Har set mig lun på en HP laserprinter, meeen..

  • Du har gjort det rigtige, nemlig at kigge på prisen af opfyldning (dit link er til en tonerkasette) og mest af alt hvordan denne er implementeret.


    Skal du bruge en printer til foto, så skal du på en blækprinter for det bedste resultat (lasere laver synlige farveprikker på billeder). Laseren er god til tekst og ensfarvet grafik (grafer illustrationer m.m.)


    Der du altid skal spare, er ikke på printeren, men på opfyldning, så hold dig til printere hvor farverne er i seperate patroner kontra een stor (her skal du skifte alt selvom det fx. kun er sort der mangler), er billige og ikke er for "intelligente" (visse patroner tæller antal sider til et maksimum hvorefter patronen stopper med at fungereogså noget HP er slemme til)


    HP printere, i al fald til blæk, er kendte for at være billige i anskaffelse, men koster en arm i patroner! Canon og epson er fx. noget billigere at skaffe patroner til.


    summa summarum hold dig fra HP hvis det er pengene du går efter...


    UPDATE: Hvis det kun er farve du går efter, kan du kigge efter uoriginale patroner. Det er dog sjældent at der er meget at spare her.


    Jeg har dog ledt lidt efter en laser mere til dit forbrug, som fx. denne her Samsung. Den klarer raskt det lille kontor, har wifi (modellen uden koster ca. det halve) og har separate patroner til hver af de fire farver. Patronerne ligger i ca. 350 krs klassen pr. stk./1000 sider Netto sparer du en hel del mere fordi du ikke spilder farve.


    Du sparer 50-75% på farve alt efter hvad du printer alene ved at gå fra din patron til en ny printer :9xo

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Apropo HP og deres kasetter, toner med videre.


    Jeg har en HP Laser Jet Pro CM1415fnw der i slutningen af 2012 begyndte at fortælle at du var der kun sort til 50 sider mere. Og i starten af 2013 var sort kritisk, og jeg skulle skifte den sorte farve.


    Nu er vi i 2014 og jeg har ikke skiftet den sorte endnu. Printeren bliver ved med at sige at mængden af sort er kritisk hver eneste gang jeg printer, men man kan endnu end ikke se at der mangler sort på udskrifterne.

  • I så fald har du nok ikke en "intelligent" patron... de er også noget mere udbredte på hjemmeprintere med blæk.


    Sidetælleren i visse patroner stopper ikke når patronen er tom, men når den når sit max. (fx. 250 sider), uanset hvor meget der er i patronen. Andre printere holder direkte øje med blæk/farveniveauet indeni (sjældent) eller holder øje med hvornår patronen er skiftet og hvor mange sider der er printet siden (meget ofte i printere med "dumme" patroner).


    så:
    Sidetællere: når patronen har printet X sider beder printeren om udskiftning af patronen. Funktion ophører til der er kommet ny patron i eller eksisterende patron er resettet med en lille resetter. Patronen er ikke nødvendigvis tom.
    Direkte måling af niveau: Patronen indeholder en lille flyder og elektronik til at finde mængden.... findes kun i blækprintere og trykmaskiner, da det ikke virker med farvepulver... Derimod er patronen altid tom
    Indirekte måling: Printeren ser efter hvornår der skiftes patroner, tæller herefter sider og brugeren holder øje med kvalitet. På ældre printere måles slet ikke, og det er op til brugeren at se hvornår der skal skiftes.


    Blæk/tonerniveau fra en driver skal nu altid tages med et stort gran salt. Fra 0% til 100% er der ikke nødvendigvis 100 niveauer af blæk der kan vises... ofte er der bare 4 eller 8 niveauer printeren og/eller programmet kan vise, resten kan sagtens vere et udledt resultat.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • skal du printe i farve eller er sort hvid nok ??


    har selv en brother hl-2270dw sort hvid laser printer og den er jeg godt nok glad for. og det er nok det billigste print jeg nogen sinde har haft privat :-)