Hjælp til valg af opgradering

  • Jeg er igang med at spare op til at få opgraderet hele min computer.


    I dag er mine specs


    Bundkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
    Processor: Intel i7 950 (3.06 GHz)
    Grafikkort: Gigabyte GTX580
    Ram: 12GB Corsair Vengeance (1600mhz)
    HDD: 1TB WD
    SSD: Midlertidig i stykker
    Kabinet: HAF922


    Det jeg havde tænkt at opgradere til var


    Bundkort: MSI Z87-GD65 Gaming
    Processor: Intel i7-4770K (Haswell)
    Grafikkort: EVGA SC GTX780
    Ram: Uændret
    HDD: Uændret
    SSD: Samsung 840 Pro Series (256GB)
    Kabinet: Uændret


    Da jeg ikke kan få råd til det hele på én gang vil jeg tage det af 3 omgange men jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal starte. Mit nuværende bundkort understøtter ikke PCIE 3.0 som GTX780 bruger så jeg ved ikke hvor stor ændring jeg vil have vs. GTX580 på det bundkort.


    Men mine valg er


    1. Bundkort+Processor
    2. Grafikkort
    3. SSD


    Men hvilken rækkefølge synes i jeg skal gøre det i? Hvad får jeg mest ud af at opgradere først?

  • Jeg vil mene du får mest ud af at tage SSDen først. Derefter, mja, nok grafikkortet, hvis det handler om ydelsen i spil.


    Du vil næppe kunne køre i dual-channel mode med 3 x 4GB RAM. Du kan lægge en af stængerne på hylden og køre med 2 x 4GB, eller selvfølgelig købe ny RAM hvis du synes du har brug for mere end 8 GB.

  • Jeg sidder og tænker på hvad det er du gerne vil kunne "køre" som du måske har problemer med idag?
    Spiller du de nyeste spil?
    I hvilken opløsning?
    Hvad ellers bruger du PC til?
    Hvor synes du selv det halter ifm. det du bruger den til?


    Tænker bare på budgettet om hvad der er nødvendigt.


    Men ja, en SSD er en god ting. Du behøver dog ikke gå i PRO versionen.
    Og ja, tag en stang ram ud eller smid en mere i. Dog begrænset hvad du skal bruge 16 til.

  • Tak for svarene.


    Jeg vil som så mange andre gerne kunne spille de nyeste spil i 1080p, med alt hvad der hører til af fyrværkeri uden problemer. Jeg oplever tit i dag en nedgang i fps specielt ved hændelser med eksplosioner eller hvis jeg f.eks. laver en hurtig bevægelse ved at dreje kameraet 360 grader o.lign.


    Min første tanke var også grafikkort sammen med SSD. Men jeg har bare været bange for ikke at kunne få nogen ekstra ydelse ud af et nyt grafikkort når mit bundkort "kun" understøtter PCI Express 2.0 og ikke 3.0 som der anbefales til GTX780.

  • Du skal jo nok have tegnebogen frem så :)


    Efter hvad jeg læser mig til, er ydelsesdrop meget lidt hvis du bruger pci-e 2.0 mod pci-e 3.0.


    Jeg ville starte med grafikkort og SSD. Nøjes med 2 blokke RAM så de kører dual.


    Så kan du jo spare op til skift af platform.

  • Forskellen i spil mellem pci-e 2.0 vs 3.0 er vel omkring de 5% i gennemsnit, så det kan du hverken se eller mærke.


    Jeg ville nok osse investere i en ny SSD, så OC både CPU og ram, så tage den derfra.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Det er vel ligemeget hvilken strømforsyning han har?
    Han har et 580. Så kan han også klare et 780.


    Hvis hans PSU er skod eller ikke kan trække hans GTX 780 så er det vel vigtig info og skrive


    Har den ampere nok på 12v rail til at trække en GK110 core


    Har bemærket næsten ingen gør det her på Tweak

  • Ifølge Nvidia` hjemmeside anbefaler de samme størrelse PSU. Max. behov for et 580 er 244w. Max ved et 780 er 250w.
    De ligger nogenlunde ens som jeg tolker det.


    Skriver de hvad ampere begge kort skal bruge for GTX 780 har brug for flere end de gamle kort

  • Nej egentlig ikke.


