Opbygning af film/musik stream, og backup

  • Jeg står og skal lave et valg der kommer til at koste rimelig mange penge, så vil helst have at jeg har valgt det rigtige :)


    Lige nu står jeg og mangler et nyt TV (40+ tommer), højtalere (medium gulvhøjtalere), forstærker, subwoofer og en backupløsning med 4 diske.


    Jeg bruger ofte Netflix, YouTube, Spotify på bærbar, tablet og telefon. Derudover ser jeg film på Bærbar>>HDMI>>TV.


    Hvordan kan jeg bedst muligt sætte det her op, så det også virker om 5 år?
    Jeg vil gerne have mulighed for at streame Spotify fra telefon/tablet (måske også TV) til forstærker.
    Derudover skal jeg fra TV (måske også telefon/tablet) kunne vælge film fra YouTube, Netflix og mit lokale drev.


    Jeg kan ikke helt sætte mig ind i hvad der burde være hjernen bag alt dette, skal det være forstærkeren eller en hjemmeserver?


    Skal backup af data (inkl. film) så være fra hjemmeserveren, eller hvis forstærker er hjernen bag det hele, så foregå via en NAS? (har set Tweaks anmeldelser af Synology DiskStation, men de er godt nok lidt dyre).
    Hvad med en HTPC?


    Hvad synes i løsningen burde være?

  • Hvis i har foreslag til udstyr må i også meget gerne skrive dem!
    Jeg vil gerne prøve at holde det på et budget (SU, yay), men vil alligevel ikke have noget skrammel.


    Krav til TV: (~4.000?)
    Større end 40"
    Ikke Smart TV?
    Helst ikke Samsung - har jeg læst?
    Ved ikke om Plasma eller LED
    Over 100 Hz


    Krav til lyd: (~5.000 samlet?)
    To gulvhøjtalere
    Subwoofer, hvis ikke gulvhøjtalere kan klare nok dybde
    Forstærker


    (hvilke mærker er bedst i lydverdenen?)


    Krav til backup: (ukendt pris)
    Redundans! (2-4 diske?)
    Lydløs (ellers kan jeg altid selv opgradere/modde køling)
    Kunne streame Full HD film - måske skal data og film backup skilles fra hinanden?

  • Jeg har følgende setup:
    hjemmebygget NAS i HFX PowerNAS kabinet


    Hjemmebygget HTPC i HFX Micro kabinet -> HDMI -> Fjernsyn
    |-> SPDIF -> Forstærker


    NAS har følgende hardware:
    Kabinet: HFX PowerNAS


    Bundkort: Asus Z87i-PRO (kan ikke anbefale dette board pga. de vinklede MOSFETs der generer HFXs køleløsning lidt)


    CPU: Intel core I7-4770T


    Ram: 2x8GB DDR3L


    Harddiske: 2x WD RED 4TB + 3X2TB Seagate green 2TB med redundans via noget software der hedder Flexraid


    Strømforsyning: Pico PSU
    Softwaremæssigt har jeg både installeret PLEX og Mediabrowser3 på ovenstående som iøvrigt kører Windows 8.
    Ovenstående kan desuden bruges som HTPC HVIS du kan leve med støjen fra harddisken(e)
    Anyways, jeg installerede både PLEX og Mediabrowser 3 da jeg ikke kunne finde ud af hvad jeg bedst kunne lide til at starte med, det er dog Mediabrowser 3 der vinder til mit brug.
    Softwaren på NAS'en indhenter så meta data for alle mine mediefiler, samt snakker samme med mediabrowser 3 klienten der kører på mit HFX Micro der består af følgende hardware:


    Motherboard: Intel DH77DF
    hertil er indkøbt en Pulse-eight HDMI CEC adapter så den kan interface med fjernsynet og fjernsynets fjernbetjening(brug piletaster mm. på fjernbetjeningen for at betjene HTPC'en) Det er GANSKE FÅ Intel boards der har Custom Solutions Headeren, så hvis du vil bruge denne løsning skal du kigge efter et sådan board - der findes også en ekstern udgave til usb, men den kan ikke tænde for HTPC'en.


    RAM: 2x2GB
    SSD: 64GB SSD, kun til operativsystem, NAS'en tager sig af resten.
    DVD-drev der passer til HFX Micro(ikke nødvendigt, har nærmest kun brugt det til installation af operativsystem)
    CPU: Intel Core I3-2100T (Har faktisk to HTPC'ere, det andet har en Celeron som er rigeligt til afspilning)
    Strømforsyning: PicoPSU.


    HTPC'erne er 100% lydløse da der ingen bevægelige dele er.
    HTPC'en er udstyret med MediaBrowser 3 klienten der tager sig af afspilningen lokalt(dvs. det er HTPC'en egen processor der håndterer afspilningen, men selve serveren der håndtere alt vedrørende opsætning og hentning af meta-data til dine mediefiler)


    PLEX tager sig af transcoding til de mobile enhder, dvs. tablets og mobiltelefoner, den har dog stadig lidt issues med undertekster og generelt synes jeg at MB3 er pænere og mere overskuelig :-)


    Det spiller bare max herhjemme, har været igennem mange forskellige HTPC opbygninger, og trenden er at det skal være småt, pænt og lydløst når det skal stå i stuen, hvilket er grunden til at jeg har bygget i et HFX Micro - et alternativ kunne være en Intel NUC :-)


    PowerNAS løsningen er DYR men lækker hvis du kan nøjes med 5 diske til storage (og 1 intern til operativsystem.)
    Hvor meget paritet du vil afsætte vælger du selv, men generelt er jeg godt tilfreds med FlexRAIDs løsning samt en offsite backup til alt det vigtigste(billeder osv.)


