Hjælp til Fan installation

  • Jeg har en computer der bliver lidt for varm, men jeg har nogle problemer med at sætte noget ektra køling til.
    mit mobo har 3x 3-pin male til fans, men de fans der fulgte med computeren er 4-pin female.
    Jeg går ud fra at jeg så skal sætte stikket til så den gule ledning (fanspeed) bliver udeladt, men ledningerne sidder i et plastic case some ikke passer ned over de 3-pins i moboet. :S


    http://imageshack.us/photo/my-images/404/imag0041uo.jpg/ 3-pin mobo


    http://imageshack.us/photo/my-images/215/imag0039oh.jpg/ 4-pin stik



    Er det muligt at tage plastic toppen af? Hvordan? Vil helst ikke ødelægge ledningerne siden jeg ikke har værktøjet til at fikse dem hvis der skulle ske noget.


    Håber i kan hjælpe!!!! :rules:
    mvh. Martin

  • det stik du har taget et billede af hedder 4 pins molex, det passer ikke ned i bundkortet og det gule kabel er ikke til rpm.


    4 pin molex sidder i ældre harddiske og dvd-drev, og det stik der er til din fan sender strømen videre igen.


    tag strøm stiket til din hardisk ud og sæt det stik til blæseren i hardisken, og det stik der sad i hardisken før skal i det andet stik til blæseren;)

  • tag strøm stiket til din hardisk ud og sæt det stik til blæseren i hardisken, og det stik der sad i hardisken før skal i det andet stik til blæseren

    :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules:



    Mange tak for hjælpen.
    Havde heldigvis ikke brug for at rode med harddiskens strømforsyning. Producenten har heldigvis været så rare har at smide en masse ekstra kabler ind i caset. ;)
    Alle 3 faner køre nu og hvilken overraskelse at se at en af dem lyser i en neonrød farve! :clap:


    Mange tak igen - Ha' en god aften!

  • det stik du har taget et billede af hedder 4 pins molex, det passer ikke ned i bundkortet og det gule kabel er ikke til rpm.


    4 pin molex sidder i ældre harddiske og dvd-drev, og det stik der er til din fan sender strømen videre igen.


    tag strøm stiket til din hardisk ud og sæt det stik til blæseren i hardisken, og det stik der sad i hardisken før skal i det andet stik til blæseren;)

    molex passthrough stik sætter man normalerwise ikke på ved harddisken, men til en mindre kritisk komponent, fx. dvd drevet.... sikkerhed frem for datatab :)


    Man kan skille molex stik ad med en udtrækker til ledningerne, men disse stik er som regel inkompatible med dem der sidder i bundkort.


    pinouts:


    Molex:
    gul = 12v
    sort = stel
    sort
    rød = 5v


    3pins:
    12v, stel, sense


    4pins (til bundkort)
    12v, stel, sense, RPM/kommandoledning


    Dine fans kan ikke justeres af computerens hardware, men du kan få fat på en fancontroller eller bare alm. potmetre. Du kan nemt konvertere en fan fra molex til bundkortstik, men du kan desværre ikke få sense og kommandoledningerne med (så du kan ikke se og justere RPM).

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • "molex passthrough stik sætter man normalerwise ikke på ved harddisken, men til en mindre kritisk komponent, fx. dvd drevet.... sikkerhed frem for datatab "


    hvad skulle der da kunne gå galt?