    Gtx780


    Thermal and Power Specs:
    95 CMaximum GPU Temperature (in C)
    250 WGraphics Card Power (W)
    600 WMinimum Recommended System Power (W)
    One 8-pin and one 6-pinSupplementary Power Connectors


    Gtx580


    Thermal and Power Specs:
    97 CMaximum GPU Temperature (in C)
    244 WMaximum Graphics Card Power (W)
    600 WMinimum System Power Requirement (W)4
    One 6-pin and One 8-pinSupplementary Power Connectors4

  • Skriver de hvad ampere begge kort skal bruge for GTX 780 har brug for flere end de gamle kort


    Når de skriver antallet af watt der er brug for, er der også styr på antallet af ampere. I dette tilfælde er der en forskel på 6 W, og da spændingen er 12V er der altså tale om en halv ampere i forskel.

  • Jeg har en 1000W (80 et eller andet og så havde den en GOLD ting som jeg ikke lige ved hvad er :) )


    Jeg kan så også lige melde at jeg i dag har købt en ny SSD (Samsung 840 Pro 256GB) og jeg lige venter til at EVGAs GTX 780 med custom fans kan bestilles før jeg køber et grafikkort.


    Så må jeg vente lidt med bundkort og processor og forsøge mig lidt med at overclocke det jeg har i dag.


    Men jeg vil lige sige tak for hjælpen endnu engang.

  • 80 Plus Gold er en certificering af strømforsyningens effektivitet. Dvs. hvor stor en procentdel af strømmen der går til spilde i strømforsyningen. 80 Plus Gold er i den rigtig gode ende.


    Men hvis du har mærket på strømforsyningen giver det en del mere information, også om kvaliteten (80 Plus Gold siger som sådan ikke noget om kvaliteten - men oftest vil en meget effektiv strømforsyning også være af god kvalitet).

  • Jeg skal se om jeg ikke lige kan finde ud af hvilken PSU det er.


    Men nu har jeg fået sat min nye SSD til. Men jeg har været inde og læse flere steder efter jeg har købt den at jeg ikke skal bruge SATA3 Marvell da det har dårligere hastighed end SATA2 fra Intel - i hvert i fald på mit Mobo. Så perfomance mæssigt får jeg slet slet ikke den ydelse jeg gerne ville have.


    Er det stadig mest effektivt for mig at opgradere grafikkort før bundkort og processor, hvis jeg kan få fuld udbytte af min nye SSD ved at opgradere det?


    Fik samtidig også lige kigget på Ram - Kan se jeg har 6x2GB Ram blokke så de kører vel alle 3 dual channel?

  • Marvell-portene er i hvert fald langsommere end native SATA3-porte. De burde generelt være lidt hurtigere end native SATA2-porte, men det kan variere. Men under alle omstændigheder anbefales det også at boot-drevet er på en nativ port for stabilitetens skyld.


    Den største fordel med en SSD er lavere latency, ikke højere throughput. Så selv med SATA2 er en SSD en stor opgradering i forhold til harddiske. Så umiddelbart vil jeg sige det nye bundkort godt kan vente til senere.


    Din RAM er triple channel. Problemet er at det nye system faktisk ikke understøtter triple channel, kun dual channel. Og så ville du blive nødt til kun at bruge to tredjedele af din nuværende RAM, for i det mindste at få dual channel i stedet for single channel.

  • Marvell-portene er i hvert fald langsommere end native SATA3-porte. De burde generelt være lidt hurtigere end native SATA2-porte, men det kan variere. Men under alle omstændigheder anbefales det også at boot-drevet er på en nativ port for stabilitetens skyld.


    Den største fordel med en SSD er lavere latency, ikke højere throughput. Så selv med SATA2 er en SSD en stor opgradering i forhold til harddiske. Så umiddelbart vil jeg sige det nye bundkort godt kan vente til senere.


    Din RAM er triple channel. Problemet er at det nye system faktisk ikke understøtter triple channel, kun dual channel. Og så ville du blive nødt til kun at bruge to tredjedele af din nuværende RAM, for i det mindste at få dual channel i stedet for single channel.

    Så jeg bør bare tage grafikkortet først fremfor bundkort+processor? Men jeg vidste ikke det med Triple Channel. Så må jeg tage 2 ram blokke ud og lige se om jeg får nogen performance forskel :)