMG-20190509-175306.jpg]
    OS/2 default-desktoppet, klik på billedet for at forstørre


    Desuden er der to forskellige kommandoprompte som hhv. kan åbnes som vindue eller i fuld skærm. Den første kommandoprompt er fuldt ud til OS/2, med ekstra kommandoer til styresystemet. Den anden kommandoprompt er til DOS-programmer, med samme begrænsninger som DOS, herunder 8.3 filnavne.
    Inde i mappen med kommandoprompte finder man også WIN-OS2, som er en modificeret udgave af Windows 3.1 med nogle af programmerne der fulgte med der. Bl.a. har vi uret, lommeregneren og den klassiske udgave af Paint. WIN-OS2 kan ligeledes køres enten som vinduer eller i fuld skærm.


    https://i.postimg.cc/BnF1gxqN/IMG-20190509-165845.jpg
    Paint og Windows 3.1-uret igennem WIN-OS2


    En god sjat DOS og Windows 3.11 spil kan køres gennem OS/2. Dog er der ved nogle spil lidt problemer med kompatibiliteten, hvilket enten kan løses ved at ændre filen Config.sys eller via programmer der kan hjælpe med at porte nogle DOS og Windows-programmer til OS/2. Hobbes i linket ovenfor har nogle portede spil i sit arkiv, bl.a. en Doom-klient med shareware-versionen og en port af OpenTyrian.
    Nogle problemer med DOS programmer og spil kan bl.a. løses ved at installere kompatibilitetsløsninger som vCompat og GOSiERRA.


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/4d0JqSPc/IMG-20190509-175510.jpg]
    Doom-klient fra Hobbes til OS/2 med shareware versionen


    [Blocked Image: https://i.postimg.cc/PJNMrP1c/IMG-20190509-175643.jpg]
    OpenTyrian's demo mode


    Nogle spil og programmer til nyere windows-udgaver (Windows 9x eller NT) kan også køres på OS/2, ofte igennem Odin, som er et kompatibilitetslag a la WINE til Linux: Odin kan bl.a. rekompilere programmer til OS/2's .exe format. Eksempler på spil der kan virke igennem Odin er bla. Fallout 1 og 2, samt Quake 3.


    Mit indtryk
    OS/2 virker for mig lidt som at dykke ned i et parallelunivers. Du har et styresystem som er bygget på det samme understel som Windows (DOS), men alligevel er der rigtig mange ting der er anderledes implementeret. Man kan på mange områder godt ane Microsoft-rødderne og trække nogle sammenligninger med Windows NT-serien (Som selv Windows 10 er bygget på). Windows NT er i sig selv udsprunget fra ophøret af samarbejdet mellem IBM og Microsoft.


    Ressource-mæssigt tager OS/2 ikke meget. Inklusive drivere og ekstra funktioner, tager OS/2 lidt mere end en gigabyte (mod 4-5 GB for Windows XP), og er ret sparsom med RAM-forbruget (ca. 20-30 MB idle). Bedst af det hele, er OS/2 ikke så slem til at "hakke" på harddisken med fx. baggrundsopgaver, hvilket tydeligt mærkes på laptoppens langsomme 4200rpm harddisk. I forhold til Windows XP, føles maskinen meget hurtigere, selv ved opgaver der kræver filadgang og copy/paste opgaver.


    Window-layout og nogle brugerflade-elementer er bygget ret anderledes op. Fx tog det mig en del tid at finde ud af at dragge og droppe filer, samt at installere drivere.
    Installationsprocessen af drivere og programmer er ikke helt så finpoleret som på Windows, og ofte er der et par gærder der skal springes over for at man kan få fat i de rette filer. Dog er README-filer til en hel del af programmerne og driverne velformulerede, og det er forholdsvis nemt for en begynder at sætte sig ind i processen.
    Med drivere er der heller ingen fast installationsvej. Der er en hardwareliste a la "Enhedshåndtering" på Windows, men der er ikke mulighed for at installere drivere herfra eller via .inf filer. I stedet er der en separat hardware-installer, som man nogle gange skal igennem, udover at køre en installer der følger med nogle drivere.


