Overclock - AMD 64 X2 3600+ socket 939

  • Hej Tweakers.


    Jeg har før lavet en tråd her om OC af min gamle 3600+.


    Jeg har læst en del på nettet om denne CPU, hvor folk hævder de får den op på 2600-2700 mhz stabilt uden at have noget speciel god køling. Jeg har for tiden CPU'en clocket til 2200 mhz, hvor den kører stabilt. Men jeg kan ikke komme over 2200 mhz. Spørgsmålet er så hvor højt det ville være realistisk jeg kan få den op? Jeg har kølepasta på, men bare en standard blæser. Jeg har ingen erfaring med at rode med volt osv, men vil da gerne prøve så længe det ikke er i den "farlige" ende ;)


    Mine specs:
    - AMD 64 X2 3600+ socket 939
    - RAM: 3gb DDR1 (1gb, 1gb, 512mb, 512mb 200mhz)
    - GPU: GeForce 8800 GTS 512
    - Bundkort: Nforce 4

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Du skal aldrig Overclock med en standart køler hvis du er glad for din CPU. den har ikke godt af at arbejde ved for meget varme. og en standart køler er ikke designet til at køre noget der er overclocked.


    jeg kan ikke huske hvad max temp er på den cpu men det skal du finde ud af. og så skal du huske at bare fordi nogle har fået samme chip op på 2600 Mhz er det ikke sikkert din kan. Da der ikke er 2 chip's der er ens.


    Du skal også være sikker på at dit bundkort kan holde til det. kort sagt så tror jeg ikke jeg ville overclock den mere en du har gjort allerede.


    Du skal virkelig passe på når du begynder og lege med Voltage. og det skal du slet IKKE gøre med en standart cooler. det er nemlig her din cpu virkelig begynder at blive varm.


    hvis du virkelig vil lege med overclocking bare for at lære osv. vil jeg måske kigge efter en brugt Intel P4 og et godt o.c bundkort til sammen chip. det vil ikke koste dig meget mere end et par 100 kr. pluds en cooler.
    Og kort sagt så er den chip ikke til at tage livet af.



    Håber det hjalp lidt.

  • Yderligere identifikation kan som regel findes på bundkortet medmindre det er OEM, chipsættet siger ikke meget om hvad bundkortet kan.


    Ang. max temperatur for CPUen, kan 3800+'eren med Manchester kerne klare 71 grader, regn med det samme på din 3600+


    Første skridt jeg ville tage i at sparke din 3600+ op, ville være at fjerne 512 MB stængerne og køre med 2x1 GB. Skt. 939'ere er ikke altid lige glade for at køre med 4 stænger under et OC pga. CPUens MMU.


    Husk at HTT bussen som regel begynder at fejle når den kommer over 1100-1200 MHz. HTT bussens multiplier kan som regel sættes ned i BIOS, og er som regel den indstilling de fleste glemmer første gang der skal OCs en amd64. Som standard står den til 5x.


    Så med din CPUs multiplier på 10, kan jeg regne ud at du kører med 220 MHz FSB, det giver 1100 MHz på HTT, herudover kan dine RAM konflikte, da de kører 220 MHz. Hvis du vil beholde alle 4 stænger, kan du prøve at sætte rammenes hastighed ned. Value RAM stænger skal man aldrig regne med kommer over 220-230 MHz (for pc3200 stænger).


    Som sagt, en større køler er altid god mht. OC, så skaf en hvis du ønsker at investere i det. Husk self. at stressteste mens du holder øje med temps. Prime95 og lignende stresstestprogrammer sætter virkelig varme på. Hvis du kan holde gode temps under prime95, så er alm. brug intet problem. 63-65 grader er ca. der hvor de kan begynde at tage skade over tid, så det vil jeg holde mig under.


    slutteligt kan din CPU være en mandagschip, der bare ikke OC'er godt, dem har jeg oplevet er par af i socket 939 og AM2 dagene

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Mange tak for jeres svar, jeg er blevet den del klogere. Jeg vil selvfølgelig helst ikke risikere at brænde CPU'en sammen, men jeg vil sige, at det ikke gør noget at den bliver lidt slidt. Men som jeg har forstået, vil det nok være bedst at lade være med at rode med volt osv., da jeg heller ikke rigtig har nogen kendskab til det. Men det jeg plejer at gøre er at sætte ram fra 200 mhz til 133 mhz, og sætte FSB til 220 (10x220= 2200 mhz). Andet gør jeg faktisk ikke - er der nogle ting jeg har overset, som gør systemet ustabilt?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • *edit*

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

    Rettet en gang, sidst af p3t3r ().