Valg af NAS server

  • RAID er IKKE backup, for lige at slå det fast!
    Data kopiering til flere medier er derimod den bedste form for backup.


    Jeg er selv ved at ombygge en gammel HP Z220 SFF workstation til en lille data server herhjemme, med SSD boot, 8 GB ECC RAM, 2x4TB Seagate IronWolf drev og en Intel Celeron G3220 som hjernen bag operationen.


    Den kommer til at køre Windows 10 Pro, mest af alt fordi jeg allerede havde en ubrugt licens liggende, men også fordi der så ikke er noget jeg ikke kan.


    Min plan er at have mine data på harddiskene (har lige pt. ca. 3TB uerstattelige data), som bliver holdt synkroniseret til begge drev og engang imellem synkroniseret med min workstation, som ekstra backup.
    Alt sammen ligger også krypteret hos en cloud storage udbyder og en sjælden gang imellem lavet blu-ray backups f.eks. af billeder.


    Så det er ihvertfald 5 kopier af data og tænker jer så er ret godt sikret...


    Jeg købte min HP fra en tysk butik over ebay, inkl. xeon processor, quadro grafik kort, ecc ram og 256 gb ssd, for ca. 2000 kr. alt i alt, xeonen ryger i workstationen og en gammel G3220 i HPen, har en del gamle dele liggene og rode herhjemme så det er på tide at få bygget noget ud af nogen af dem.