Geninstallation af Windows 7 OEM

  • Hej Tweakers.


    Jeg ved at dette er noget der er spurgt om mange gange før, men jeg vil gerne vide mig helt sikker:


    Jeg købte en brugt bærbar for noget tid siden. Under bærbaren er der en Windows 7 key til Home Premium, det er dog ikke den key der er brugt på PCen, og der er installeret en Windows Ultimate udgave i stedet


    Der er ingen recovery partition længere, så kan ikke formatere på den måde.


    Kan jeg lovligt downloade Windows 7 Home Premium og indtaste den kode under computeren? Jeg har læst en del om de OEM-keys, og at den kan være "låst" til bundkortet eller harddisken, er det sandt?



    Venlig hilsen,
    Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Om det er lovligt aner jeg ikke .
    Men ja du kan gøre det , ved ikke om du kan på MS hjemmeside , men kan flere andre steder .
    Jeg gør det selv når jeg laver pc , gider ikke de præinstall , følger en masse unyttige programmer med , efter min mening , som jeg ikke bruger.
    Så har en hentet ned og bruger bare key bagpå , du skal huske alle drivere.



    SMLDK

  • Det er koden, som fortæller at din windows er lovlig, så jeg vil mene at uanset hvor du så end henter kopien fra, så vil din installation være lovlig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for jeres svar og hjælp!


    Jeg hentede en Windows 7 Home Premium 64 bit dansk version fra en hjemmeside, der i hvert fald påstod, at det var lovligt. Virkede meget troværdigt, og det virkede helt fint.



    Hvordan fungerer det så helt præcist, er denne Serial-key "bundet" til min bærbars bundkort, eller vil jeg kunne benytte den igen på en anden maskine?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Når det er OEM, så binder den til maskinen, det er kun ultimate udgaven, som kan installes igen og igen.
    Det er rent teknisk, da virker din key ikke, så ringer man til Microsoft og får en ny, rent automatisk, det gør min windows 8.1 osse. Jeg ringede ind og fik den aktiveret i løbet af få minutter.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Når det er OEM, så binder den til maskinen, det er kun ultimate udgaven, som kan installes igen og igen.
    Det er rent teknisk, da virker din key ikke, så ringer man til Microsoft og får en ny, rent automatisk, det gør min windows 8.1 osse. Jeg ringede ind og fik den aktiveret i løbet af få minutter.


    Mvh
    Sam

    Okay - Jeg måtte også ringe ind for at aktivere, og det gik uden problemer.


    Det er fordi jeg overvejer at købe Windows 8 Pro brugt, så er ved at prøve at "forstå" hvordan det hele fungerer. Det skal være til min stationær, og jeg regner da ikke med at skifte bundkort det næste stykke tid - men det ville da være rart at have den Windows 8.1 til min stationær de næste mange år, ligegyldig om jeg skifter hardware.


    Har I nogle gode råd angående køb af brugt Windows licenser? Kan man blive "registreret" på en måde, så man altid har førsterettigheden over licensen?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13