Køling af ny CPU

  • Hey tweakers.


    Står og skal have en ny CPU, og valget falder nok på en AMD fx-8350.
    Jeg er ved at være lidt træt af larmende stock kølere, og overvejer derfor at tilkøbe en bedre køler til min CPU.


    Jeg har ingen planer om OC, så vandkøling er vist ikke nødvendigt.


    Derfor lyder mit spørgsmål på, hvilken CPU køler skal jeg købe? Læser tit at folk anbefaler Noctua herinde, men hvilken en bør jeg vælge, og er der andre gode alternativer?


    Har desuden tænkt mig at skifte mit kabinet ud til et Corsair Graphite 380T, så blæseren skal nok ikke være alt for voldsom.

  • Valget falder på den CPU fordi jeg har mange processer og programmer kørende på én gang. Det er enten en 8350 eller en 6350. Det er enten 8 kerner med 4ghz eller 6 kerner med 4,2ghz.
    Er også lidt lost på lige præcis de to modeller, så har måske valgt forkert?


    Ang. varmeudvikling i AMD vs. Intel, så synes jeg bare vi skal undlade den snak helt ;)

  • L

    Valget falder på den CPU fordi jeg har mange processer og programmer kørende på én gang. Det er enten en 8350 eller en 6350. Det er enten 8 kerner med 4ghz eller 6 kerner med 4,2ghz.
    Er også lidt lost på lige præcis de to modeller, så har måske valgt forkert?


    Ang. varmeudvikling i AMD vs. Intel, så synes jeg bare vi skal undlade den snak helt ;)


    Lad være med at stirre dig blind på GHz, da det ingen betydning har når vi snakker Intel vs AMD. Du skal endog meget højt op i GHz før AMD kan måle sig med Intel single core performence, selv om Intel kører stock.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Kan se at de to CPU'ere faktisk kører ved 4,2ghz med turbo boost..


    Selv om de kører ved så høj klock frekvens, så er min lille dual core en del hurtigere, når vi snakker single core. Så glem Hz, når vi snakker AMD.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg elsker som du hele tiden fortæller mig at jeg skal "glemme" hz når vi snakker AMD.


    Det er AMD jeg skal have, det er der ingen tvivl om. Det er min gamle Phenom II x4 810 der trænger til en udskiftning. Og de 2 CPUere som jeg har kigget på, har umiddelbart kun standard clock og kerner til forskel.
    Og det giver vel ikke meget mening at fortælle mig at jeg ikke skal kigge efter hz ved AMD vs. Intel, når jeg ikke engang forsøger at sammenligne med Intel?


    Men det kunne jo være, at du kunne give mig et hint til hvad jeg så skal kigge efter?

  • "Det er AMD jeg skal have, det er der ingen tvivl om" Kan du så forklare hvorfor du partout skal være AMD?


    Men jo, det giver lidt bedre mening nu at købe AMD og det er fordi Intels Cpu'er er steget meget mere end AMD, fordi dollar kursen er steget voldsomt.


    Men jeg ville dog stadig vælge en i5'er f. eks en i5 4460.


    Du skal også tænke på strømforbruget inden du vælger AMD - de sluger satans meget strøm.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg skal have en AMD fordi det skal jeg bare. Jeg kan ikke give dig en forklaring på det, men jeg er AMD mand. En anden grund er også at jeg ikke gider skifte bundkort også. Lige nu kan jeg beholde mit nuværende bundkort. Den beslutning står fast og kan ikke ændres, så lad os lukke den her da vi ikke kommer nogen vegne alligevel. AMD er valgt, færdig, punktum, slut.


    Min kærestes computer har jeg også bygget med en i5, så jeg ved hvor gode de er.
    Strømforbruget gider jeg slet ikke tænke på, da der er så minimal en forskel.


    Men skal vi ikke komme tilbage til emnet?
    Fx-6350 vs. fx-8350 og hvilken køler?

  • Jeg bruger en Arctic cooling freezer extreme, den har holdt mine cpuer kølige i en del år, fylder lidt, men er dejlig støjsvag og er til at betale.
    computersalg Arctic

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .