Rooting - Hvorfor?

• Hey tweakers,

Nu står jeg i den situation at jeg muligvis skal have en Samsung SIII i stedet for min gamle iPhone 3GS.

I min søgen på gode apps og lignene faldt jeg over fænomenet "Rooting". Hvad går dette ud på og er det nødvendigt for at få det meste ud af min telefon?

• Efter min erfaring så går "rooting" ofte hånd i hånd med at man installerer en anden firmware på telefonen, formålet er ofte at få en nyere udgave af Android end hvad producenten selv stiller til rådighed eller at få en renere Android end den som producenten leverer telefonen med (hvilket ofte betyder bedre performance).

Men der er også andre årsager til det, rooting gør at man kan køre ting på telefonen som kræver flere rettigheder end der ellers er adgang til for en app.

Det er bestemt ikke nødvendigt at gøre, det er mere noget man kan gøre, hvis man vil mere end hvad der som standard er tilladt.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

• Ahh ok. Så jeg gå udfra, at garantien bliver sidestillet når man først rooter sin telefon?

Umiddelbart ser jeg ingen fordel i at roote min kommende S3, da jeg nogenlunde ved hvad jeg skal have af apps til at starte med (Og ej har problemer med at betale lidt kroner for dem).

• Efter min erfaring så går "rooting" ofte hånd i hånd med at man installerer en anden firmware på telefonen, formålet er ofte at få en nyere udgave af Android end hvad producenten selv stiller til rådighed eller at få en renere Android end den som producenten leverer telefonen med (hvilket ofte betyder bedre performance).

Men der er også andre årsager til det, rooting gør at man kan køre ting på telefonen som kræver flere rettigheder end der ellers er adgang til for en app.

Det er bestemt ikke nødvendigt at gøre, det er mere noget man kan gøre, hvis man vil mere end hvad der som standard er tilladt.

Dit svar er ikke helt rigtigt, men tæt på.

Men ja, mange der rooter lægger også deres egen ROM (firmware?/version af Android) på, men det at "roote" betyder sådan set at du får adgang til din telefons root, det vil sige præcis som at du har adgang til C:\ på din PC, så får du adgang til alt på din telefon.
    Det kan bruges til mange ting som f.eks. at lægge nogle mods til Android ind, custom ROM's eller slette standardprogrammer man ellers ikke vil kunne komme af med.

Jeg har en HTC Desire (bravo) og Nexus 7 som jeg begge har rooted og unlocked.
    På min telefon bruger jeg det til en custom ROM, AdAway og Cerberus (anti-theft app), mens på min Nexus 7 kun til AdAway og Cerberus.

At roote vil i nogle tilfælde gå imod din garanti/reklamationsret, men det at roote og unlocke kan gøres på 5 minutter, og det tager måske 10 minutter for at unroote og unlocke igen, så den bliver som ny.

Nu nævner jeg at unlocke, det er så en anden ting man bliver nødt til at gøre før man kan roote, at unlocke er egentlig det man gør for at kunne lægge en ROM på, og er fra standard låst på de fleste telefoner da f.eks. Samsung gerne vil have at du bruger deres version af Android.

Tilføjelse: hvis du har rooted og unlocked, så flasher du sådan set bare den standard ROM Samsung giver, og så bliver alt automatisk låst igen og telefonen ligner nu at den kom lige fra fabrikken.
    Men hvis du ikke synes at AdAway (fjerne reklamer via hosts fil) er det værd, så kan du bare hente AdBlock Plus hvilket stadig henter reklamerne ned, men bare blokerer dem fra at nå din browser.

• Det lyder som om at det umiddelbart er rimelig let at roote sin telefon, men samtidigt nok ikke noget jeg har brug for. Jeg har ingen problemer med at betale for et par gode apps og en launcher.

Har du evt et link og en beskrivelse af det custom mod du bruger - så kunne jeg lige få en ide om hvad jeg egentlig ville få ud af det (Android er helt nyt for mig, så er lidt i tvivl om hvad forskellen er på samsungs udgave og en custom version).

Adblock lyder fint til mig da mit forbrug af browser er rimelig begrænset.

• Jeg bruger JellyNow til Desire, men sådan en kan man ikke bare lige smide på en SIII :)

Prøv at kigge på XDA-Developers under Samsung Galaxy S III I9300, I9305, der er en som hedder Original Android Development og Android Development, ved ikke lige helt hvad forskellen er, og det er lidt indviklet at sætte sig ind i de forskellige ROMs og kræver at man læser sig frem :)