RAM problemer

  • Hej folkens.
    Jeg har en lille pc stående som HTPC.
    Den har et gigabyte GA-B250n Phoenix Wifi bundkort, og en i3 6100 cpu
    Den har også 2x4gb patriot viper 2400mhz ddr4 ram


    Den frøs tilfældigt et par gange og pludselig ville den ikke boote.
    Når jeg tændte den startede pc op, men jeg kunne høre at blæserne kørte uregelmæssigt, og der kom intet billede på skærmen, og den genstartede bare igen af sig selv. Den lavede simpelthen bare et slags loop hvor intet skete.
    Jeg prøvede alt muligt men fandt ud af, at hvis jeg pillede den ene ram stang ud, så virkede den upåklageligt. Jeg skiftede ram stængerne og så virkede den ikke igen. Så min konklusion var at det var den ene ram stang som pludselig var defekt. Jeg prøvede også den ramstang som virkede i den anden ram slot og så virkede det også.


    Jeg bestilte så 8 gb ram igen i 2 ram moduler. samme mærke igen, blot den nyere model.
    Den laver så præcis samme fejl igen. Virker med den ene stang og ikke den anden.
    Men nu kommer det jeg så slet ikke forstår. Hvis jeg tager de 2 ram stænger som virker, og sætter dem i samtidigt. SÅ virker det. DVS 2 ram stænger fra 2 forskelligt indkøbte pakker.
    Jeg har opdateret bios og geninstalleret windows, sågar også skiftet min boot ssd ud med en helt ny SSD.


    Har nogen af jer hørt om dette før?

  • prøv at resette bios ,husk at tage alt strøm fra, ingen strøm på psu
    så skal du tage cmos batteriet ud ,og i cmosoklen ,tag metalgenstand og kortslutte de 2 poler
    når det er gjort
    skil det hele af ,på nær cpu og køler
    så prøver du med kun 24pin stik og 8pin12vol,t i bundkort og sæt ram i.
    prøv med1 rammodul af gangen og sætter strøm til fra psu og sætter rammodul 2 i hvis det virker
    (NB ingen strøm på pc når du sætter rammoduler i)
    går ind i bios ,og sætter rammen til 2100 -2200 MHz ,den kan ikke kører spd
    der efter begynder du sætte satakabler til, (måske fejl der) prøv med nye satakabler
    og forsætter med det, til hele er til tilsluttet

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Jeg har faktisk prøvet det du beskriver, fået to sæt i træk hvor det ene modul fejlede, byttede igen til et tredje sæt af samme mærke, og de kørte 5 år, indtil Jeg solgte systemet :roller:


    Jeg ville RMA begge sæt og fået par nye, mange ram er der begrænset livstidsgaranti på, altså garanti så længe typen af ram stadig fremstilles.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • der sidste mulighed, kunne tyde på dårlig kontaktforbindelse, på den ene ramsocklen, test de 2 sockler hver for sig. med 1 stk ram
    hvis den booter i den ene sockle, og ikke i den anden, er nogle muligheder, prøv at sætte rammen, i nogle gange i socklen (dårlig kontakt)
    mulighed 3 er værre, at den ene ramkanal ,er derfekt
    mulighed 4 hvis det ikke virker, som Razorblade, skriver få rammen byttet

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Tak for jeres svar :)


    Det kan vel ikke være ram kanalen når de begge virker ? Jeg har kørt maskinen med det første virkende ram modul i dem begge uden problemer.
    Og lige nu kører den jo med en ram klods i dem begge, bare fra hvert sæt ram.
    I min skuffe har jeg 2 forskellige 4gb ddr4 sticks 2400mhz, som ikke virker i den lille htpc.
    Jeg vil teste disse 2 sticks i en af mine andre computere og så rma dem hvis de også failer der.