DVD kan ikke læse disk ?

  • Hej.
    Jeg har siddet hele søndagen og forsøgt mig med at geninstallere windows.
    Problemet er at mit drev ikke lader til at kunne læse disken , på trods af at den har gjort det tidligere gange?


    Lige meget hvilken som helst anden dvd eller cd jeg smider i , så har den ingen problemer med at læse, men win 7 disken er den sgu ikke så skide glad for.


    Prøvede at smide den i min fars computer og der virkede den udemærket, viste ikon og hele svineriet lige så snart den blev smidt i, men på min egen skriver den "Indsæt medie i diskdrevet", og spytter Cd'en ud igen efterfølgende.


    Har prøvet at fjerne driver, opdatere osv.


    Har endvidere prøvet at slukke systemet og holde "eject" knappen inde indtil systemet var opstartet igen (Mener nok det skulle genkalibrere laseren) ??


    Nogen forslag ?

  • Du kan prøve at pudse diske forsigtigt, hvis du er lidt heldig er det alt der skal til.


    Ellers er en mulighed at se på producenten af det optiske drevs hjemmeside for om der skulle være en firmware opdatering, det kan ind i mellem hjælpe på læsning af visse medier.


    Hvis du kender en der har en disk med Windows 7(samme version), så burde det virke med den i stedet for din egen disk.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Visse ældre dvd drev kan have problemer med nogle diske. Fx. havde jeg på mit første dvd drev problemer med at læse diske fra visse computerblade, også selvom disken var helt ny.


    Er der ridser på disken? Nogle drev har bedre fejltolerance end andre. Dette kan som regel løses enten via tandpasta tricket, eller med en mere permanent metode som at få den slebet hos fx. gamestop (koster som regel en 10'er)


    Den med eject knappen har jeg aldrig hørt om, og jeg tror faktisk at det er en myte... på moderne optiske drev (ca. alt fra efter år 2000) bliver laseren som regel automatisk kalibreret som en del af drevets opstartsrutine, hvis da ikke laseren justeres trinløst

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for jeres fine svar - der er desværre intet at hente nogen steder :s


    Læste bare at det kunne hjælpe på laseren, så tænkte bare at jeg kunne prøve at tage chancen.


    Kan ikke en gang starte den op fra bootmenu , virker voldsomt meget som om jeg ikke har kontrol over min computer mere. Visse mapper , programmer og andre ting kan jeg intet gøre noget ved, hverken slette, rette eller noget (Skal siges at jeg har fjernet skrivebeskyttet)


    - Men hvad er alternativet ? Finde en ny windows version ? Nogle erfaringer med 8'eren ?