Test af Gigabyte GA-X99-Gaming 5P

• GIGABYTE er kendt overalt i IT verdenen som leverandør af nogle yderst potente grafikkort kølere og ikke mindst nogle rigtig lækre og velydende bundkort i mange prisklasser. Det er udadtil også det, vi har fået serveret her i dag. GA-X99-Gaming 5P kommer med en top-notch lydchip leveret af Creative. Ydermere har det et superlækkert design med grå skrift og DAC-UP USB2.0 porte. Hvad det mere har at byde på, må I læse jer til, som reviewet skrider frem.

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2015/review/2316/large_front.png]

Læs Test af Gigabyte GA-X99-Gaming 5P

• Jeg sidder og kigger efter nyt bundkort til en ny pc og faldt over denne gode anmeldelse. Jeg kan så se at kortet har en lillebror der hedder
    Gigabyte GA-X99-Gaming 5. Jeg faldt over kortet hos en forhandler og i første omgang tænkte jeg ikke over det manglende P - det var først da jeg satte den til at vise de kort der ikke var på lager og det andet kort så dukkede op ...

En ting er at jeg jo rigtigt gerne vil have bygget en ny pc hurtigst muligt da den gamle vist er så gammel og død at det ikke er besværret værd at rode med den. En anden detalje er jo at lillebroderen er er godt 500,- kroner billigere.

Jeg var inde på Gigabytes' hjemmeside og prøvede at sammenligne de to kort ...
    http://www.gigabyte.com/produc….aspx?ck=2&pids=5125,5281

Er det korrekt at forskellen "kun" ligger i at P'eren kan håndtere 128 GB ram og kan køre med en højere OC-hastighed på disse mens den lille kun kan håndtere 64 GB ram med en lavere OC-hastighed eller er der noget jeg har overset?

Nu er det så at jeg tænker, har det nogen betydning for mig? Jeg regner med at smide 16 GB ram i som start (også for at holde prisen lidt nede) ... Vil jeg nogensinde få brug for mere end 64 GB ram og hvor meget vil den ekstra OC-hastighed betyde i praksis? Det skal siges at jeg ikke er en ørn til OC og derfor bare vil vælge nogle automatiske indstillinger med vægt på at beskytte processoren ...

Vil jeg i det store hele kunne overføre testresultaterne fra P-modellen til den mindre model (naturligvis med en forventet lidt lavere ydelse i OC)?

:-)