    Til slut har jeg en HDHomerun tilsluttet Yousee kabeltv og tilgængelig for HTPC'erne på netværket, den giver tuner funktionalitet til alle enheder i hjemmet, så de kan optage og vise TV (dog kun 2 af gangen da der kun er 2 tunere i den)


    Hvis du har spørgsmål til mit setup kan du bare spørge løs.

  • Ang. tv synes jeg selv at sony og phillips ser bedst ud. Her snakker jeg om farver og klarhed. Plasma har det med at være billig løsning med gode farver.


    Dog har jeg hørt (læg mærke til at jeg Sagde hørt) at de skulle være skrøbelige. Har dog ingen facts på det.


    NAS server er det nok bedst bare at tage en NAS fra Synology eller bygge den selv, det er dog en dyre løsning. Og kræver mere arbejde.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • du får nok ikke verdens bedste lyd for 5k inklusiv højtalere :-9
    hvis det kun skal spille stereo vil jeg næste råde dig itl at finde en brugt forstærker af ældre dato og et par ordentlige højtalere og så bare køre lyden direkte fra tv'et til forstærkeren så du kun bruger et input til media lyd.


    men hvis du skal ha fat i high end audio ting så er priserne temmelig sky høje :-)



    det her kunne vet være et ok bud på en reciever :-)
    http://www.hifipriser.dk/forst…h540-sort-id-7286259.aspx


    her er et bud på et par højtallere :)
    http://www.tapeconnection.dk/H…28&product_number=1046331



    /dwmc

  • LeetDonkey:
    Lyder som et meget godt setup. Tak for det lange svar :)
    Men hvis jeg forstår det rigtigt, så kan PLEX ikke noget som MB3 ikke kan? Eller kan PLEX det med at styre fra telefon?


    Understøttet din løsning også stream af musik fra telefonen? Ellers kan der vel tilkøbes en bluetooth modtager til forstærker.


    jesper101996:
    Tror jeg skal ned og kigge på nogle i en butik. Men enig i at Samsung er noget hø?
    Jeg kan bare godt lide at have helt styr over det selv, så er det også nemmere at styre lydniveauet :)


    dwmc:
    Jeg synes ellers 5.000 er rimelig meget :wacko:
    De højtalere kan vel sagtens virke uden en sub? og er gulvhøjttalere at foretrække, eller fungerer kompakthøjtalere også fint?
    Selvom at jeg synes gulvhøjtalere ser noget federe ud :)



    :rules:

  • Grunden til PLEX er at da jeg oprindeligt begyndte at bruge MB3 var det ikke understøttet på særligt mange platforme, deres portfolio bliver dog konstant udvidet med klienter, og det varer ikke længe før at PLEX kan udfases helt til fordel for MB3 i mit setup.
    MB3 var oprindeligt kun til windows, hvor PLEX havde klienter til en masse mobile enheder som jeg lidt manglede, så de fik lov at køre parallelt, det har ikke givet nogle problemer overhovedet :-)


    mht. Bluetooth har jeg aldrig brugt det da hele min musik kollektion kører fra NAS :-)
    Der er et mini PCI-E slot på bundkortene i HTPC'erne som jeg har sat et kombineret WIFI og Bluetooth modul i, så teoretisk set kunne det sikkert godt lade sig gøre med den rette software - tror dog en dedikeret enhed, som du selv er inde på, er mere problemfri :-)

  • well du kan meget meget meget nemt komme afsted med at bruge en små 40k på et ordentligt anlæg :-)
    jeg ved at de højtalere jeg har stående på mit lager(boxit) har enheder i dem for en mindre formue, bygget af en lyd man fra århus som også designer højtalere. de eneste grunde til at de ikke står i min stue er konen (de er for store!) og ungerne jeg har nemlig ikke råd til at erstatte enhederne ;-)


    jeg vil personligt til en hver tid vælge gulvhøjtalere hvis du har plads til dem :-) hvis du skla ha små sattelit højtalere der lyder ordentligt så skal du ud og smide temmelig mange penge efter dem og hvis man vil ha bas så skla man også finde plads til en subwoffer :-)
    neb gå til en butik som tapeconnection eller noget lignende de kan som regel give rigtig gode råd om hvad man kan købe til en god pris :-9 eller tag et kig på http://www.hifi4all.dk der kan du få rigtig gode råd om det bedste set up :-)
    hvis du budgeterer med 5 k så er du ok kørende med en relativt simpel forstærker og så et par bedre højtalere :-)

    kan anbefale at købe højtalerkabel i harald nyborg da de som regel har noget der er en fornuftig kvadrat i ruller til en billig penge :-9 og når man ikke direkte er audiofil kan man ikke høre forskel på kablet :-)


    /dwmc