    Nogle drivere forventer ligeledes et floppy-drev, som med lyddriveren til min Thinkpad, og det kan være svært at finde driverne i det rette format.


    Nogle brugerflade-elementer som fil-manageren er heller ikke så finpoleret som i Windows. Alle mapper kan vises som hhv. "Icon view", "Tree view" (som kun viser mapper), eller "List view". Rødderne til drev (fx. C:) vises som default som "Tree view", hvilket kan være lidt besværligt at sætte sig ind i.


    På lydsiden kan OS/2 godt blive ret irriterende; der er bl.a. lyde der spilles når vinduer åbnes og lukkes som default. Hver lyd kan dog ændres eller slås fra i kontrolpanelet.


    Hvs man er god til at bruge DOS-prompten fra DOS og Windows, vil man have en god fordel i OS/2. OS/2's egen kommandoprompt er kraftigt bygget på DOS, og mange af de basale kommandoer (CD, DIR, eksekvering af programmer osv.) er meget ens. Kender man lidt til Windows før Windows 9x, er WIN-OS2 funktionen også meget sjov at udforske, og giver god mulighed for at lege med Windows 3.1 på moderne hardware, der ellers har lidt problemer med år efter år 2000, mere end 64 MB RAM og anden nyere hardware.


    OS/2 "låner" eller er stamfader til en del brugerfladeelementer fra Windows, Mac OS og Linux. I Warp 4 er der fx. en Windows 9x-agtig start menu, og proceslinjen er fyldt med en del genveje og stats (fx. CPU-brug og harddisk-plads), frem for en liste af aktive eller minimerede programmer.
    Menuer og filnavigation har lidt en "eftersmag" af Mac OS 8 og 9. GUI-Fontene og de afrundede kanter har lidt det samme indtryk. Warp 4.52 har også en "Toolbar" med sig der kan slås til, og minder lidt om Docken fra Mac OS 8, 9 og X i funktion.
    OS/2 trækker nogle rødder til Linux i og med at styresystemet er ret fleksibelt og kan konfigureres grundigt. OS/2s kommandoprompt, omend den er bygget på DOS og DOS-koncepter, er meget magtfuld i de rette hænder. Ligesom Linux, er OS/2 også bygget hen mod at henvende sig meget til programmører og udviklere, og i tilfælde af Warp 4.52, kommer leveret med mulighed for at programmere i bl.a. Java og REXX, og der findes mange compilere til andre sprog, samt værktøjer til bl.a. at porte .exe filer til og fra Windows.


    Der er også nogle gode sikkerheds-features med i styresystemet; bl.a. mulighed for at låse CD-ROM-drevet.


    Slutteligt låner OS/2 også nogle fine idéer fra Amiga Workbench/AmigaOS. Bl.a. en indbygget mulighed for at tegne sine egne fil-ikoner. Begge styresystemer har bl.a. også scriptsproget REXX til fælles som mulighed for at lave batch-scripts og fulde programmer.


    Hvad jeg ikke har fået til at virke endnu, og andre bugs:

    • USB-understøttelse udover tastatur, mus og joysticks. Genkendelse af USB-medier som eksterne harddiske, DVD-drev og USB-sticks er ikke medfødt i OS/2. Der findes forskellige udvidelser, men harendnu ikke fundet nogle der virker.
    • CD/DVD-drev bliver nogle gange mounted og genkendt som en fast harddisk; det er ikke muligt at "unlocke" DVD-drevet uden at genstarte. Dette sker ofte hvis der er et medie i drevet under boot.
    • Nogle gange kommer der tilfældige bip fra BIOS-højttaleren.
    • OpenTyrian har nogle gange lidt keyboard lag, og bipper hvis man trykker for længe på Space, som er skydetasten i spillet.
    • Odin, i de par programmer jeg kunne få til at virke, får musens cursor til at forsvinde, og jeg kan ikke klikke i Odin-vinduer. Bl.a. gør det installationen af Fallout 2 umulig for mig, da jeg ikke kan bruge menuen.
    • OpenGL og 3D. Selvom der er OpenGL-demoer med, kan jeg ikke få det til at virke. Om det er mangel på libraries eller grafikdriveren, kan jeg pt. ikke finde ud af.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Nyttige links
    Hobbes er nok det største software-arkiv til OS/2 pt. Der kan findes alt fra drivere til særligt hardware til spil og programer som kan køre native på OS/2


    NetLabs WarpIN installeren er et lille projekt for at lave en simpel installer til OS/2. WarpIN fungerer meget som løsninger som InstallShield og Wise Installer til Windows. Netlabs hoster også Odin-projektet der gør det muligt at køre nogle 32-bit Windows 9x programmer på OS/2.


