1080 setup - tanker og rettelser?

  • Uden at være ekspert, så vil jeg gætte på at det system er overkill (!!) hvis det kun er til 1080p gaming...
    Skal systemet bruges til andet end gaming, som 3D rendering, videoredigering eller noget i den dur?

  • Til at starte med, har du taget fat i en K CPU og det vil sige potentielt OC så lad vær med at være nærig med CPU-køleren, tænk også på airflow i dit kabinet, altså at give luften chancen for at flyde glat og så få varm luft ud af kabinettet !
    RAM du skriver at du bygger en gaming pc, så mængden af ram er meget høj med det for øje, hvis du også har tanker om video redigering så kan du få gavn af de 32 GB, hvis ikke er 16 GB mere end rigeligt, da gaming i sig selv ikke kommer i nærheden af de 8 GB, de 16 GB kommer kun i sving ved gaming hvis du samtidigt bruger steam og uploade dit gameplay !
    Det GTX 1080 du linker til, vil intet problem med at spille 4K, dog vil du ikke komme over 60 Hz fordi seneste displayport kabel v 1.2 ikke går højere, det kan muligvis ændre sig, da nyere version DP kabel standart er på tegnebrættet v 1.4, vil formode at v 1.3 vil blive sprunget over, da standarten blev godkendt i 2014 og der ikke er v 1.3 kabler i butikkerne !
    Skærmen du linker til får ret positive ord med på vejen ude på nettet, tilmed beskrives den som "forud for sin tid", iflg asus.com er der 3 års garanti, og jeg har ikke fundet nogen der skriver om at denne skærm fejler mere end andre !
    http://4k.com/monitor/


    Dit kabinet har i 3.5" drev skuffer også mulighed for 2.5" montering + på bagpladen er der 2 stk 2.5" drev holdere !

  • Hvilken CPU køler anbefaler du så? Jeg har overvejet de 16 ekstra, da jeg gerne vil give de ca. 700 kr. ekstra for at have mere end rigeligt. Når jeg siger 4k, så vil jeg gerne have at alt kører flydende, ellers giver det for mig ikke meget mening at spille 4k.
    Skærmen jeg linkede til har haft kæmpe problemer. På andre danske sites er der flere der skriver, at de har sendt skærmen tilbage 3+ gange pga. pixel fejl og backlight bleeding. Så synes ikke lige jeg har lyst til at tage chancen, og måske risikere RMA sager :)

  • Hej isaputap
    Jeg er helt med dig, når det kommer til at være på forkant, det er dog de færreste der er villige til at smide penge i noget de sikkert ikke får behov for !
    Så fint nok 32 GB ram, er et faktum ;-) !
    Husk at checke hvilke ram-slots der høre sammen, står i manual side 4 og 10


    Dit linkede kabinet giver umiddelbart mulighed for en 280 mm radiator i toppen uden at du mister de optiske båse, nedenstående 4 er de mest stille dual-fan AIO watercoolers på proshop
    https://www.proshop.dk/CPU-Koe…-&b=&p=48000-84000&o=1028


    Jeg vil personligt vælge CM's Nepton da den er den mest stille og har et bredt spectrum for styring af blæserene samt 5 års garanti som de eneste, prisen er selvfølgeligt en del højere end den du valgte, men du vil sikkert om et stykke tid "finde det NØDVENDIGT" at gå igang med overclocking, hvilket dit valg "IKKE" kan håndtere og så kan CPU/MB grundet temperatur slukke pc'en for at sikre at intet brændes af (dyrt) !
    Check at blæserene arbejder sammen (nogen hiver luft ind, nogen smider luft ud, f.eks front og bag blæsere IND og topmonteret CPU-køler UD, hvilket også minimere støv/snavs i pc'en !
    Alt efter behov skal radiatoren rengøres/blæses ren for bedst køling !


    Hvad med styresystem ?
    Hvis du køre win 10 lige nu kan den IKKE bruges for den er låst til nuværende pc !
    Har du opgraderet fra win 8/8.1 vil også den være låst til nuværende pc, men kan måske ændres til ny pc, installer og efter et stk tid samt genstarter vil win 8/8.1 vise et vindue med tlf.nr til MS (robot tlf) hvor du på tlf skal taste en række tegn og gør du det rigtigt bliver der sagt en række tegn som skal tastes på pc'en, og gør du det rigtigt låses pc'en sandsynligvis op, og du kan gå videre !


    Gratis opgradering til win 10 slutter 30-06 16 iflg MS !

  • Jeg har også fået anbefalet https://www.proshop.dk/CPU-Koeler/Hydro-?ormance/2537524 ? Hvis du frit kunne vælge CPU køler, hvad synes du så jeg skulle gå efter?

    Det har jeg vist allerede skrevet sammen med hvorfor, den du Corsair du selv linker til, taler med 40 dBA og med fast 2000 rpm samt flytter mere luft, den jeg foreslog taler med 6.5 - 27 dBA variabel fanspeed 800-2400 rpm, så hvis setup er korrekt, vil den være lydløs/nær lydløs mm du går hårdt til CPU'en !
    I sidste ende er det dig der betaler og beslutter hvad du foretrækker/syntes bedst om !
    Intet udestående med dit ram valg, kender dem ikke af andet end omtale, og så har de "begærnset livstids garanti" hvad det så præcist betyder !
    https://www.techpowerup.com/re…/F4-3200C16D-32GVK/8.html

    Så er det også ret let at fylde mere på om et halvt år hvis du pludseligt syntes det vil være påkrævet, de er trods alt ikke synderligt dyre !


    Du kan købe win 10 licens her
    http://www.kinguin.net/catalog/genre/view/genre_id/22/


    til ca 200 kr som du så kan være sikker på også kan fungere ifht MS og opdateringer, nul fusk nødvendig !


    Hent MS download tool og kør det, hent win 10 iso, brænd til usb eller dvd, that's it, nice easy cheap and legal !

  • Ret så vildt setup lige umildbart, og hvis man har pengene så er det jo bare at gå efter det!


    Men personligt ville jeg udskifte til et 980 til en langt lavere pris, samt tage 16 GB Ram kontra de 32. (Lyder ikke umildbart til at der er et behov for den mængde)


    Kan se valget for CPU er ret fornuftig og der er ikke gået efter en eller anden Xtreme udgave til overpris, så generelt ville jeg bruge samme fornuft igennem alle dele, og 1080 stikker meget ud. Baggrunden for dette, er at computerdele forældes så hurtigt.


    Besparelsen på nogle af disse dele ville give mulighed for udskiftning tidligere.


    Vi gamer jo nok stort set hele livet, så gælder vel om at have den bedst mulige PC over hele perioden, og en spredning af dit budget over 5 år, med et par udskiftninger, kontra samme setup for alle 5 år giver nok en bedre gennemsnits benchmark :)


    Kan dog også være at du bare har bundløse lommer, og så skifter du selvfølgelig bare igen om 2-3 år, og så kan du glemme mit svar :D

    Du kan handle reklame på Tweak.dk istedet for at jagte skjult gratis reklame i din signatur