hjælp til ny gaming PC

  • Hej Tweak,


    jeg er ny herinde, så i må lige sige til hvis mit indlæg ikke lever op til kravene herinde.


    Jeg skal have ny computer, og jeg har fået overbevist fruen om at en stationær ikke er så grim som hun tror, og derfor godt må komme indenfor dørene. - da det så er en årrække siden jeg har haft en stationær sidst er jeg mildest talt på herrens mark hvad angår køb af ny.


    Jeg spiller en del forskelligt, både ting som er hård ved GFX, men også ting som Football Manager, jeg vil skyde på er hård ved CPU/RAM.


    jeg er umiddelbart ude efter noget med Skylake, og har kig på denne, men jeg er i tvivl om, om den er pengene værd, og om man skal kigge andre veje, eller om den er god til prisen.


    http://www.edbpriser.dk/statio…b-nr041t-id-11638464.aspx

  • Hvis man tager specs'ne på den linkede pc, er mit umiddelbare bud at du kan spare rundt regnet 5-6000 kr. ved at samle en pc selv.


    Bevares, det er da nogle udmærket ting der er i, men der er nogle ting "der ikke er som de skal være".


    1) CPU'en kan ikke overclockes, hvilket den burde til den pris.


    2) Der kommet 16 GB RAM i, hvilket ikke er nødvendigt til en gamer. Det er dog en god ting, hvis man kommer til at lege med 3D arbejde, VM eller videoredigering.


    3) Mht. grafikkort så er et Gtx 980 et fint kort. Problemet er bare at det er for dyrt i forhold til ydelsen. Gtx 970 er langt billigere og kan med et overclock yde stort set det samme som et stock Gtx 980. Og et Gtx 970 er rigeligt til 1080p gaming og kan også sagtens bruges til 1440p gaming, hvis man altså ikke har de vildeste krav til FPS.


    4) Hvis du en dag skulle have lyst til at komme 1 til grafikkort i maskinen, så er det udelukket, da bundkortet ikke understøtter dette. Der er nemlig kun 1 PCI-E slot på bundkortet. i øvrigt er PSU'en på 500w for lille til det. Der skal man op i en større, i hvert fald 650w afhængig at grafikkort.


    Så overvej at samle den selv, da dette overhovedet ikke er svært eller krævende. Nogen finder det endda sjovt og hyggeligt - mig selv inkl.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Det er god info du kommer med her, hvordan kan man se om en CPU kan overclockes? Det er da den nye skylake er det ikke?


    Er 8gb virkelig nok til gaming? Jeg skal ikke lave grafisk arbejde.


    Jeg er med på at 970 er billigere end 980, men den må også gerne være brugbar nogle år, inden jeg skal opgradere en masse.


    Bygge selv har jeg svært ved at se jeg kommer til, det har jeg hverken evner eller tålmodighed til :)

  • For at kunne OC en Intel CPU skal der være et K bag ved selve nummeret. Jeg har en Intel Core i7 4790K. K'et betyder at den er oplåst, så man kan OC.


    Ja, 8 Gb er nok til gaming, medmindre du har et tons af andre ting åbne på samme tid. Men nu til dags er RAM meget billige. Lige efter tsunamien der ramte Thailand og ødelagde produktionsfaciliteter og lagre af RAM, steg prisen dramitisk. Så hvis du føler for at have 16 GB i din maskine, gør du det. :)


    Vi får som sagt helt nye GPU'er næste år, med et vanvittigt boost i performence med AMD's "Atric Island" og Nvidia's Pascal. Så det bedste havde været at vente til de nye kommer på banen... Derfor er mit råd at købe et Gtx 970 nu og beholde det et stykke tid og så skifte til et af de nye kort.


    Undskyld men jeg tvivler altså stærkt på at du ikke vil kunne samle dit eget system! :) Kan du samle en reol fra Ikea kan du også samle din egen pc. Se et par YT videoer og du er allerede godt på vej. :)


    Hvis du ikke vil, så kan du tage et kig på http://www.topdata.dk. Han har nogle fine prisen og god service.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Man kan dog også overclocke en ikke "K" processor, det er dog ikke helt så nemt som med en "K" processor.