    Tips & Tricks:


    DOS-kommandoprompt
    DOS-kommnadoprompten fungerer ligesom gamle udgaver af DOS og ikke som i Windows. Det er fx. ikke muligt at bladre gennem kommandoer med piletasterne. Desuden, i modsætning til Windows, har DOS-prompten ikke mulighed for at liste filer der har længere navne end hvad der falder ind 8.3 formatet.


    8.3 formatet er en klassisk begrænsning af FAT16 og DOS, samt Windows-udgaver op til Windows 3.11, hvor filnavne er på max. 8 tegn, plus 3 tegn til en filendelse.
    Dog hvor kommandoprompten (fx. med DIR-kommandoen) i Windows kan forkorte filnavne (fx. bliver "tweakersfiler.txt" forkortet til "TWEAKE~1.TXT", vil DOS under OS/2 blot ignorere at liste disse. Skal du bruge DOS til nogle af disse programmer, sørg for at de overholder 8.3 formatet.


    Ikke alle programmer fungerer under en "Windowed" DOS-prompt, men skal køre i en "Fullscreen"-prompt. Dette gælder ofte ældre DOS spil.


    Config.sys
    Nogle programmer og spil til DOS og Windows 3.1 kan kræve forskellige indstillinger i filen Config.sys. Filen ligger i roden på C-drevet og kan modificeres med kommandoen "e c:\config.sys".
    Søger du på Google efter et givent spil på OS/2, kan du enten finde ports (som fx. OpenTyrian/Tyrian2000, Doom og OpenJazz til Jazz Jackrabbit), eller config.sys-indstillinger der kan forbedre ydelsen eller kompatibiliteten med givne spil. Originale udgaver af fx. Elder Scrolls: Arena kan også kræve at RAM tildeles på en særlig måde (her i form af paged EMS-hukommelse).
    Der findes en del lister til forskellige spil.


    Nogle moderne DOSBox-tilpassede spil (fx. Elder Scrolls: Arena fra Betheda's site) er "pakket om" til 32-bit installers og virker ikke altid med OS/2's DOS, selvom originalen gjorde. Dog kan man hente ældre udgaver af DOSBox til OS/2 hvis man har særligt problematiske spil :)


    Pakkemanagers
    RPM/Yum pakkemanageren fra bl.a. Fedora Linux findes også til OS/2 og senere udgaver af styresystemet som eComStation.


    Odin
    Odin kan køre nogle 32-bit programmer til Windows9x-styresystemerne. Igen kan nogle tweaks til Odin og Config.sys være nødvendige.
    Odin kræver nogle andre programmer på forhånd, og bør sættes op med WarpIN-installeren, linket ovenfor.
    Odin er, som sagt, langt fra kompatibelt med al software og hardware. Fx hvor andre har kunne få Fallout 2 til at virke, har det indtil videre ikke lykkedes mig at få spillet til at fungere (musen stopper med at virke i installeren).


    Et program køres igennem Odin via OS/2 kommandoprompten ved at navigere til det givne program og bruge kommandoerne "pe <programnavn>" eller "pec <programnavn>".


    USB
    Indtil videre har jeg ikke kunne få USB til at virke, udover til tastaturer og mus. Der findes mange forskellige løsninger til bl.a. USB-sticks, men OS/2 har ikke medfødt support, heller ikke i den sidste Warp 4.52.


    IBM har haft en officiel driver til USB-medier liggende, men har nu om dage helt lukket deres software-arkiv til OS/2 Siden har en del brugere lavet deres egne løsninger, men disse har ingen garanti for at de virker.
    Selv har jeg ikke kunne få min 8 GB stick til at virke endnu, men det kan også være manglen på medfødt FAT32-understøttelse.


