Problem med PC ved opstart

  • Hej



    Håber på lidt inputs fra jeres side mht. mine forældres PC, som desværre er ved at drive mig 100% til vanvid. Beklager det lange indlæg :-(


    Der er tale om en PC af lidt ældre dato.


    Her er forløbet:


    1) For nogle uger siden installerer jeg Windows 10 på mine forældres PC (ren installlering fra bunden - dvs. IKKE en opgradering). Før det kørte de Windows 8.1 uden problemer.


    2) Umiddelbart efter installeringen af W10 er der problemer når PC`en skal startes. Den kører fint igennem de første DOS-skærme, indtil man kommer frem til det punkt, hvor der vises et Windows logo og en prikket cirkel der kører rundt. Problemet er, at skærmbilledet er HELT forvrænget og utydeligt, man kan næsten ikke se, hvad der er på skærmen. Herefter går der få sekunder, og så står der "no signal" og skærmen bliver sort.


    3) Af gode grunde ved jeg ikke, om Windows reelt set startes op (jeg kan jo intet se!), men jeg kan i hvert fald se på kontrollampen på PC`ens front, at der er aktivitet på harddisken i nogen tid efter at jeg får "no signal".


    4) Eneste mulighed herefter er at holde startknappen inde i 5 sekunder, så PC`en lukkes ned.


    5) Starter man herefter op igen, så er der ingen problemer og Windows 10 starter fint op. Der er heller ingen problemer efter en genstart, når man har haft gang i W10. Dette synes jeg er mærkeligt: Hvorfor starter den fint op efter en "reset" med startknappen og hvorfor er der ingen problemer efter en genstart fra windows? Hvorfor er problemet der KUN når man "starter op fra bunden"?


    6) Jeg har herefter:


    a) Forsøgt med en anden skærm (den gamle stod alligevel for udskiftning, så der er indkøbt ny skærm)
    b) Monteret nyt (billigt) grafikkort (se nedenstående specs.)
    c) Der er prøvet med et andet forbindelseskabel (DVI). Så har både prøvet med VGA og DVI.


    7) Da intet har virket, har jeg nu forsøgt at geninstallere Windows 8.1 (igen en ren installering fra bunden). Men nu har jeg pludselig samme problem med Windows 8.1. også !!!!! Som nævnt kørte det fint med 8.1 inden jeg installerede Win 10.


    Jeg kan ikke forstå, at 8.1 kørte fint for mindre end 3 uger siden, men efter en Win10 installation, hvor jeg så går tilbage til 8.1 - så virker det heller ikke. Det eneste andet jeg ændrede, da jeg installerede Win 10 - var at jeg havde købt en ekstern USB-hub, som jeg satte til PC`en. Imidlertid er det heller ikke den der giver problemer, fordi jeg har fjernet det, og fortsat har samme problem.


    Hvad kan der være galt? Hvorfor opstår problemet kun når jeg "starter op fra bunden"?


    Jeg mener ikke, at jeg har været inde i bundkortsmenuen og ændre på noget. Men jeg kan jo selvfølgelig prøve at se, hvad der sker, når jeg kører med onboard GPU og evt. forsøger at fjerne grafikkortet.


    Gode forslag modtages rigtig gerne! Tak på forhånd!


    ---------------------------------------------------------------------
    Specs. på PC:
    - AMD Athlon 64 X2 Dual core 6000+ processor (3,10 GhZ)
    - Gigabyte GA-M 61PME-S2 (bundkort)
    - MSI Geforce GT710 (GPU)
    - 2 GB RAM

  • Prøv og DL win 10 igen og lav en ren installation efter format C, så se om ikke problemerne er forsvundet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er næsten med garanti nogle driver problemer. Jeres HW har en del år på bagen og derfor er der ikke nogle nye drivere til win10.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD