Kompakt eller spejlrefleks

  • Hej. Jeg har et gammelt Nikon D3100 som har tjente mig godt de sidste 5-6 år. Men der er jo som altid noget nyere og bedre og nu hvor kompakt kameraer kan det samme som spejlrefleks kameraer og også kan købes billigere bliver valget endnu sværere. Sony har feks RX10 mrk III og Panasonic har et af de bedre Lumix modeller som FZ2000. Begge til under 10.000kr hvor man så skal bruge ekstra på spejlrefleks og så kommer objektiv jo oven i prisen. Jeg har kigget på Nikon D7500 og står lidt imellem og det skal være det eller et kompakt kamerea ala Pana eller Sony. Jeg ved sensoren i et kompakt kamera ikke er så lysstærk som den sensor der i et spejlreflekskamera men byd endelig ind hvis i har købt nyt fotokram:)

  • Kommer jo altid lidt an på hvad du bruger udstyret til... Er det kun billeder eller er det også video? Har du det meget med rundt hvor det kunne være en fordel at være kompakt fx.?


    De små kompakte kameraer er ved at være ret solide men et spejlrefleks eller spejlfri større kameraer med udskiftelige linser vil jo altid kunne give en større fleksibilitet lige meget hvordan man vender og drejer det da det jo i sin natur er muligt at tilpasse det efter situationen med forskellige linser :)

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Ja ved godt der bliver spurgt til hvad man skal bruge det til:) Men lidt lige som de fleste, lidt af hvert. Plus det jeg jo i forvejen har noget Nikon udstyr som trådløs udløser og flash. Lige nu er Panasonic fz2000 nede i pris så måske man skulle kigge på den?

  • Men er det et kamera der skal med på ferie og tage "almindelige" ferie billeder og til familie fester og den slags så ville jeg tage et kompakt kamera med en "god" mikrofon.


    det bedste kamera er altid det du har emd dig og der er større sansynlighed for at man har det lille kompakte lækre kamera med en det store dslr.



    er det derimod itl mere seriøs video ting hvor der planlægges i forvejen så er et dslr absolut en god ide og der ville jeg nok lede efter noget godt på brugt markedet :_)


    fotostart.dk er et godt sted at kigge hvis man ved hvad model man går efter :-)

  • Er bekendt med Fotostart.dk og har også smidt en tråd der:) Men rigtigt det bedste kamera man har er det man har med:) Jeg tygger lidt på det og vender tilbage når jeg har besluttet mig. Tak for hjælpen.