    Dog, i stedet for at bruge USB-penne til at føre software frem og tilbage til Thinkpad'en, har jeg brugt DVD-RW skiver indtil der var mulighed for at få maskinen på ethernet.


    Filsystem
    Som udgangspunkt får man valget mellem FAT 16 og OS/2s eget High Performance File System (HPFS) under installationen. FAT16 kan kun fungere på partitioner under 2 GB, og tillader kun 8.3-filnavne. Desuden kræver en del nyere programmer HPFS pga. dette.
    Til kompatibilitet til gamle DOS- og Windows spil, kan det dog betale sig at lave en lille FAT-16-partition inden man installerer OS/2, fx. med gParted.


    Under Warp 4.52 kan en HPFS partition desuden kun være på max 64 GB, en begrænsning der siden er blevet løftet i eComStation og ArcaOS.


    HPFS kan i teorien håndtere partitioner op til 2 TB, og den maksimale filstørrelse er 7,68 GB


    OS/2, eComStation og ArcaOS-partitioner kan efter installation konverteres til "Journaling File System" eller JFS, som i opbygning minder om ext3 og ext4 til Linux og NTFS til Windows. JFS kan dog bruge mange ressourcer på ældre hardware.
    HPFS var på mange måder direkte inspiration til NTFS, og de to filsystemer var designede til at løse mange af de samme problemer fra FAT. HPFS og NTFS deler samme identifikationskode (07) til deres partitioner. Fx. Selvom Windows 9x kan læse HPFS partitioner over netværk, vil Windows 9x identificere HPFS-partitioner som NTFS af denne årsag.


    For bedre ydelse på HPFS, kan man tilføje og bruge HPFS386-driveren der bl.a. leveres med nogle server-udgaver af OS/2. Modsat standard-driveren er HPFS386 en fuld 32-bit "ring 0" driver, der kan kommunikere direkte med styresystemet og hardwaren.


    Internet
    OS/2 Warp 4.52 kommer med Netscape Navigator og en browser fra IBM. Dog er der nyere browsere der er blevet ported til styresystemet. Firefox (I sig selv en efterfølger til Netscape browseren) version 45 er indtil videre den nyeste port jeg har set, men bør kunne klare langt det meste af det moderne internet.


    Emulering
    Selvom OS/2-supporten til forskellige emulatorer fordet meste er standset, er det stadig muligt bl.a. at få ældre udgaver af DOSBox og konsol-emulatorer til styresystemet.


    Som Gæst på virtuelle maskiner
    OS/2s opbygning kræver en del flere adgange til x86-instruktionssættet end fx Windows, og gør god brug af privilegie-ringe (url: https://en.wikipedia.org/wiki/Protection_ring) for OSets sikkerhed. VMware virtuelle maskiner kan som udgangspunkt ikke hoste OS/2. Derimod kan OS/2 køres igennem andre løsninger som QEMU, Bochs, VirtualBox og VirtualPC. Dog kan OS/2 stadig være svær at få til at fungere på virtuelle maskiner, og der kan opstår problemer med instruktionssæt beregnet til formålet (AMD-V og Intel VT-x).


    Problemer med at virtualisere OS/2 har altid været der, og var bl.a. med til at skabe firmaet Parallels, der bl.a. har stået for Parallels Desktop og porting af mange spil og programmer til Mac OS og Linux.


    Vira
    OS/2, har som alle andre styresystemer forskellige vira der kan angribe styresystemet. Dog, mest på grund af sin plads i nichen og på trods af det har været brugt i mange banksystemer, er der ikke skrevet særlig mange virusser til OS/2 alene. Dog skal man være opmærksom på at DOS- og Win-OS2-delene stadig er sårbar overfor visse vira. Antivirusprogrammer er derfor mere gearede efter at holde øje med vira der trænger igennem OS/2 til DOS og WinOS2-sessioner. Dog overordnet gør det selv en gammel version af OS/2 til et ret sikkert styresystem, selv på det moderne internet.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200