    Ja, man kan lege med BCLK, men dette er meget mere risikabelt end multiplier. Du kan ikke rode med multiplier i en ikke-K intel cpu.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • jeg har kigget lidt rundt på den side du refererer til Shoutingseeker, og har fundet denne: http://topdata.dk/product.asp?product=10437


    det ser ud til den CPU kan overclockes, ikke at jeg aner hvordan man gør det :whistling:


    Da CPUen er skylake, kan den så ikke kun køre med DDR5 RAM? syntes at have læst det et sted, denne er bestykket med DDR4.


    Denne er der også den større PSU i, som du nævnte, dog kan jeg ikke se om bundkortet har 1 eller 2 PCI-E slots.

  • Det er en fin PC! :) Og ja, CPU'en kan overclockes. Du skal dog tilvælge en CPU-køler, hvis du vil overclocke. Men for 199 kr. kan du få en Coller Master Evo 212 med, og den kan fint bruges til et let til moderat overclock.


    Du må se nogle YT videoer i hvordan man overclcoker, det er ikke så svært. Bassalt set hæver du multiplier, men det er ikke nok, for CPU'en skal have mere strøm (helt ikke over 1,3v (min smertegrænse)) ellers crasher systemet. Sådan fortsætter man indtil temperaturen bliver for høj eller CPU'en selv siger stop. Men se nogle videoer. :)


    Nej, Skylake kan ikke køre med ddr5 RAM, men i stedet ddr4. DDr5 er er grafikkort der kører med dem (GDDR5 VRAM).


    I maskinen fra topdata er sådan så du kan køre SLI/CF. PSU'en er fin nok til 2 x Gtx 970, men jeg ville personligt ikke komme 2 x Gtx 980ti, det er PSU'en lige på grænsen til at være for lille - især ikke hvis du samtidig kører med et godt overclock. Du kan måske, men her vil jeg anbefale at du går op i 750 watt.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • SLI=flere Nvidia grafikkort. CF (cross fire)= flere AMD grafikkort.


    Jeg vil ikke råde dig til at købe en maskine med et Gtx 980, for som sagt er det meget dyrere end et gtx 970.
    Gtx 970: http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List


    Gtx 980: http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List


    Billigste 970 koster under 2500 kr.


    Billigste 980 koster næsten 4000 kr.


    Og der er kun ca. 10-15% forskel på de 2 kort. Derfor er det en rigtig dårlig handel at købe 980 kortet.


    Hvis jeg var dig, så havde jeg snuppet et 970 og så ventet 1/2 år til Nvidia kommer med deres Pascal GPU. Her kan man forvente et ydelses-boost på det dobbelte af Titan X! Altså et grafikkort der er 3-4 gange kraftigere end Gtx 970! Så vent :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • ahh ok. - så som jeg forstår dig, så kan man godt smide mere end 1 grafik kort på det bundkort?


    Og det du så siger er, at de 1.000,- ekstra for et 980 ikke er pengene værd? kører man 2 grafikkort, skal det så være 2 af samme slags, eller kan man køre med det oprindelige, og så et nyt, som f.eks det du nævner kommer om ½ år?


    og en sidste ting, hvad er grunden til at køre med 2 grafikkort, det ene, kan det ikke uden problemer trække spil?

  • Ja, det er klar til et grafikkort til.


    Det er ikke 1000 kr. mere men nærmere 1500 kr. et gtx 980 koster.


    Det behøver ikke være samme mærke grafikkort, men det skal være samme gpu.


    Der kan være flere grunde til at køre med flere grafikkort. Hvis man har et grafikkort af lidt ældre dato kan man smide et til i og dermed forøge ens FPS i spil. Det kan også være at man har et nyt grafikkort og man beslutter sig for at man vil have en 120 ell. 144 Hz skærm, så kræver det mere gfx power at få det optimale ud af sådanne skærme.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD