Køling af pc.

  • Hejsaa


    jeg er igang med lidt costum køling af maskineriet.


    jeg har de sidste mange år anvendt vandkøling og være meget tilfreds med dette.
    MEN. nu har jeg fået denne gode ide (synste jeg selv :-) ) at jeg vil prøve at anvende Peltier elementer.


    jeg har idag køling på - Cpu, ram, chipset, regulator(mb)


    og dertil er der en 2x120mm radiator samt en mellemstor passiv radiator. der er koblet en EK pumpe samt et EK beholder til.



    jeg vil så efter pumpen før den når til CPUen som er det første efter pumpen installere et kølehoved hvorpå jeg montere 3 peltier elementer på hver 72W. dvs godt 220W.


    som køler vandet ned.


    jeg vil så lave et andet kølehoved og montere på den varme siden og lade den side blivet kølet ned af en 2 x 120mm køler samt den self får sin egen beholder og pumpe. der bliver monteret en ekstern strømforsyning.


    så vidt jeg kan vinde ud af så vil et peltier element ikke kunne "brænde" af. det jeg mener er at hvis vandet bliver 50 grader på den varme side så er det måske 10 på den anden. og på et tidspunkt vil den bare ikke kunne levere mere kulde/varme..


    nu kender i historien, spørgsmålet er.
    - Er det en ide helt ude i vejret?
    - vil jeg kunne resikere at vandet bliver forvarmt? (over 100grander? isåfald hvor stor skal radiatoeren så være?)
    - vil der være en gevinst i dette projekt?


    der sidder en regulator imellem PSU og peltier elementet så den slukker når den når 10 grader på den kolde side.

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Peltier er ikke en option.
    Hvis du læser lidt om det på bl.a. Ingeniøren.dk kan du se hvorfor. Peltier findes kun i 2 cpu-kølere: V8 og V10 fra, jeg mener det er thermalright, men de kræver ALT for meget strøm! Til computere er vand/væske-køling LANGT bedre og mere effektivt! Legede lidt med ideen selv, men der findes ikke elementer på markedet til CPU/GPU. Så hvis du VIL over i Peltier-køling, er det et kraftigt projekt du giver dig i kast med! ;) Derudover vil du få et problem med at få sat elementerne sammen, så du ikke får totalt nedbrud undervejs. Og så skal du nok over i en ekstrem psu. Du skriver ikke om din PSU. Er den på +1200W? Og hvad med afledning af varmen fra elementerne? LN2 eller bare vand?
    Et sjovt projekt, men godt nok ekstremt! :thumbup: Håber du finder på en løsning! ^^