succes af oc.... troede jeg

  • Jeg har OC min Q9550 for ca et halvt år siden... Det var første gang og det gik rigtig godt... OC den med 1k. Nu har jeg haft bøvl med min computer, de blvier ved med at genstarte og lige pludselig siger den ved start-up: Oc failed... press F1 bla bla .... press F2 to reset to default. Jeg restede den selfølgelig til default og nu virker den igen som den skal...


    Hvorfor efter et halvt år, får jeg pludselig bøvl med min OC ?

  • BIOS virus er sjældne, og hvis det skulle være sådan en hjælper det ikke at formatere windows. Da den jo fejler dit OC i bios, her er windows jo slet ikke indlæst eller noget endnu.


    Lige så sjældent er det dog at noget tager skade ved OC, jeg har endnu ikke haft et system der har clocket dårligere, selv efter flere års OC, og også med hardware der ofte har været udsat for tøris og ln2.
    Min erfaring er at enten virker det, eller også gør det ikke.


    Så med mindre du har overvoltet noget forkert, så tyder det mere på at noget i systemet bare har været af dårlig kvalitet, -haft en medfødt svaghed...


    Så det bedste du kan gøre er at teste det hele for sig, clocke FSB (nordbro stresses) ram og cpu holdes tæt på std eller under, derefter ram hvor FSB og CPU holdes nede, og til sidst CPU hvor ram og FSB holdes nede, dog ikke så vigtigt her da FSB og RAM jo nu er testet OK, -eller ikke.


    Der kan også være røget en kondensator på bundkortet, de kan som regel spottes ved at de er åbne/bullede i toppen.
    https://www.google.dk/search?q…&sei=I85nUa7mLcWqPLT0gNgF


    Ellers kan det være mange andre ting :)

  • BIOS virus er sjældne, og hvis det skulle være sådan en hjælper det ikke at formatere windows. Da den jo fejler dit OC i bios, her er windows jo slet ikke indlæst eller noget endnu.


    BIOS vira kan i det hele taget ikke afvikles på mange moderne maskiner... BIOS er som regel patched for at tage højde for forskellige vira og CPUen selv kan til et vist punkt opfange og stoppe ekskevering af skadelig kode via NX bit funktionen.... NX bit forhindrer også en BIOS virus i at blive "deployed", da tilgangen til hardware bliver stoppet.


    Fænomenet kaldes som regel "circuit degeneration" eller "circuit rot" og sker som sagt oftere hvis chippen bliver belastet forkert eller mere end den er bygget til. Mange variabler kan føre til dette fx. varme eller mikroskopiske urenheder i CPUens silicium die.


    Så kort sagt, dit tilfælde kan skyldes at den bliver for varm (hold temps under det chippen er designet til) eller at du har skaffet en mandags-chip der indeholder visse urenheder og er fra fabrikken blevet testet og binned som en Q9550. Circuit rot kan som sagt også ske i en anden komponent (fx bundkortet eller grafikkort) som regel pga. dårlig kvalitet.. en tilgang mere kunne at være at køre med et barebones system med så få komponenter som muligt (1 klods ram, CPU, GPU)


    Jeg har oplevet circuit rot een gang, på et OC af en Pentium 1 chip jeg lavede for sjov engang. Efter et lille halvt år med P1'eren blev den ustabil, og nægtede at være stabil over de 166 MHz den var lavet til. Jeg har aldrig oplevet problemet med moderne chips nok fordi renheden af siliciummet og kvaliteten er blevet markant bedre siden da.


    Der kan også være røget en kondensator på bundkortet, de kan som regel spottes ved at de er åbne/bullede i toppen.


    Indeed, det er altid godt at tjekke disse (hvis der er elektrolytkondensatorer på bundkortet... mange bruger SSCs i dag) især da der har været store problemer med det førhen (omkring 2004-2006). Tjek som sagt om de buler eller lækker. Hvis væsken kommer ned på dit mobo vil det begynde at æde sig vej gennem printet. Heldigvis er det dog simpelt og relativt billigt at skifte en kondensator ud... og de koster kuns et par kroner stykket.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200