"detecting drives done, no drives found"

  • AHCI var først noget, som jeg slog til efter, at den ikke kunne starte. Den var åbenbart slået fra af sig selv, hvilket overraskede mig lidt.
    Jeg mener da, at AHCI er noget man skal slå til i BIOS hurtigst muligt, ikke noget, at man kan gøre inde fra Windows? Kan huske første gang, at jeg fik SSD og undersøgte det lidt, der anbefalede folk at man skiftede til AHCI hurtigst muligt (lidt mere dybdegående, men min hukommelse er forfærdelig).

    AHCI skal helst vare slaet til foer du begynder en windows installation.
    Hvis en windwos er installer under IDE mode skal dne modifcire for senere at ville booter op under AHCI mode

    Anyways, jeg kom frem med en 'slags' løsning.
    Hun havde en ældre SSD på kun 60 GB liggende, så jeg tilsluttede den sammen med min USB nøgle, som jeg lige havde hentet Windows 10 ned fra Microsofts hjemmeside på. Så installerede jeg det oveni SSD'en, og så virkede det igen. Licenskode behøvede jeg ikke for det var jo knyttet til bundkortet. Hvis et Ubuntu desktop virkede på hendes maskine, så måtte en ny Windows installation næsten også tænkte jeg.

    Jeg forstår så bare ikke, hvorfor skete det problem overhovedet ved bare at flytte noget over i en ny maskine, hvis det var noget, som SSD'en fejlede? Umiddelbart lød det jo som om, at Windows evt var blevet korrupt på den, men det har den ikke haft mulighed for at blive. Det ville være imponerende, hvis jeg faktisk har ødelagt den fysisk bare i flytteprocessen, hvis jeg succesfuldt kan flytte den mere skrøbelige mekaniske HDD.

    beklage jeg ikke skrev foer. men du siger at hun har haft to diske i sin maskine og du kun har slutte den ene til.
    Det kan jo vare at den anden disk er din boot disk. hvis du har haft foerst en hdd i system og derefter saetter en ssd i og installer iwndows med begge drev i kan det nemt skee at dein HDD er HDD0 enheden og derved er den der faar boot informationer. sevlom windows ligger paa din SSD.
    Det vil forklare alle dine symptomer som jeg har laest


    Derfor ALTID tage unoedvendige drev fra nar du isntallere en windows



    Du kan evt teste dette ved at saette din mekanisk disk til og vaelge den som boot device i bios, hvis du altsaa ikke allerede har ominstaer din SSD elelr har slette den mekaniske disk.


    Angående den meget lange POST screen, så tror jeg, at jeg fandt løsningen. Der var noget sat til i BIOS, der hedder IDE Delay, som bogstaveligt talt bare halter start tiden, så gamle IDE drev kan følge med. Der var før et DVD drev i maskinen, som jeg har valgt ikke at flytte med. Tænker, at den har noget med det at gøre.

    korrekt ide delay e blot for at give HDD'en som er langsomme til at starte op e nchnace for at starter op og reporter sig i tide.
    det er til ren problem loesning med dumme drev og du burde ikke have behov for det delay

  • Hvis man installerer Windows i ide mode, kan man ikke få den til boote i ahci, da driveren ikke er installeret.
    Det var kun fordi han skrev at han aktiverede ahci efterfølgende, at Jeg tænkte at det måske kunne være et problem.
    Jeg har selv engang installeret ahci drivere, hvor Windows var installeret under ide mode, aktiveret driveren i reg. databasen og derefter rebootet og sat ahci aktiv i bios.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Præcis - AHCI skal slåes til i Windows før at den vil boote til det. Meget besværligt, men sådan er Microsoft nu engang indstillet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |